سرویس: اخبار شهرستان 20:09 - سه شنبه 10 بهمن 1396

نماینده مردم اصفهان در مجلس:

«گردشگری سیاه» ایجاد حساسیت اجتماعی حول زاینده رود و گاوخونی است/ مسئولان باید نتیجه دو دهه جفا به زاینده رود را از نزدیک ببینند

تاج الدین نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: منظور من از گردشگری سیاه ایجاد حساسیت اجتماعی حول زاینده رود و گاوخونی است و فکر می کنم حیاتی ترین مسئله زاینده رود احیای مدیریت اجتماعی آن و پیش گرفتن نوعی دیپلماسی آب است.

به گزارش صاحب نیوز؛ ناهید تاج الدین در گفتگو با اصفهان شرق با اشاره به تالاب گاوخونی اظهار کرد: اخیرا در مصاحبه ای به گردشگری سیاه در گاوخونی اشاره کردم که متاسفانه منشا برخی سو تفاهم ها گردید و انتقاداتی را بهمراه داشت، پیش از هر چیز از همه منتقدان که نسبت به سرنوشت تالاب گاوخونی تا این حد حساسیت دارند تشکر می کنم، قطعا این حساسیت اجتماعی مسئولیت ما را برای احیای زاینده رود و گاوخونی صد چندان می کند.

وی گفت: گردشگری سیاه در گاوخونی باعث عبرت مسئولان و مردم جهت بالا بردن حساسیت های زیست محیطی آنهاست، بسیاری از دغدغه های زیست محیطی از همین مشاهده های تلخ و جدی حاصل می شود.

دبیر کمیسیون اجتماعی بیان کرد: مسئولان باید نتیجه دو دهه جفا به زاینده رود را از نزدیک مشاهده کنند، همچنان که گروه های اجتماعی نیز باید دغدغه تالاب گاوخونی را در جامعه فراگیر کرده و مشاهدات مردم را از گاوخونی و زاینده رود کامل کنند و اتفاقا گردشگری سیاه در همین راستاست.

نماینده مردم اصفهان با اشاره به احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: هنگامی‌که روند احیای دریاچه ارومیه را مرور و فعالیت‌های ستاد ملی احیا دریاچه ارومیه را دنبال می‌کنیم شاهد هستیم استوار و ثابت‌قدم و با اجماع ملی مشکل دریاچه ارومیه البته با فراز و فرود به سمت حل شدن رفته و مردم، طبقات مرجع اجتماعی و دولت دست به دست هم داده‌اند و کمر همت بسته‌اند تا مشکل دریاچه ارومیه حل شود.

وی ادامه داد: دو کارگروه نظارت و پایش و نیز کارگروه فرهنگی و اجتماعی یکی سخت افزارهای احیای دریاچه ارومیه را فراهم می‌کند و دیگری نرم افزارهای احیای دریاچه ارومیه و بسیج سرمایه اجتماعی و سرمایه انسانی را انجام می‌دهد.

تاج‌الدین با اشاره به اینکه جای کارگروه فرهنگی و اجتماعی در مدیریت بحران زاینده‌رود خالی است، گفت: کارگروه فرهنگی و اجتماعی می‌تواند حساسیت اجتماعی را حول بحران زاینده‌رود در سطح ملی برانگیزد همان کاری که در ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه انجام شد و شاهد ایجاد کمپین‌های ملی حمایت از دریاچه ارومیه از طرف طبقات مرجع یعنی هنرمندان و اندیشمندان بودیم.

نماینده مردم اصفهان افزود: اگر دل همه ما برای زاینده رود و گاوخونی می تپد باید حساسیت اجتماعی را حول آنها بالا ببریم، باید دست اصفهانی ها و غیر اصفهانی ها را بگیریم و به گاوخونی ببریم و از نزدیک فاجعه ای که در حال رخ دادن هست را برای آنها تشریح کنیم و اثبات کنیم که دلیل بحران زاینده رود سوء مدیریت هاست نه طبیعت و خشکسالی، اینطور همه گردشگران سیاه سفیران احیای زاینده رود خواهند شد.

تاج الدین اذعان کرد: گردشگری سیاه مطلقا به معنای اعلام پایان زاینده رود یا اعلام پایان گاوخونی نیست بلکه اتفاقا نمایاندن فاجعه ایست که در حال رخ دادن ست و نوعی کنش اجتماعی برای حفظ زاینده رود و گاوخونی ست، گردشگری سیاه فریاد کردن فاجعه ایست که برای اصفهان رخ داده است و طلب استمداد از همه گروه های اجتماعی و سیاسی برای احیای زاینده رود است.

وی با اشاره به اینکه سو مدیریت در خصوص زاینده رود وجود داشت، خاطرنشان کرد: خشکی زاینده رود و تضییع حق آبه کشاورزان نتیجه سو مدیریت طبیعی، سیاسی و اجتماعی آب بوده و منظور از گردشگری سیاه ایجاد حساسیت اجتماعی حول زاینده رود و گاوخونی است و فکر می کنم حیاتی ترین مسئله زاینده رود احیای مدیریت اجتماعی آن و پیش گرفتن نوعی دیپلماسی آب است.

چندی قبل عضو کمیسیون اجتماعی در مصاحبه ای با ایمنا گفت: یکی از قابلیت های شرق اصفهان برای گردشگری، گردشگری سیاه است و با توجه به پیشروی کویر و مردن بیش از ۵۰۰ میلیون درخت، تالاب گاوخونی می تواند مکان گردشگری سیاه باشد.

به گزارش اصفهان شرق، در چند سال اخیر، نوعی از گردشگری در دنیا رواج یافته است که هدف گردشگران از پرداختن به آن، تفریح و خوش‌گذرانی نیست، بلکه آن‌ها مکان‌هایی را برای گردش انتخاب می‌کنند که تجسم تلخی و عدم توجه به آن مکان احساس شود. این نوع از گردشگری، «گردشگری سیاه» نامیده می شود و هدف از این سفر نیز تجسم بحران‌های طبیعی و انسانی در مناطقی است که دچار آسیب و بلا شده است. شرق اصفهان و تالاب گاوخونی به نوعی بخشی از گردشگری سیاه قلمداد می شود زیرا با گذر زمان و عبور از خشکسالی، گرد تشنگی و فرجام مرگ بر بستر این تالاب بین المللی نمایان است.

انتهای پیام/ اصفهان شرق

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.