سرویس: غیر تولیدی 09:15 - جمعه 13 بهمن 1396

اصفهان، در آستانه یک رویداد بزرگ هنری؛

موزه هنرهای معاصر میزبان «سنگ ها و ریشه ها»

وقتی می شنوی یکی از هنرمندان بزرگ و شاخص جهان به اصفهان آمده، چند روزی را در این شهر مانده، از اماکن دیدنی و تاریخی آن دیدن کرده و حسابی سر ذوق آمده است و بعد هم برای برگزاری نمایشگاهی از آثارش در اصفهان ابراز علاقه کرده به وجد می آیی…

به گزارش اصفهان شرق، “تونی کرگ” یکی از بزرگترین هنرمندان مجسمه ساز در جهان است. گفته می شود که در کشورش آلمان، پارک زیبایی را برای نصب مجسمه های او اختصاص داده اند و او آن دسته از آثارش را که در راستای طبیعت خلق شده اند در این پارک قرار داده و از این مکان فضایی زیبا و رویایی خلق کرده است.

این هنرمند برجسته در روز ۱۵ بهمن ماه برای افتتاح نخستین نمایشگاهش در اصفهان به این شهر می‌آید و تعدادی از بهترین آثارش را که به وسیله دو کانتینر بزرگ راهی اصفهان شده است، در موزه هنرهای معاصر این شهر در معرض نمایش قرار می دهد.

مسئولان موزه هنرهای معاصر اصفهان این روزها و در آستانه برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری یک سره مشغول فعالیت اند. مهدی تمیزی که چند روز است به مدیریت این موزه منصوب شده در کنار کارکنان موزه و چند کارگر آلمانی متخصص چیدمان آثار هنری که همراه با آثار تونی کرگ از آلمان به تهران و سپس به اصفهان آمده اند، به فعالیت مشغول است.

“افشین درم بخش” نیز که ساکن آلمان است و به مدت ۱۸ سال است در زمینه برگزاری نمایشگاه بین المللی از آثار هنرمندان برجسته و بزرگ دنیا فعالیت دارد، این روزها به اصفهان آمده تا در مراحل چیدمان آثار تونی کرگ در موزه هنرهای معاصر حضور یافته و بعد از این مرحله و برگزاری آیین افتتاحیه به آلمان بازگردد و دو ماه دیگر برای جمع آوری و بسته بندی آثار و انتقال آنها به کرمان به اصفهان بیاید. او در گفت و گو با خبرنگار ایمنا به علاقه شدید تونی کرگ به شهر اصفهان تاکید می کند و می گوید: تونی کرگ ایران را نمی شناخت و تنها چند داستان قدیمی درباره آن خوانده بود، چهار سال قبل من اطلاعاتی درباره ایران و فرهنگ اصیل ایرانیان در اختیارش قرار دادم و شهرهای مختلف این کشور را به او معرفی کردم تا خودش چند شهر را انتخاب کند و بعد با هم به آنجا سفر کنیم. تونی چند شهر را انتخاب کرد که یکی از آنها اصفهان بود. در سفرمان به ایران به اصفهان آمدیم و قرار بود بعد به شهرهای یزد و شیراز هم برویم، ولی او تمام وقتش را در اصفهان ماند و به شهر دیگری نرفت. یک روز را هم فقط حدود چهار ساعت در مسجد امام ماند و خواست که تنها باشد و در خلوت به بازدید از این مسجد بپردازد.

او بر اینکه تونی کرگ از برجسته ترین هنرمندان مجسمه ساز در دنیاست تاکید کرده و می گوید: امیدوارم مردم اصفهان و به خصوص هنرمندان جوان و دانشجویان رشته های هنری، ارزش برگزاری این رویداد بزرگ را در شهرشان بدانند و از این نمایشگاه استقبال کنند.

او ادامه می دهد: برای برپایی این نمایشگاه زحمات بسیار زیادی تقبل شده و هزینه ای بالغ بر ۱۸۵ هزار یورو پرداخت شده است، چون وزن این آثار بسیار بالاست و آثاری حتی تا پنج و دو و نیم تن را حمل بر کانتینرهایی بزرگ کرده و راهی ایران کرده ایم. این آثار از شهرها و کشورهای بسیاری عبور کرده و به ایران رسیده است. این آثار از جنس چوب، شیشه، چدن، برنز، آهن و استیل ساخته شده است. همچنین تونی کرگ تاکید دارد که نحوه چیدمان آثار در نمایشگاه هایش به نحوی باشد که بازدیدکنندگان بتوانند از نزدیک مجسمه را لمس کرده و با ان ارتباط حسی برقرار کنند تا آنچه باید از طریق تماشای این آثار به آنها منتقل شود، از طریق لمس آنها نیز به مخاطب انتقال داده شود.

او با بیان اینکه چنین نمایشگاهی با این عظمت تاکنون در هیچ کشور آسیایی برگزار نشده است، اظهار می کند: روزنامه ای در آلمان بعد از انتقال این آثار به تهران نوشت بزرگترین نمایشگاه تونی کرگ از نظر آثار در آسیا و در شهر تهران برگزار شد.

درم بخش در ساخت سه مجسمه از سوی این هنرمند برجسته برای شهر یزد خبر داد و گفت: تونی کرگ به شهر یزد نیز علاقه بسیاری دارد و من اطلاعات بسیاری درباره این شهر در اختیار او قرار داده ام. علاقه او به یزد باعث شد تا اقدام به ساخت سه مجسمه زیبا با نام “پندار نیک، گفتار نیک، کردار نیک” کند، این سه مجسمه برنزی به زودی آماده شده و ۹ نمونه از روی هر یک از آنها ساخته و برای فروش وارد بازار اروپا می شود. مجموعه داران آثار تونی کرگ در کشورهای اروپایی، امریکا و ژاپن به خریداری این آثار می پردازند.

او از اهدای مجسمه ای از سوی این هنرمند به باغ موزه معاصر تهران خبر داده و می گوید: تونی تاکنون طرح هیچ مجسمه ای را به هیچ موزه ای اهدا نکرده است، اما به دلیل علاقه ای که به ایران دارد طرح مجسمه ای را صنعتگران ایرانی داده تا ان را ساخته و در موزه تهران نصب کنند. این مجسمه ارتفاعی به اندازه سه متر دارد و از سنگ مرمر ایرانی ساخته خواهد شد. تونی کرگ این مجسمه را که در حال ساخت است دید و از نحوه ساخت آن لذت برد و آن را تایید کرد.

او ادامه می دهد: این مجسمه زیبا توسط شرکتی که در رشته سنگ فعالیت دارد و بین دو شهر اصفهان و شیراز واقع است ساخته شده و مراحل ساخت آن هشت ماه طول کشیده است، همچنین قیمت این مجسمه با در نظر گرفتن قیمت سنگ بین ۸۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار یورو تعیین شده است.

آیین افتتاحیه این رویداد بزرگ هنری روز ۱۵ بهمن ماه با حضور تونی کرگ، جمعی از اساتید تاریخ هنر جهان، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان استان و شهر اصفهان در محل موزه هنرهای معاصر این شهر برگزار می شود.

ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.