سرویس: اقتصادی 14:14 - پنجشنبه 12 بهمن 1396

مدیر کل امور عشایر استان اصفهان:

هر خانواده عشایر مایحتاج ۵۰ تا ۱۰۰ خانواده را تامین می کند

مدیر کل امور عشایر استان اصفهان گفت: هر خانواده عشایری می تواند مایحتاج ۵۰ تا ۱۰۰ خانوار را در حوزه صنایع دستی، لبنیات و عسل فراهم سازد.

به گزارش اصفهان شرق، مختار اسفندیاری در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: بین ۲۵ تا ۳۰ درصد از گوشت استان اصفهان توسط عشایر تامین می شود همچنین بین ۲۵ تا ۳۰ درصد از صنایع دستی استان توسط این قشر تامین می شود.

وی بیان داشت: تولید یک سوم از باغات سیب استان به دست عشایر است و همچنین در تولید عسل عشایر جایگاه ویژه ای دارند.

مدیر کل عشایر استان اصفهان با اعلام اینکه عشایر می توانند در صورت تخصیص تسهیلات بانکی بین ۲۰ تا ۵۰ هزار راس دام را پرورش و گام موثری را در راستای تکمیل زنجیره گوشت کشور بردارند، ادامه داد: بررسی های کارشناسی نشان داده است که به جای واردات گوشت اگر در حوزه تامین گوشت به عشایر اعتبارات و اختیارات می دادند به راحتی می توانستند با پرورش دام سبک و سنگین، در حوزه تامین گوشت مردم ایران به خارج وابسته نباشند.

وی با اشاره به اینکه عشایر الگوی واقعی اقتصاد مقاومتی هستند، اضافه کرد: هر خانواده عشایری می تواند مایحتاج ۵۰ تا ۱۰۰ خانوار را در حوزه صنایع دستی، لبنیات و عسل فراهم سازد.

 اسفندیاری با بیان اینکه عشایر  ۱.۵ درصد جمعیت استان را شامل می شوند، اظهار داشت: دو ایل بزرگ قشقایی و بختیاری در هفت استان پراکنده هستند که ایل بختیاری ۳۲ هزار نفر و ایل قشقایی ۲۷ هزار نفر را به خود اختصاص داده اند، البته سه هزار نفر از عشایر عرب نیز در جرقویه ساکن هستند.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری ۴۵ پروژه استانی و هشت پروژه ملی با هزینه ای بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان در ارتباط با عشایر در دستور کار قرار گرفته است، تاکید کرد: البته از این تعداد دو پروژه ملی و ۱۷ پروژه استانی آماده بهره برداری است.

مدیرکل عشایر استان اصفهان گفت: مهمترین پیشه عشایر دامداری است و بین ۷۰ تا ۸۰ درصد زندگی عشایر بر اساس دامداری می چرخد.

مهر

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.