سرویس: غیر تولیدی » نقلی 03:19 - یکشنبه 10 فروردین 1393

چهره های خبر ساز ورزش اصفهان در سال ۹۲

ورزش اصفهان در سال ۹۲ فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشت و چهره‌های زیادی در این فراز و فرودها نقش‌آفرینی کردند.

نقش‌آفرینی چهره‌های ورزشی اصفهان برخی مقطعی و برخی دیگر زمانی طولانی‌تری به انجام رسید اما در نهایت هر کدام از این افراد بخشی از پازل ورزش اصفهان در سال ۹۲ را چینش کردند.

در نخستین روزهای سال ۹۳ تصمیم گرفتیم تا طی چند گزارش نگاهی به چهره‌های خبرساز ورزش اصفهان و نوع خبرسازی آن‌ها داشته باشیم:

*محمدرضا محمدجواهری

جواهری در مدت ۱۸ ماهی که مدیرکلی ورزش و جوانان استان اصفهان را بر عهده داشت، تنها یک نوروز را در اصفهان تجربه کرد.

مدیرکل سابق ورزش و جوانان استان اصفهان در سال ۹۲ در ورزش اصفهان با چالش‌های زیادی مواجه شد تا اینکه دی ماه سال گذشته شرایط به‌گونه‌ای رقم خورد که عملاً امکان ادامه فعالیت وی وجود نداشت و ناچار به استعفا شد.

جواهری برای ایجاد تغییرات مورد نظرش در هیئت فوتبال استان اصفهان، تلاش‌های زیادی را صورت داد تا جایی که طی ده ماه فعالیتش در ورزش نصف جهان در سال گذشته، مسائل پیرامونی هیئت فوتبال و همچنین ورزشگاه نقش جهان تمام تمرکز وی را متوجه خود کرده و نارضایتی‌هایی را از سوی سایر اهالی جامعه ورزش به وجود آورد.

وی در دوران مسئولیتش در ورزش اصفهان با افراد زیادی تقابل پیدا کرد و در دو سه ماه پایانی دوران مدیریتش با برخی رسانه‌ها و خبرنگاران نیز چالش‌هایی را به وجود آورد تا بدین ترتیب طی چند ماه رفتارها و واکنش‌های وی در صدر اخبار رسانه‌های اصفهانی قرار گیرد.

*محمد سلطان‌حسینی

پس از استعفای جواهری از مدیرکلی ورزش و جوانان استان اصفهان، گزینه‌های زیادی برای جانشینی وی مطرح شدند اما هر کدام به دلایلی مورد موافقت قرار نگرفتند تا اینکه قرعه این مسئولیت به نام محمد سلطان‌حسینی افتاد.

دکتر سلطان حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان بوده و مدتی نیز مسئولیت دانشکده تربیت بدنی این دانشگاه قدیمی را بر عهده داشت و پس از ریاست چند ساله در هیئت ورز‌ش‌های دانشگاهی اصفهان، مدیریت اداره ورزش و جوانان استان اصفهان نخستین تجربه مدیریتی جدی وی در امر ورزش محسوب می‌شود.

سلطان‌حسینی از قبل از استعفای جواهری، یکی از گزینه‌های مدیرکلی ورزش اصفهان بود اما برخی مخالفت‌های صورت گرفته و همچنین تردیدهای وی برای بر عهده گرفتن این پست، موجب شد تا با تاخیری دو ماهه به عنوان جانشین جواهری روی صندلی مدیریتی وی جلوس کند.

IMG-20140131-WA0016

*افشین ملایی

افشین ملایی که در زمان مدیریت خدابخش معاونت توسعه ورزش اداره ورزش و جوانان استان اصفهان را بر عهده داشت، در سال ۹۲ نیز با وجودی که مدت کوتاهی در اصفهان سکونت داشت اما باز هم یکی از چهره‌های خبرساز محسوب می‌شود.

وی دو سال قبل نیز کاندیدای مدیرکلی ورزش و جوانان استان اصفهان بود و حتی در جلسه‌ای که نماینده‌های مردم استان اصفهان برای تصمیم‌گیری در مورد مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان و جانشین خدابخش داشتند، رأی را به خود اختصاص داد اما مخالفت ذاکر اصفهانی استاندار وقت مانع از این شد که ملایی تجربه نفر اول بودن در ورزش اصفهان را به دست بیاورد و در مقابل جواهری گوی سبقت را از وی ربود.

ملایی پس از مدت کوتاهی که سرپرستی اداره ورزش و جوانان شهرستان اصفهان را برعهده داشت، از مسئولیتش استعفا کرده و به چهارمحال رفت تا معاون اداره ورزش و جوانان شود، در ادامه نیز نخستین فردی بود که در دولت یازدهم در تغییرات ادارات ورزش و جوانان مدنظر قرار گرفته و سرپرست اداره ورزش و جوانان استان گیلان شد.

پس از استعفای جواهری، وزارت ورزش و جوانان ملایی را به عنوان گزینه اصلی مدیرکلی ورزش دیار زاینده‌رود مدنظر داشت و حتی در گفت‌وگوی ملایی با گودرزی وزیر ورزش و جوانان توافقات اولیه نیز انجام شده بود تا حکم جانشینی جواهری برای رقیب سابقش صادر شود اما مدیران استانی در آستانه صدور حکم ملایی با انتخاب وی به عنوان مدیر غیر بومی برای ورزش اصفهان به شدت مخالفت کرده و خواستار انتخاب یک مدیر بومی برای ورزش استان شدند.

مخالفت‌های صورت گرفته نهایتاً جواب داده و ملایی یک بار دیگر فرصت سکانداری ورزش اصفهان را از دست داد اما این پایان کار برای حضور دوباره وی در اصفهان نبود و پس از قطعی شدن حضور سلطان‌حسینی به عنوان مدیر کل ورزش و جوانان، این بار بحث حضور ملایی به عنوان معاون مدیرکل مطرح شد اما این بار نیز این اتفاق محقق نشد و صدور حکم مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزشی وزارت ورزش و جوانان موجب شد تا حضور ملایی به عنوان معاون سلطان‌حسینی نیز منتفی شود.

*احمد جمشیدی

جمشیدی سال ۹۲ را در حالی آغاز کرد که وارد فاز درگیری بی‌نتیجه با جواهری مدیر کل سابق ورزش و جوانان استان اصفهان شده بود.

جواهری بهمن ماه سال ۹۱ حکم سرپرستی اداره ورزش و جوانان شهرستان اصفهان را برای ملایی صادر کرد تا رأی به برکناری جمشیدی داده شود اما با این حال با مقاومت جمشیدی، وی در مسئولیتش باقی ماند تا اینکه در ماه‌های ابتدایی سال گذشته این تغییر با حاشیه‌های زیاد و اتفاقات تلخ پیرامونی به انجام رسید.

جمشیدی مدت کوتاهی پس از کنار رفتن از ریاست اداره ورزش و جوانان شهرستان اصفهان، به عنوان مدیرکل امور اجتماعی استانداری اصفهان انتخاب شد اما پس از استعفای جواهری، یک بار دیگر به عنوان گزینه‌ای جدی برای مدیرکلی ورزش و جوانان استان اصفهان مطرح شد اما برخی مخالفت‌های صورت گرفته موجب شد تا جمشیدی همچنان در استانداری ماندگار شود.

*علی اکبر ابرقویی‌نژاد

ابرقویی‌نژاد سال ۹۲ را با درگیری با مدیر کل سابق ورزش و جوانان استان اصفهان آغاز کرد اما در پایان سال ۹۲ خبری از جواهری نبود و هیئت فوتبال استان اصفهان یک بار دیگر سر و سامان پیدا کرده بود.

ابرقویی‌نژاد که سومین دوره ریاستش در هیئت فوتبال را سپری می‌کند، بیش از نیمی از سال ۹۲ را زیر سایه اختلافات شدیدش با جواهری سپری کرد اما تا جایی که در توان داشت، در برابر خواسته جواهری در قبال برکناریش مقاومت کرد.

رئیس هیئت فوتبال استان اصفهان در مسیر مقاومت در برابر خواسته مدیر کل مستعفی ورزش، حمایت کامل فدراسیون فوتبال و استانداری اصفهان را به همراه داشت.

وی در مقطعی از اوج دوران اختلافش با جواهری، اظهارات تندی را علیه وی مطرح کرده و مدعی شد مدیر کل سابق ورزش اصفهان هیچ سابقه مدیریتی نداشته و ورزش اصفهان را نابود کرده است.

*مرتضی لاچیانی

زمانی که مرتضی لاچیانی درخواست جواهری برای سرپرستی در هیئت فوتبال را پذیرفت، تصورش را هم نمی‌کرد که ریسکش برای قبول این مسئولیت تا این حد بی‌نتیجه باشد.

لاچیانی که سابقه ۲۵ ساله ریاست هیئت دومیدانی استان اصفهان را در کارنامه‌اش داشت، به مدت کوتاهی به عنوان سرپرست هیئت فوتبال استان اصفهان معرفی شد و دفتری نیز برای این هیئت در اختیار گرفت اما وی که حتی در مراسم معارفه‌اش نیز شرکت نکرده بود، بازنده بزرگ ماجرایی لقب گرفت که ورزش اصفهان را به مدت یک سال تحت الشعاع خود قرار داد.

اصفهان-فوتبال-هیئت-ابرقویی

*علیرضا میرواحدی

پس از کنار زدن داود شیران از ریاست هیئت کشتی استان اصفهان، میرواحدی به عنوان سرپرست هیئت کشتی استان اصفهان انتخاب شد اما حضور وی به عنوان یکی از کاندیداهای مجمع هیئت کشتی، موجب شد تا حاشیه‌های زیادی پیرامون این هیئت به وجود بیاید زیرا شائبه‌های زیادی در مورد مدرک تحصیلی وی و تقلبی بودن آن وجود داشت.

با این حال میرواحدی در مجمع هیئت کشتی استان اصفهان شرکت کرده و توانست با کسب حداکثر آرا به عنوان رئیس انتخاب شود اما این انتخاب سرآغاز جنجال‌های تازه‌ای شد و در نهایت نیز پس از تغییر مدیر کل ورزش و جوانان استان اصفهان، رأی به برکناری میرواحدی داده شد بدون اینکه مشخص شود فدراسیون بر چه اساسی ابتدا با کاندیداتوری میرواحدی موافقت کرده و سپس خواستار برکناری وی شد.

*رسول جزینی

مربی تیم ملی کشتی فرنگی را می‌توان یکی از چهره‌های خبر ساز ورزش اصفهان در سال گذشته دانست.

جزینی در انتخابات شورای اسلامی شهر اصفهان موفق شد به عنوان یک چهره ورزشی به عضویت این شورا در بیاید تا برای نخستین بار یک شخصیت ورزشی نیز در جمع اعضای شورای شهر نصف جهان حضور داشته باشد.

جزینی در ادامه برای ریاست هیئت کشتی کاندیدا شد و قبل از مجمع اظهارنظرهایی را در خصوص صحت این انتخابات بیان کرد که با واکنش تند مدیر کل سابق مواجه شد.

وی پس از برگزاری مجمع نیز به بیان اعتراضات خود در خصوص برگزاری مجمع پرداخت اما درست در بحبوحه برگزاری مجمع، از سوی محمد بنا یک بار دیگر دعوت به همکاری شده و به عنوان مربی تیم ملی کشتی فرنگی هدایت این تیم را بر عهده گرفت.

*سید اصغر حسینی‌نژاد

حسینی‌نژاد را می‌توان نزدیک‌ترین رئیس هیئت به مدیر کل سابق ورزش و جوانان استان اصفهان دانست تا جایی که خبرنگاران ورزشی می‌توانستند در هر جلسه‌ای که جواهری حضور داشت، حسینی‌نژاد را نیز به راحتی پیدا کنند.

رئیس سابق هیئت کبدی استان اصفهان که در مقاطعی با رئیس فدراسیون کنتاکت‌هایی را پیدا کرده بود، برای مجمع انتخاباتی فدراسیون کبدی تلاش‌هایی را به همراه چند نفر دیگر از منتقدان رئیس فدراسیون صورت داد تا گزینه دیگری را جانشین محمدرضا مقصودلو کنند اما تلاش وی نتیجه‌ای در بر نداشت تا در مقابل حسینی‌نژاد با پایان یافتن دوره ریاستش در هیئت کبدی، ناچار به خداحافظی از این هیئت شود.

*عبدالرسول یزدی‌زاده

یک ماه پس از استعفای جواهری و در شرایطی که ورزش اصفهان متولی نداشت، خبرگزاری فارس از برکناری عبدالرسول یزدی‌زاده از ریاست هیئت دو و میدانی استان اصفهان خبر داد.

دلیل برکناری یزدی‌زاده اختلاف نظر وی با مدیر کل سابق ورزش اصفهان عنوان شده بود و سرپرست جدیدی برای هیئت منصوب شد.

تلاش یزدی‌زاده برای بازگشت دوباره به هیئت دو و میدانی تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته است اما در آخرین روزهای اسفند ماه وی به عنوان دبیر کمیته اقتصادی اداره ورزش و جوانان استان اصفهان برگزیده شد.

*علیرضا رحیمی

مدیرکل سابق تربیت بدنی اصفهان در طول دو سال و چند ماهی که مدیرعاملی باشگاه سپاهان را برعهده داشت، چندین بار از مسئولیتش استعفا کرد که هر بار با مخالفت هیئت مدیره مواجه می‌شد اما آخرین بار استعفای رحیمی نه تنها با مخالفتی روبرو نشد بلکه استقبال قابل توجهی نیز از آن صورت گرفت و در عرض ۲۴ ساعت رحیمی از مدیرعاملی طلایی‌پوشان کنار رفت.

رحیمی در طول دوران کوتاه مدیرعاملی‌اش در سپاهان دو عنوان قهرمانی در لیگ و جام حذفی را تجربه کرد اما انحلال تیم هندبال سپاهان در زمان مدیریت وی را می‌توان نقطه ضعفی در کارنامه وی دانست.

*محمدترابیان

پس از برکناری حسینی از ریاست هیئت مدیره باشگاه سپاهان، محمد ترابیان یکی از معاونان شرکت فولاد به ریاست هیئت مدیره این باشگاه انتخاب شد.

بعد از استعفای رحیمی، ترابیان به طور موقت مدیرعاملی سپاهان را برعهده گرفت اما بعد از مدت کوتاهی، حکم موقت وی به دائم تغییر پیدا کرد تا وی دومین مدیرعامل سپاهانی‌ها در طول لیگ برتر سیزدهم باشد اما همان طوری که انتظار می‌رفت پس از تغییر مدیریت در رأس شرکت فولاد، تغییرات گسترده‌ای در هیئت مدیره باشگاه اصفهانی صورت گرفت و ترکیب هیئت مدیره و مدیریت اجرایی باشگاه به طور کامل تغییر کرد تا عمر مدیریت ترابیان کوتاه‌تر از حد تصور باشد.

*مهرزاد خلیلیان

مهرزاد خلیلیان مدیرکل تربیت بدنی سابق اصفهان و رئیس سابق فدراسیون پزشکی ورزشی در طول سال‌های اخیر در ورزش مسئولیتی نداشت اما هر ازگاهی نام وی به عنوان یکی از گزینه‌های مدیرعاملی باشگاه‌های اصفهانی مطرح می‌شد تا اینکه پس از برکناری ترابیان، خلیلیان سکان مدیریتی باشگاه سپاهان را برعهده گرفت.

خلیلیان یکی از مدیران با سابقه ورزشی اصفهان محسوب می‌شود و باید دید باشگاه سپاهان با حضور وی چه فرایندی را پشت سر خواهد گذاشت.

*خسرو ابراهیمی

ابراهیمی در شرایطی مدیرعاملی باشگاه ذوب‌آهن را برعهده گرفت که این تیم شرایط مالی جدیدی را تجربه می‌کرد و در دوره دو ساله مدیریت وی بیشتر تیم‌های تحت پوشش باشگاه در رشته‌های مختلف منحل شدند.

تیم فوتبال ذوب‌آهن نیز وضعیت بسیار بدی را در لیگ دوازدهم سپری کرد و به زحمت توانست در لیگ برتر باقی بماند اما لیگ سیزدهم به میانه نرسیده بود، اتفاقی که پیش‌بینی آن از مدت‌ها قبل می‌شد، به وقوع پیوست و ابراهیمی از مدیرعاملی این باشگاه برکنار شد.

*سعید آذری

پس از برکناری ابراهیمی از مدیرعاملی ذوب‌آهن، همان‌طوری که از مدت‌ها قبل قابل پیش‌بینی بود، سعید آذری یک بار دیگر مسئولیت مدیریت باشگاه اصفهانی را برعهده گرفت اما حضور دوباره وی در این باشگاه آن طورها که تصور می‌شد، دورنمای جذابی نداشت و در حال حاضر تیم ذوب‌آهن به شدت با خطر سقوط دست و پنجه نرم می‌کند.

*اردشیر سعدمحمدی

سعدمحمدی به عنوان مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصولاً در زمره مدیران ورزشی دسته‌بندی نمی‌شود اما درست از زمانی که وی مدیریت این شرکت را برعهده گرفت، ردپای وی در تمام تصمیم‌گیری‌های باشگاه ذوب‌آهن دیده می‌شود.

تاثیر مستقیم سعدمحمدی بر تصمیمات صورت گرفته در باشگاه ذوب‌آهن به حدی است که چندی قبل یکی از اعضای هیئت مدیره باشگاه پیش از برکناری مدعی شد انتخاب سه مربی این فصل ذوب‌آهن با نظر مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن صورت گرفته است از این رو تصور می‌شود در صورت سقوط احتمالی تیم فوتبال این باشگاه، انتقادات زیادی متوجه سعدمحمدی شود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.