سرویس: غیر تولیدی 15:34 - یکشنبه 08 بهمن 1396

پتانسیل‌های نفتی، اقتصاد ایران را به جایگاه هجدهم جهان رساند

استاد اقتصاد بین‌الملل دانشگاه اصفهان در خصوص رتبه هجدهم ایران در بین اقتصادهای بزرگ جهان در سال ۲۰۱۷، گفت: اقتصاد ایران با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های بزرگ خود در بخش نفت، گاز و … دارای تولید ناخالص داخلی بالایی نسبت به کشورهای منطقه بوده و اکنون در رتبه هجدهم اقتصادی جهان قرار گرفته است.

به گزارش اصفهان شرق، کمیل طیبی در خصوص جدیدترین آمار صندوق بین المللی مبنی بر اینکه «ایران هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا در سال ۲۰۱۷ شد»، اظهار کرد: اقتصاد ایران با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های بزرگ خود در بخش نفت، گاز، تنوع در صنایع کارخانه ای و بخش خدماتی خود دارای ارزش تولید ناخالص داخلی (GDP) بالایی نسبت به کشورهای منطقه است.

وی افزود: البته اگر این منابع را در نظر نگیریم و سهم تجارت ایران را در اقتصاد جهانی توجه کنیم، در آن شرایط اقتصاد ایران در این رتبه جای نخواهد گرفت و اقتصاد کشورمان بسیار کوچکتر خواهد شد.

این اقتصاددان تاکید کرد: به دلیل چهارفصل بودن ایران، برخورداری از منابع طبیعی و داشتن نیروی انسانی تحصیل کرده ظرفیت های اقتصادی ایران در دنیا ارتقا پیدا کرده و ایران توانسته در بین دیگر اقتصادهای بزرگ جهان در رتبه هجدهم قرار گیرد.

وی در خصوص افزایش ۸۱ میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی ایران براساس شاخص قدرت خرید که در سال ۲۰۱۷ موجب قرارگیری ایران در رتبه هجدهم جهان شد، گفت: به دلیل افزایش صادرات نفتی که سرانه درآمد ارزی کشورمان را بالا برده این شاخص ارتقاء یافته است. البته سال گذشته نیز چنین رتبه ای برای ایران پیش بینی شده بود.

طیبی با اشاره به مثبت شدن رشد اقتصادی کشور، اظهار کرد: سال گذشته شاهد رشد ۱۲.۵ درصدی اقتصاد کشور به واسطه صادرات نفتی بودیم و به دلیل بالا رفتن ارزش تولید ناخالص داخلی ایران، اکنون جایگاه کشورمان در رتبه بندی جهانی بهبود یافته است.

وی افزود: سال گذشته رشد اقتصادی کشور به واسطه صادرات نفت حدود ۱۲.۵ درصد بود اما به طور میانگین در دولت یازدهم و دوازدهم سالانه شاهد رشد ۳.۵ درصدی اقتصاد بودیم همچنین برای سال ۲۰۱۸ پیش بینی رشد اقتصادی معادل ۳.۷ درصد برای ایران شده است.

ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.