سرویس: غیر تولیدی 18:05 - سه شنبه 10 بهمن 1396

نقد منصفانه؛

کوچ قلیان های اصفهان به چای‌خانه‌های زیرزمینی

مخالفان جمع آوری قلیان از چایخانه ها، می گویند زمانی که قلیان در چایخانه ها مصرف می شد، نظارت خوبی روی این کار داشتیم و با جمع آوری، مکان های سِرو قلیان زیر زمینی راه افتاد و هر روز تعداد آن ها هم در ظاهر امر کمتر که نشد هیچ، بیشتر هم شد.

به گزارش اصفهان شرق، جمال احمدی/ قلیان پدیده ای است که از دیرباز در کشور ما با برخی استقبال ها همراه بوده و این ماجرا هم مانند بسیاری دیگر از عادت ها و رسم ها، در گذر زمان دست خوش تغییراتی شده است. سیر تحوّل قلیان کار را به جایی برد که عرضه و مصرف تنباکوهای میوه ای و طعم دار مشاهده شد و از همان وقت ها بود که تذکرات پزشکی درباره عوارض مصرف قلیان بیش از پیش شد و گوش های خانواده ها و جوانان هم در و دروازه ای برای این تذکرات بودند.

امروزه تنباکوهای میوه ای، معطّر و معسّل موادی طبیعی برای مصرف کنندگان این نوع دخانیات شده و حتّی به گفته خودِ مصرف کنندگان هم دیگر خبری از تنباکوهای معمولی و قدیمی نیست. مضرّات قلیان بارها و بارها گفته شده و بیان این موضوعات شاید یا تکرار باشد و یا نصیحت؛ امّا راه از جایی به بیراهه رفت که قلیان از خانه ها کوچ کرد و به سمت چایخانه ها و مکان های عمومی رفت.

تبِ قلیان کم کم بالا گرفت و جوان ترین نسل را نشانه گرفت؛ شاید اگر به مناطقی مانند حاشیه پارک ناژوان اصفهان سر بزنیم بهتر این مطالب را درک کنیم، همان مناطقی که دختران و پسران جوان بی شماری گرد قلیان هایی جمع می شوند که دیگر شکّی در مخدر بودن بسیاری از تنباکوهای مصرف شده نیست.

بهتر است خانواده ها قدری سوء تفاهم های خود را درباره قلیان کنار بگذارند و بدانند که تنباکوهای امروزی دیگر آن تنباکوهای دیروزی نیست؛ هر چند در استفاده و کمّ و کیف همان تنباکوها هم جای حرف بسیاری است.

حدود 80 درصد محتویات تنباکوهای میوه ای که امروزه ساده ترین نوع تنباکوها هستند، ترکیبات شیمیایی و مواد افزودنی است. ساده انگاری محض است اگر حرف سودجویان درباره مفید بودن تنباکوهای گیاهی را باور کنیم؛ چرا که در این نوع تنباکوها هم مواد سمّی و سرطان زا به ویژه ترکیبات بنزن و هیدروکربن های معطّر چند حلقوی به همراه فلزات سنگین شناسایی شده است.

طبق گزارش های رسمی سازمان جهانی بهداشت، با مصرف هر وعده قلیان، دودی معادل پنج تا 10 پاکت سیگار، یعنی یکصد تا 200 نخ را برای مصرف کننده به ارمغان می آورد.

نام گراس، به تازگی بر سر زبان ها افتاده و کم و بیش مردم با گراس در همین حد که یک ماده مخدر است، آشنایی دارند. اگر قدری به عقب برگردیم، می فهمیم زمانی نام گراس برای مردم آشنا شد که این مادّه به ترکیبات تنباکوها اضافه شد که البته هشدارهای هم مکرر اعلام شد. این ها تنها گوشه ای از وضع فجیع مصرف قلیان است.

از طرفی دیگر اضافه کردن الکل در آب، مشاهده ترکیبات موادّ مخدر، مت آمفتامین ها و سایر مواد افیونی در تنباکوها و آب قلیان، سلامت مصرف کنندگان را به شدیدترین نحو ممکن به خطر می اندازد.

بسیاری از مصرف کنندگان قلیان و مراجعه کنندگان به بیمارستان ها که با حال وخیمی مراجعه می‌کنند، اذعان دارند که فقط قلیان مصرف کردند؛ امّا علاوه بر آن منوکسید کربن زیادی در خون آن ها دیده می شود. حالت گیجی و منگ شدن به صورت واضحی بیان گر مصرف موادّ مخدر و روان گردان است که به تنباکوی قلیان ها اضافه شده و به راحتی از سوی مردم تهیّه و مصرف می شود. بسیار ساده از کنار سرخوشی پس از مصرف قلیان نگذرید، چرا که دقیقاً تأثیرات موادّ مخدر و روان گردان است.

مطالب مختصری که بیان شد همگی توجه خاص مسئولان را برای کنترل مصرف قلیان را به همراه آورد. چایخانه هایی که قلیان در آن ها موجود بود، تحت نظارت بیشتر دستکاه های نظارتی مانند بازرسی بر اصناف، تعزیرات، دانشگاه علوم پزشکی و پلیس قرار گرفت؛ امّا مسئولان به این اکتفا نکرده و دستور ممنوعیت مصرف قلیان در چایخانه ها را صادر و این روند در استان اصفهان آغاز شد و همگی چایخانه ها از انجام چنین کاری به شدّت منع شدند. دستور جمع آوری در واقع به عنوان راهکاری برای مهار مصرف قلیان مطرح شد که پس از آن حواشی زیادی گریبان گیر این طرح شد.

مخالفت ها و موافقت های متنوعی از سوی مردم در این باره در سطح جامعه مطرح شد و از سویی هم برخی مسئولان موافق و برخی دیگر مخالف سرسخت این کارد بودند و هر طرف هم دلایل موجه خود را ارائه دادند؛ امّا دستور جمع آوری قلیان از سطح چایخانه ها صادر شده بود و مسئولان مخالف معتقد بودند باید منتظر عواقب ناشی از این کار باشیم.

نشکستن قُبح این کار، جلوگیری از مصرف بی رویه قلیان و توجه ویژه به سلامت مردم از دلایل مسئولان موافق بود. همان طور که بیان شد برخی هم مخالف بودند و می گفتند زمانی که قلیان در چایخانه ها مصرف می شد، نظارت خوبی روی این کار داشتیم و با جمع آوری، مکان های سرو قلیان زیر زمینی راه افتاد و هر روز تعداد آن ها بیشتر می شود. وجود چایخانه های زیرزمینی علاوه بر این که مشکلات مصرف های غیر بهداشتی را به همراه داشت، مشکلات جدیدی مانند موارد امنیتی و اخلاقی را هم به وجود آورد. این که باید با قلیان چه کرد و این که وجود قلیان در چایخانه ها کار اشتباهی است و یا انتخاب بدی میان گزینه های بدتر است نیاز به مطالعات و کارشناسی بیشتری دارد که در همین رابطه لازم است ادامه مطالب را در پرونده قلیان پیگیری کنید.

پرونده قلیان با ارائه صحبت های کارشناسی مسئولان مربوطه اطلاعات خوبی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

انتهای پیام/صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.