سرویس: غیر تولیدی 10:15 - سه شنبه 10 بهمن 1396

عضو کمیسیون بهداشت مجلس:

موافق بازگشت قلیان‌ها هستم

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: با بازگشت قلیان‌ها موافقم و راه مقابله با دخانیات را گرفتن مالیات و فرهنگ‌سازی می‌دانم.

به گزارش اصفهان شرق، حیدرعلی عابدی با اشاره به درخواست 55 نفر از نمایندگان مجلس که خواستار مستثنا شدن قهوه‌خانه‌های مجوزدار از ممنوعیت عرضه قلیان شدند، اظهار کرد: این درخواست در مرحله استعلام بوده و هنوز نتیجه آن مشخص نیست.

وی با بیان این که باید یک روش و رویکرد درست برای مقابله با دخانیات در کشور پیش گرفته شود، افزود: در کشورهای پیشرفته روی توتون و تنباکو مالیات گرفته می‌شود و این بهترین اهرم کنترل است، اگر چایخانه‌دار مجبور باشد برای هر قلیان 50 هزار تومان مالیات پرداخت کند، عرضه و تقاضا کنترل می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: روی تقاضا کار نکرده و عرضه را محدود کردیم و این باعث شده چایخانه‌ها پس از تعطیلی از محل‌های غیرمجاز سر در آوردند؛ به ظاهر مشکلی وجود ندارد و چایخانه‌ها بسته شده‌اند در صورتی که این طور نیست و تنها رنگ عوض شده.

وی تصریح کرد: از طرفی چایخانه‌ها جایی برای دور هم بودن جوانان بود، با بسته شدن چایخانه‌ها اگر چند جوان بخواهند دور هم بنشینند کجا باید بروند؟ تصمیمی که گرفته می‌شود باید همه جنبه‌های آن را در نظر گرفت.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این که قلیان نباید در انظار و قابل مشاهده در کوچه و خیابان باشد تا نوجوانان و جوانان برای استفاده از قلیان تشویق نشوند کاملاً درست است اما راه آن جمع‌آوری قلیان نیست؛ می‌توان با راه‌های مختلف ورودی چایخانه‌ها را به نوعی پوشاند که در انظار عمومی نباشند.

وی با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی برای استفاده قلیان با طرح این سؤال که آیا در ماه رمضان پدر و مادر یخچال را قفل می‌کنند تا پسرشان روزه بگیرد؟ ادامه داد: قطعاً پاسخ منفی است و کسی این کار را انجام نمی‌دهد، آنچه اهمیت دارد فرهنگ‌سازی است.

عابدی در پایان خاطرنشان کرد: با بازگشت قلیان‌ها موافقم و راه مقابله با دخانیات را گرفتن مالیات و فرهنگ‌سازی می‌دانم؛ در کشوری مانند استرالیا یک وعده غذایی 16 دلار و یک بسته سیگار 26 دلار است اما در ایران این نسبت و قیمت‌ها به کلی متفاوت است.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.