سرویس: اجتماعی 16:08 - شنبه 07 بهمن 1396

زاینده رود فقط رودخانه نبود

پروازی به وسعت رود زندگی/ مهمانانی که دیگر جایی در نصف جهان ندارند

زاینده رود بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران مکان مناسبی برای اسکان پرندگانی است که از مناطق سردسیر شمال به مناطق گرم تر مهاجرت می کنند.

به گزارش اصفهان شرق، وجود بيش از شش هزار اثر تاريخی در اصفهان  با قدمت صدها و هزاران سال در كنار مناطق بكر طبيعی و رودخانه ای که همیشه زنده بوده و زندگی را به مردم این دیار هدیه داده ، می تواند دليل مناسبی براي اعطای اين عنوان از ديد جهانيان به اين خطه ارزشمند از سرزمين ايران باشد.

آنچه این شهر را متمایز و بی بدیل می کند عبور رودخانه  زنده رود از میان شهر است، رودخانه ای که سال هاست امید و انگیزه   تمام مردم این دیار بوده و هست ، چه آنان که شغلشان وابسته به این رودخانه است و چه افرادی که به عشق شنیدن صدای آب و دیدن پرندگان مهاجر و زمزمه ی صدای زندگی همیشه عاشق شهرشان بوده و هستند.

زاینده رود فقط رودخانه نیست

برای بیشتر اصفهانی‌‌ها زاینده‌رود فقط یک رودخانه پر آب در میان شهر نیست،بلکه عضوی از خانواده آن ها است، عضوی که مدت هاست طعم تلخ نبودنش را می چشیم.

مدت هاست جای قدم زدن در کنار آب و قایق سواری در این شهر خالیست.مدت هاست پدر بزرگ ها و مادر بزرگ های شهر از آرامش نشستن در کنار رودخانه بی بهره اند و گذر عمر را بر لب رودخانه نظاره گر نیستند.

وقتی یک عمر مظهر حیات باشی ، هیچکس حتی لحظه ای طاقت خشکی ات را ندارد ، چه برسد به این همه وقت…

ای همیشه زنده رود، این زمین ترک خورده چنگ میزند گلوی هرکس که روزگار خوش و خرم تورا دیده باشد.

هر چه مدت زمان خشکی رودخانه طولانی تر می شود بیشتر به فلسفه  انتخاب نام زنده رود پی می بریم براستی که جریان آب و حتی زندگی پرندگان روی آب ترنم حیات را برای همه ی ما به ارمغان می آورد.

 

پروازی به وسعت رود زندگی/ مهمانانی که دیگر جایی در نصف جهان ندارند

محروم ماندن مردم اصفهان از صدای پرندگان در زاینده رود

مدت هاست که تمام مردم این شهر از دیدن آن همه پرنده و صدای دلنشینشان محرومند.کنار رودخانه قدم میزنم خبری از زنده رود نیست که نیست،چقدر دلمان برای غذا دادن به پرنده های روی آب تنگ شده .

با خودم فکر کردم شاید بهتر باشد با یک فرد متخصص در این زمینه هم صحبت شوم.

کارشناس حیات وحش آبزیان حفاظت محیط زیست اصفهان که تازه از سرشماری پرندگان در تالاب گاوخونی برگشته بود برایم از وضعیت رودخانه و تالاب گفت.

مریم امیدی گفت: هر سال پرندگان آبزی و کنار آبزی که اهمیت بسیار زیادی درشاخص سلامت اکوسیستم محیط زیست دارند، از اواسط شهریور ماه از مناطق سردسیر مانند سیبری و روسیه به سمت مناطق گرمتر در فلات مرکزی ایران که شامل زاینده رود و تالاب گاوخونی هم می شود مهاجرت می کنند و اگر شرایط از لحاظ تغذیه و امنیت برای آنها مناسب باشد زمستان را در این مناطق می گذرانند .

در صورتی که آب وجود نداشته باشد به مناطق جنوبی تر می روند و در اواخر زمستان و همزمان با شروع فصل بهار به عرض های شمالی بازمیگردند و برای جوجه آوری آماده می شوند.

به گفته وی؛ هر سال در تمام دنیا و در کشور ایران وهمزمان استان اصفهان سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی در ماه ژانویه که مصادف با اواسط دی ماه تا اوایل بهمن ماه است انجام می شود.

 

پروازی به وسعت رود زندگی/ مهمانانی که دیگر جایی در نصف جهان ندارند

اصفهان 23 زیست گاه سرشماری پرندگان دارد

در استان اصفهان حدود 23 زیست گاه برای سرشماری پرندگان وجود دارد که شامل تالاب ،بند های اطراف تالاب ،تصفیه خانه های مختلف و پساب آنها و دریاچه های پشت سدهای خاکی می شود ، این در حالیست که در سال های اخیر با توجه به خشکی رودخانه زاینده رود و کاهش بارندگی ها تعداد پرندگان مهاجر در استان بسیار کاهش پیدا کرده است.

در سال های گذشته پرندگانی همچون انواع غاز ها( خاکستری ، پیشانی سفید) انواع اردک ها(سرحنایی،بلوطی،سرسفید،مرمری) مرغابی ها، فلامینگو ،قوی گنگ ،انواع حواصیل(خاکستری، شب ،اگرت بزرگ و کوچک)انواع آبچلیک،انواع پرستوی دریایی و انواع کاکایی در زیستگاه های استان شمارش می شدند اما به مرور زمان در سال های اخیر هرچه جریان آب رودخانه و بارندگی کاهش یافته تعداد کمتری از انواع گونه های مهاجر با جمعیت کمتر شمارش شده است.

کاکایی سرسیاه بیشترین نوع گونه ای است که در طول رودخانه زاینده رود و در سطح شهر مشاهده می شد اما در حال حاضر به علت خشکی آماری از وجود این پرنده نیست.

تالاب گاو خونی در سال های گذشته میزبان دسته های چندهزارتایی فلامینگو و اردک بود که الان در بعضی از ماه های سال ممکن است تعداد محدودی در حدود کمتر از صد قطعه دیده شود .

در بندهای اطراف تالاب هم تعداد بسیار کمی از پرندگان کنار آبزی مانند کشیم و حواصیل خاکستری و اگرت بزرگ و کوچک و چنگر مشاهده شده است که در مقایسه با سالیان گذشته نگران کننده است.

امیدی با اشاره به اینکه حیات تمام گونه ها در یک اکوسیستم به هم وابسته است گفت : حذف هرکدام از جانوران در اکوسیستم یک منطقه می تواند تاثیر نامطلوبی در روند زندگی در منطقه و در نهایت کیفیت زندگی انسانها داشته باشد.

از نظر وی با توجه به شرایط کنونی خشکی آب ها ،تنها راه جلوگیری از کاهش بیشتر تعداد گونه های پرندگان حفظ و نگهداری از سلامت آبهاست چراکه حیات تمام پرندگان وابسطه به آب است.

خوش به حال نسل های قدیمی تر که زنده رود را با جوش و خروش دیده اند و در آلبوم عکس هایشان جریان آب وآسمان پاک را نظاره می کنند.

لااقل چیزی در حد یک عکس را از روزگاران خوش و خرم زنده رود و پرندگان زیبایش به یادگار دارند .

دلم برای نسل امروز و نسل های بعد می سوزد که در آینده هیچ زیبایی و جریان آب و هوای پاک و دورهمی های دوستانه ای در خاطرات و آلبوم عکس هایشان پیدا نمی شود که برای فرزندانشان بگویند و به ذوقشان بیاورند و قدمت زنده رود و زیبایی هایش را با افتخار برایشان بازگو کنند.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.