اصفهان شرق

مدال طلای دخترم، حاصل ذهن بیدار و جسم خستگی ناپذیرش بود/ کم توجهی به حقوق روشندلان اصفهانی مشهود است

کدخبر: 157822
1396/11/08 در ساعت 02:16

به گزارش اصفهان شرق، صبح یک روز زمستان، با روشن شدن صفحه گوشی و به روز رسانی شبکه های مجازی، پُست خبری توجه من را به خودش جلب کرد، «دختر 11 ساله شرق اصفهانی مقام اول شنای کرال پشت نابینایان کشور شد»، این همان جمله ای بود که برای لحظه ای کوتاه، غرور خاصی در وجودم سرازیر کرد زیرا کسب مدال طلا کشوری توسط نوجوان روشندل، کاری سهل و آسان نبود و شیرزن میدان اراده می خواست و قوتی به بلندای کوه دماوند.

امروزه نابینایان بسیاری را می‌شناسیم که اگر نگوییم بهتراز افراد بینا، لااقل در حد آنها، در تمام عرصه‌های مختلف علمی و هنری‌ می درخشند و وجود این افراد است که ثابت کرده نابینا کسی نیست که از نعمت بینایی برخوردار نیست بلکه نابینایی در مفهوم وابستگی و درماندگی است و «مائده ضیایی» به خوبی با درخشش در رده های ورزشی ثابت کرد که نابینایی محدودیت نیست.

صدای عصای سفید «مائده» باید ما را از خواب غفلت بیدار کند تا بدانیم، تکلیف تلاش را دختر یازده ساله شرق اصفهانی به خوبی با دستان کوچک اما ستُرگش به سرانجام می رساند.

در هیاهوی زندگی و بازشدن مردمک چشمان بیدار ما، روشندلانی هستند که با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند و با کوشش فراوان مدال آفرین می شوند و در این موفقیت بزرگ، به گفته پدر مائده، حتی ارگانی نظیر بهزیستی و یا اداره استثنایی حداقل پیامکی برای تبریک نفرستاد تا دختر روشندل گفتگوی امروز ما را خوشحال کند و همین امر برایش کمی ناراحت کننده بود.

گفتگوی امروز ما با قاسم ضیایی پدر مائده به شرح ذیل است که توجه شما را به آن جلب می کنیم.

اصفهان شرق: از مائده بگویید؟

مائده فرزند اول ما بود که در 12 تیر 85 به دنیا آمد. از همان بدو تولد نابینای مطلق بود ولی خدا می خواست او را فرشته زندگی مشترک ما قرار دهد تا هر روز به داشتن دختری پرتلاش و موفق به درگاه خدا سجده شکر ببریم. امروز مائده روشندل ما، در کلاس ششم و مدرسه شهید احمد سامانی تحصیل می کند و انشالله سال آینده وارد دوره راهنمایی خواهد شد.

اصفهان شرق: فرزند دیگری دارید؟ اصالتا اهل کدام منطقه شرق اصفهان هستید؟

یک دختر سه ساله بینا دارم ولی بدون اغراق می گویم مائده خیلی دوست داشتنی و عزیز من و مادرش است. خودم اصالتا اهل روستای روران از توابع بخش براآن جنوبی هستم ولی در اصفهان زندگی می کنیم.

اصفهان شرق: چطور به پتانسیل و توان مائده آشنا شدید و حمایت شما از دخترتان تا چه حد بود؟

زمانی که متوجه شدیم مائده نابینا هست، تمام توان خودمان را بر این رابطه قرار دادیم که او را محدود نکرده و فرصت زندگی بهتر به او دهیم. شغلم کشاورز بود ولی به خاطر اینکه مائده پیشرفت کند به اصفهان مهاجرت کردیم و درخانه اجاره ای تا کنون زندگی می کنیم. فعالیت مائده و تلاش غیرقابل وصفش به ما توان می داد تا همپای دخترمان حرکت کنیم و بارها شنیده بودیم که افراد روشندل بسیار پرتوان و دارای حافظه قوی هستند.

اصفهان شرق: از ویژگی های برجسته مائده بگویید؟

مائده دختری پرتلاش است و همه کارهای شخصی اش را به تنهایی انجام می دهد. حجابش را به خوبی حفظ می کند و قاری قرآن مدرسه در برنامه صبحگاه است به گونه ای که پرسنل مدرسه از اینکه سال اخری است که با او هستند ابراز ناراحتی دارند. دخترم روی تکالیف دینی به شدت حساس است و نماز اول وقتش ترک نمی شود و باید بگویم که هر هفته پنج شنبه ها روزه است. دختر هنرمندی دارم و این برگرفته از ذوق سرشارش به فراگیری کار و فعالیت های غیر درسی است.

اصفهان شرق: گفتید منزلتان اجاره ای هست، آیا شرایط زندگی مطلوب در خانه برای مائده فراهم بوده؟

یک کشاورز ساده هستم ولی باتمام سختی و خشکسالی های پیاپی، در حد توانم برای راحتی مائده کم نگذاشته ام ولی خُب، سختی زیاد است. بچه های نابینا باید در خانه ای زندگی کنند که پله نداشته باشد و کلا محیط ایده آلی را برای آنها فراهم آورد تا آشنا به محیط خانه شوند ولی منزل ما 30 پله دارد و هر روز دغدغه این را داریم که خدایی نکرده برای مائده در حین رفتن به مدرسه مشکلی پیش نیاید. حتی منزل ما اجاره ای هست و تا مائده با محیط خانه انس گرفته و آشنا می شود، باید منزل دیگری اجاره کنیم ولی خدا را شکر مائده دختر فهمیده ای است و خیلی زود خودش را با شرایط وفق می دهد.

اصفهان شرق: محیط مدرسه چطور است؟ قبلا گفته بودید که مدرسه راهنمایی برای نابینایان وجود ندارد؟

متاسفانه علی رغم اینکه 65 دانش آموز نابینا و کم بینا در مدرسه شهید احمد سامانی وجود دارد ولی فضای این مدرسه پسندیده نیست و مدتی قبل با کمک والدین دانش آموزان و تعدادی از خیران، مدرسه رنگ آمیزی شد تا اندک نشاطی به مدرسه بیاید. حتی مدرسه مائده نیز 20 پله دارد که واقعا برای کودکان نابینا موجب مشقت است و هیچ کسی به این مشکلات توجهی نمی کند. نکته مهم دیگر اینکه، مدرسه راهنمایی مخصوص نابینایان در اصفهان وجود ندارد و مائده در سال تحصیلی آینده باید پا به مدرسه عادی بگذارد و با افرادی درس بخواند که تصویر واقعی همه چیز را می بینند و شاید درک محصل روشندل برایشان سخت باشد. می طلبد تا دولت در این خصوص حمایتی کند تا راه برای رشد این عزیزان پرتوان فراهم شود.

اصفهان شرق: مائده به چه شیوه ای به مدرسه می رود؟ مدرسه سرویس در اختیار دانش آموزان قرار می دهد؟

مدت دو سال است که خودم صبح ها دخترم را به مدرسه می برم ولی گفتن این نکته خالی از لطف نیست که حتی هزینه سرویس کودکان نابینا، 15 درصد گران تر از کودکان سالم است و نمی دانم اسم این را چه بگذارم. متاسفانه دولت هیچ حمایتی در این خصوص نمی کند و برخی ارگان ها نظیر بهزیستی هم پر و بالی به این بچه ها نمی دهد.

اصفهان شرق: چه حمایتی باید از این بچه ها توسط بهزیستی بشود؟

شرمنده دخترم هستم که نمی توانم یک «دستگاه تایپ پرکینز» برای نوشتنش بخرم و مائده باید به سختی با قلم بنویسد. قیمت این دستگاه بالاست و بهزیستی باید حمایت از این بچه های پرتلاش کرده و حداقل نوعی مناسب از این دستگاه را برای این عزیزان فراهم کند. واقعا وقتی می بینم مائده به دلیل نداشتن این دستگاه در مضیقه هست خیلی دلگیر می شوم.

اصفهان شرق: در ابتدای مصاحبه از هدیه بهزیستی و ناراحتی دختران گفتید، توضیح دهید؟

ساعتی که به دخترم از طرف بهزیستی اصفهان در روز معلول هدیه دادند کمی برایم ناراحت کننده بود زیرا به دختر روشندل من، ساعتی مخصوص افراد بینا هدیه فرستادند و این شاید برای مائده سنگین بود که با وجود اینکه می دانستند روشندل است ولی هدیه افراد بینا را به دادند. گاهی برخی نکات کوچک، غم بزرگی بر دل کودکان روشندل می گذارد ولی این نکته را یاداور می شود که مائده دختری بسیار پرتلاش است و همه این عوامل ذره ای از رفتن به سمت موفقیت او کم نخواهد کرد.

اصفهان شرق: از موفقیت های مائده و مدال آوری این دختر قهرمان بگویید؟

بچه های نابینا به دلیل اینکه توان دیدن ورزش ها را ندارند، دوست دارند در زندگی برای یک بار هم شده آن ورزش را تجربه کنند تا بر حسب علاقه ادامه دهند. مائده چندین مدال دارد و در رشته های ورزشی متعدد نظیر شطرنج، مقام دوم ورزش شودان و یا هنر موسیقی شرکت کرده است ولی بعد از مدتی میزان علاقه اش کاهش یافته و از آن دست کشیده ولی ورزش شنا را با جدیت دنبال کرد و امروز شاهد موقیتش بودیم.

اصفهان شرق: چطور شد به ورزش شنا علاقه مند شده و امروز طلای کشوری مسابقات شنا را به خود اختصاص داد؟

ابتدای امسال بود که آقای خبازی که نابینا هستند به من پیشنهاد دادند تا مائده را به ورزش شنا ببرم. مائده به همراه 9 نفر دیگر از دوستانش در شنا شرکت کردند که فقط دو نفر آنها پذیرفته شدند. حدود 10 ماه است که هفته ای یک الی دو روز مائده برای تمرین شنا نزد خانم علی پور و احمدی می رود و در این فراگیری شنا خیلی تلاش کرد. به جهت نزدیکی استخر به منزلمان، خودم هم راغب تر بودم که مائده شنا را ادامه دهد. هفته گذشته به صورت ناگهانی مربی شنای مائده گفت که مسابقه شنای کشوری از 15 استان در تهران برگزار می شود و برای کسب تجربه اجازه دهید مائده در این مسابقات شرکت کند. مائده تجربه مسابقه نداشت و شاید مربی مائده فکر نمی کرد که او مدال طلای این مسابقات را کسب کند. دختر روشندلم در شنای کرال پشت نوجوانان نابینا در تهران، مدال طلا را کسب کرد و باعث افتخار فامیل شد.

اصفهان شرق: ارگان های در تماس با بچه های نابینا برای تبریک به منزل شما آمدند؟

خیر!!
جا داشت بهزیستی اصفهان و اداره استثنایی یک پیام کوتاه شامل تبریک به مائده می داد و حداقل دختر روشندل مدال آور را خوشحال می کرد ولی متاسفانه این موفقیت مائده در سایه بی توجهی مسئولان، کم رنگ جلوه داده می شود ولی صد البته که تلاش و کسب قهرمانی مائده، برای خانواده از ارزش بسیاری برخوردار است و حاصل ذهن بیدار و جسم توانمندش می باشد ولی بهتر است دیگران کمی این بچه ها را بدون ترحم، حمایت کنند.

اصفهان شرق: آقای ضیایی، اگر صحبتی دارید که فکر می کنید از این رسانه باید منعکس شود، بفرمایید؟

خدا را شکر می کنم که دختری فعال دارم و نابینایی را محدودیت قلمداد نکرد.
تشکر فراوان از مربیان شنای دخترم دارم که برای موفقیت مائده از هیچ کوششی فروگذاری نکردند.
از مسئولان می خواهم که نسبت به حقوق روشندلان توجه بیشتری نشان دهند زیرا آنها حق زندگی بهتری را دارند. چراغ اتاق نابینایان همیشه خاموش است ولی مسئولان سعی کنند تا کلید راحتی و ارامش را برای آنها روشن کنند.

گزارش از زهرا شجاعی

انتهای پیام/ اصفهان شرق