سرویس: غیر تولیدی 10:07 - چهارشنبه 11 بهمن 1396

گزارش اجتماعی؛

افزایش خشونت خانگی علیه زنان و کودکان/ لزوم آموزش و فرهنگسازی برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی

چه بسیار از خانواده ها که در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی از اطلاعات کافی برخوردار نیستند و آموزش و فرهنگسازی رویه خوبی برای پیشگیری از آسیب هاست.

به گزارش اصفهان شرق، «لایحه امنیت زنان و حمایت از کودکان در حال بررسی است». این خبری است که معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، اعلام کرده است.

انگار همه موضوعات در کشور باید به یک مسئله بغرنج تبدیل شود تا به آن رسیدگی شود؛ پس از ماه ها که مفاد این لایحه تدوین شده تازه قرار است بررسی شود و انگار باید آسیب های اجتماعی در کشور لبریز شود تا به داد آن برسیم.

خشونت در جامعه افزایش پیدا کرده است، تا جایی که کودکان و زنان در جامعه بیشتر از این مسئله رنج می برند و حالا قرار است رسیدگی به موضوع خشونت در قالب لایحه امنیت اجتماعی زنان و حمایت از کودکان پیگیری شود؛ لایحه ای که اگر اجرایی نشود دودمان خانواده ها را بر باد دهد و مسائل نشاط و امنیت جامعه را به مخاطره بیندازد.

این روزها با همه مشکلاتی که در خانواده ها وجود دارد خشونت یکی از موضوعاتی است که گریبانگیر خانواده هاست؛ پدر خانواده بر اثر بیکاری، پر کاری، اعتیاد و شاید استفاده از مشروبات الکی رویه اش در خانواده به خشونت تبدیل شود و مادر خانواده هم به پدر نگاه می کند و چون پدر اینگونه است او هم سر ناسازگاری را با بچه ها می گذارد و این می شود که بچه ها هم با خشونت بار می آیند و انگار خشونت می شود جزیی از زندگی آنها.

در کنار همه این ها برخی از پدران در خانواده خشونت جسمی به خرج می دهند و حتی دیده شده است که مادر را در مقابل فرزند به باد کتک و ناسزا می گیرند و این موضوع مسئله مهمی در جامعه امروزی است هر چند هیچ دستگاهی آماری از خشونت نمی دهد چرا که خشونت ها ظاهری نیستند و بروز آنی ندارند.

* افزایش خشونت علیه زنان و کودکان

ابتکار در خبری به ایلنا گفته، خشونت خانگی علیه زنان و کودکان بسیار زیاد است و این مناسبات خانواده را به هم می‌زند؛ حال برای این موضوع چه باید کرد؟ خانواده ها تا چه حد درباره روند خشونت در زندگی شان مطلع هستند.

محققان پس از تحقیقاتی که برای دریافت خشونت علیه زنان انجام دادند به برخی از پارامترهایی دست پیدا کردند که نشان می دهد حتی هل دادن انسان و پرت کردن اشیاء به سمت انسان نوعی خشونت است و چه بسا که در بسیاری از خانواده ها این اتفاقات رخ می دهد و آنها این موضوع را به منصه خشونت تلقی نمی کنند.

نتیجه اینکه اگر به اینگونه خشونت ها توجه نشود خشونت های حادتری رخ خواهد داد که در سست شدن بنیان خانواده بسیار موثر است.

فاطمه راعی یکی از زنانی است که پس از ازدواج، سال ها با خشونت همسر زندگی کرده است؛ او که 44 سال سن دارد و دارای دو فرزند پسر است به خبرنگار ما می گوید: همسرم معتاد است، این موضوع را دو ماه پس از ازدواج متوجه شدم و چون در یک خانواده پرجمعیت بودیم هیچگاه به پدر و مادرم این موضوع را نمی گفتم چون اگر هم می گفتم اثری نداشت، پدرم ما را طوری بار آورده بود که با هر خلق و خویی بسازیم.

فاطمه ادامه می دهد: پس از اینکه متوجه شدم همسرم اعتیاد دارد به پدرشوهرم گفتم او که از موضوع اطلاع داشت و به ما خبری نداده بود اما اظهار بی اطلاعی کرد من هم به روی خودم نیاوردم.

او در ادامه بیان می کند: از آن زمان به بعد خشونت او هم بیشتر شد، از اینکه می دانست من می دانم که معتاد است و با او زندگی می کنم انگار می خواست سوء استفاده کند، روزها مرا می گرفت به باد کتک من نمی توانستم روی حرف او حرف بزنم و گرنه هر آلت قتاله ای که در دستش بود روانه من می کرد، گاهی در آشپزخانه بود و اینگونه با من برخورد می کرد آن موقع ها لحظات بدتری بود و من می دانستم که بیشتر آسیب می بینم.

راعی می گوید: سال ها گذشت و من دو فرزند هم به دنیا آوردم و از قضا هر دو هم پسر شدند، 20 سالی می گذشت و همسرم همچنان هم اعتیاد داشت و هم خشونت و دیگر بچه ها هم از او یاد گرفته بودند یا به همدیگر پرخاشگری می کردند و یا با من و پدرشان، من هم فرار را بر قرار ترجیح دادم.

او اضافه می کند: دیگر خسته شده بودم از این زندگی خشونت بار، یک روز ساکم را بستم و لوازم مورد نیازم را برداشتم و بدون اینکه به آنها چیزی بگویم از خانه فرار کردم، جایی را نداشتم بروم، آمدم خانه پدری هر چند که بودن در آنجا هم مشکلات خاص خودش را داشت.

راعی می افزاید: چند روزی آنها دنبالم بودم ولی سپرده بودم که به کسی نگویند من اینجا هستم، از پیدا کردن من که خسته شدند زندگیشان را کردند و الان دو سالی است که همسرم بر اثر اعتیاد فوت کرده و فرزندانم همچنان با هم زندگی می کنند و من هر از گاهی به آنها سر می زنم.

* خشونت کلیدی برای اجرای دیگر آسیب های اجتماعی/ لزوم فرهنگسازی برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی

سهیلا صادقی، جامعه شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی هم در این خصوص به خبرنگار ما گفت: خشونت کلیدی برای اجرای دیگر آسیب های اجتماعی است، کودکانی که در خانواده طعم خشونت را می چشند هیچگاه این موضوع را از یاد نمی برند و حتی در بین دوستان و همسالان خشونت به خرج می دهند.

وی افزود: گاهی بچه ها با استفاده از سلاح سرد با همسالان خود به نزاع می پردازند و این موضوع نشئت گرفته از خشونت در خانواده است.

به گفته صادقی، پدری که در خانواده بنا را بر خشونت می گذارد و برای هر موضوعی از این حربه استفاده می کند می تواند بنیان خانواده را ریشه کن کند.

این جامعه شناس، با بیان اینکه دستگاه های متولی پیشگیری از آسیب های اجتماعی باید برای جلوگیری از آسیب در خانواده ها آموزش را رویه خود قرار دهند، ابراز کرد: چه بسیار از خانواده ها که در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی از اطلاعات کافی برخوردار نیستند و آموزش و فرهنگسازی رویه خوبی برای پیشگیری از آسیب هاست.

انتهای پیام/صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.