سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 11:55 - یکشنبه 08 بهمن 1396

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت مطرح کرد؛

سونامی سرطان در کشور نداریم/ ۱۰ درصد ایرانی‌ها تفریحی تریاک مصرف می‌کنند

ملک زاده گفت: ۱۰ درصد ایرانی‌ها تفریحی تریاک مصرف می‌کنند و در برخی استان‌ها از ۴۰ سالگی مصرف این مخدر به صورت روزانه است.

به گزارش اصفهان شرق، رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در همایش هفته ملی مبارزه با سرطان گفت: اکنون 63 نهاد مردمی در کشور وجود دارند که در زمینه مبارزه با سرطان فعالیت می‌کنند، افزون بر این 34 مرکز تحقیقاتی کشور به طور تخصصی به مطالعه و تحقیقات در حوزه سرطان می‌پردازند.

وی افزود: در سال های گذشته بیش از 10 هزار مقاله در حوزه پزشکی ثبت کردیم که بیشتر آنها مربوط به سرطان است، همچنین دو سوم مقالات پر استناد کشور مربوط به حوزه سرطان است.

ملک‌زاده تصریح کرد: یکی از بخش‌هایی که فعالیت خوبی در حوزه درمان داشته، سرطان است، در تحقیقات خود، عوامل خطر ابتلای ایرانیان به سرطان را مورد بررسی قرار دادیم تا دریابیم چه عواملی منجر به ابتلای ایرانیان به سرطان می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به برخی عوامل ابتلا به سرطان در کشور، عنوان کرد: مصرف تریاک، قلیان، بهداشت پایین دهان و دندان، نوشیدن مایعات داغ از جمله عواملی است که در ایران منجر به سرطان می‌شوند.

مرگ‌ و میر ناشی از سرطان کمتر از بیماری‌های قلبی در کشور است

وی ادامه داد: طی سه سال گذشته 50 هزار پروژه مهم را در زمینه تحقیقات سرطان با هزینه 12 هزار میلیارد تومان آغاز کردیم.

ملک‌زاده نظام ثبت سرطان در کشور را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت:‌ نظام ثبت سرطان می‌تواند به ما بگوید، چه سرطانی در کشور روند کاهشی داشته یا چه سرطانی رو به رشد بوده است و در نهایت می‌توانیم رویکرد واقعی به این بیماری داشته باشیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه مرگ‌ و میر ناشی از سرطان کمتر از بیماری‌های قلبی در کشور است، تصریح کرد: البته باید توجه داشت که سرطان عامل مرگ زودرس نیز می‌شود و در بیماران قلبی می‌تواند عامل خطر و مرگ زودرس شود.

وی افزود: سرطان معده در دنیا رشد و ابتلای پایینی دارد،  اما در کشور ما همچنان شایع‌ترین سرطان در میان مردان است، از همین رو در مرکز تحقیقاتی در اردبیل تحقیق بر روی این موضوع را شروع کردیم.

30 درصد سرطان‌ها مربوط به گوارش است

ملک‌زاده با بیان اینکه 30 درصد سرطان‌ها مربوط به گوارش است، گفت: با توجه به افزایش امید به زندگی در دنیا و ایران سرطان‌ها در سالهای آتی رشد خواهند داشت ولی هیچ وقت نمی‌توانیم این رشد را سونامی نامگذاری کنیم، اکنون ابتلا به سرطان در ایران پایین‌تر از متوسط جهانی است.

وی مصرف سیگار، الکل، تریاک و مشتقات آن را از جمله عوامل ابتلا به سرطان دانست و افزود: ‌30درصد سرطان‌ها به چاقی مربوط می‌شود، اکنون 30 درصد زنان و 25 درصد مردان ایرانی چاق هستند که این خود عامل خطر ابتلا به سرطان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه 10د رصد ایرانیان به صورت تفریحی تریاک مصرف می‌کنند، ادامه داد:‌ در برخی استان ها، افراد از سن 40 سالگی تریاک را به صورت روزانه مصرف می‌کنند که خطر ابتلا به سرطان در آنها افزایش خواهد داشت.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: در کشور حدود هزار متخصص سرطان فعالیت می‌کنند و امکانات خوبی برای درمان در کشور داریم.

قرص آسپرین از سرطان روده پیشگیری می‌کند

ملک‌زاده 30 درصد هزینه‌های سرطان را مرتبط با دارو دانست و گفت: پیشگیری از سرطان در کاهش هزینه‌های این بیماری موثر است، از همین رو باید مردم به بهداشت دهان و دندان توجه ویژه داشته باشند و تغذیه سالم که شامل مصرف میوه و سبزی و گوشت سفید به خصوص ماهی است، توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی با بیان اینکه مصرف ویتامین و مکمل‌ها برخلاف باور مردم از سرطان جلوگیری نمی‌کند، گفت: ثابت شده است، قرص آسپرین از سرطان روده پیشگیری می‌کند، به همین دلیل توصیه می‌کنیم، افراد بالای 50 سال روزانه یک قرص آسپرین 80 مصرف کنند.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.