سرویس: غیر تولیدی 10:45 - جمعه 13 بهمن 1396

گزارش؛

جزئیات سهم استانی و مشاغل از منابع 1.5 میلیارد دلار اشتغال روستایی + جدول

بررسی جداول و دستورالعمل اجرایی استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نشان می دهد که بنگاه‌های بیش از ۵۰ نفر، ۲۰ درصد از میزان تسهیلات را به خود اختصاص داده‌اند و تنها ۱۰ درصد از منابع سهم مشاغل خانگی و خوداشتغالی است.

به گزارش اصفهان شرق، آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در دی ماه امسال ابلاغ شد.

براساس این گزارش، کمیسیون تخصصی شورای عالی اشتغال در جلسه آبان‌ماه خود با پیشنهاد مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، پیشنهاد استفاده از منابع صندوق توسعه ملی را برای اشتغال روستایی و عشایری تصویب کرد.

به گزارش فارس، یکی از سؤالات مطرح شده، درباره مشاغل و طرح‌ها از منابع و نرخ سود تسهیلات است که بر اساس دستورالعمل اجرایی آن، در صورت پذیرش طرح، تسهیلات پرداختی با نرخ ۱۰ درصد برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مستقر در نواحی صنعتی روستایی و شهرهایی با جمعیت زیر ۱۰ هزار نفر و همچنین برای سایر طرح‌ها تسهیلات با نرخ ۴ درصد به مناطق روستایی مرزی و عشایری مرزی و ۶ درصد به روستاهای غیرمرزی و عشایری غیرمرزی پرداخت می‌شود.

براساس ماده ۱۰ دستورالعمل اجرایی این آئین‌نامه، سند منازل مسکونی روستایی، سند زمین کشاورزی، سند واحدهای دامپروری و تجاری در روستاها و نواحی صنعتی، سفته، ضمانت‌نامه بانک‌ها، صندوق‌ها یا بیمه‌ها، اسناد مالکیت محل اجرای طرح، اسناد ماشین‌آلات طرح و سایر وثایق قابل ارائه به مؤسسه عامل در صورتی که وثایق مورد اشاره پوشش وثایق طرح را ندهند، مورد تأیید خواهد بود.

 به گزارش فارس، سهم مشاغل خانگی و خوداشتغالی از سهم بنگاه‌های ۲ تا ۵۰ نفر کارکن و یا بیشتر از تسهیلات صندوق توسعه ملی متفاوت خواهد بود و همانطور که در جدول زیر مشاهده می‌شود، سهم مشاغل خانگی و خوداشتغالی به صورت خویش‌فرمایی تا ۱۰ درصد و مبلغ وام آن بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان خواهد بود.

بر اساس این گزارش، پرداخت تسهیلات به طرح‌های بالای ۲۵ میلیارد ریال پس از بررسی کارگروه اشتغال استان (کمیته فنی) با تأیید کارگروه ملی امکان‌پذیر است.

طبق بررسی‌های صورت‌پذیرفته، سهم تسهیلات پیش‌بینی شده به تفکیک استان‌ها طبق جدول زیر خواهد بود.

بر اساس این سهمیه‌بندی، استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه بیشترین سهم از تسهیلات اشتغال‌زایی را به خود اختصاص داده‌اند.

ذکر این نکته ضروری است که سهمیه ذکرشده در جدول براساس ۵۰ درصد منابع توزیعی بین استان‌هاست و مابقی براساس تصمیم کارگروه ملی و براساس صلاحدید آنها تخصیص داده خواهد شد که مشمول طرح‌های ملی خواهد بود.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.