سرویس: اقتصادی 13:07 - شنبه 07 بهمن 1396

کارشناسان اقتصادی؛

توزیع سبد کالایی تا چه میزان در زدودن فقر موثر است؟

توزیع سبد کالایی از نمونه طرح‌هایی به شمار می‌رود که به عنوان رویکردی حمایتی در دستور کار قرار گرفته، اما این سبدها تا چه میزان در زدودن فقر موثر است.

به گزارش اصفهان شرق، توزیع سبد کالایی از نمونه طرح‌هایی به شمار می‌رود که در سالیان گذشته به عنوان رویکردی حمایتی از اقشار آسیب پذیر در دستور کار قرار گرفته است.

آنچنان که اخبار واصله نشان می‌دهد، مقرر است سالجاری نیز این طرح اجرایی شود و احتمالا ظرف یک تا دو ماه آینده، مبالغی معین(30 تا 120 هزار تومان)به حساب یارانه افراد مورد نظر واریز شود.

سازوکار اجرایی طرح به این صورت است که افرادی که از این سبد برخوردار شده‌اند، می توانند با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرار داد نسبت به خرید محصولات و کالاهای مورد نیاز خود اقدام کنند.

محمد شیرازی کارشناس مسائل اقتصادی،در تشریح میزان اثرگذاری این طرح (ارائه سبد کالایی) در رفع مشکلات معیشتی افراد تحت پوشش اظهار داشت:آنچنان که در گزارشات رسانه‌ها قید شده در مجموع سه طیف (افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و سرپرست خانوارهایی که مورد تأیید وزارت رفاه قرار گیرند)، می‌توانند از این به اصطلاح بسته حمایتی برخوردار شوند.

وی افزود: به اعتقاد بنده، سبد مذکور تأثیر چندانی در ایجاد تحول معیشتی (هر چند محدود و اندک) نخواهد داشت و این واقعیتی است که با یک بررسی میدانی در سطح بازار و در نظر گرفتن واقعیت‌های اقتصادی موجود قابل درک خواهد بود.

کارشناس مسائل اقتصادی، بیان کرد: البته نباید از محدودیت‌های اعتباراتی نیز به سادگی چشم پوشید و به تبع با در نظر گرفتن میزان جمعیتی که مقرر است در دایره دریافت کنندگان سبد کالایی قرار گیرند (7 میلیون و 500 هزار نفر)به دشواری‌ها و پیچیدگی‌های پیش رو برای اجرای هر چه مطلوب‌تر چنین طرح‌هایی پی خواهیم برد.

وی افزود: با همه این اوصاف، انتظار می‌رود با اتخاذ تدابیری هوشمندانه، راهکارهایی تعریف و طراحی شود که به موجب آن تغییراتی ملموس و پایدار در معیشت افراد و گروه‌های تحت پوشش ایجاد شود، در غیر این صورت اجرایی شدن طرح‌های اینچنینی، نه تنها کمک چندانی به افراد نیازمند نخواهد کرد، بلکه به نوعی باعث هدر رفت بی‌نتیجه یا حداقل بسیار کم نتیجه منابعی می‌شود که شاید بتوان با برنامه‌ریزی اصولی به نتایج سازنده تری نائل شد.

ارزش ریالی سبد کالایی افزایش یابد

حسن تقوی،کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به ضرورت افزایش ریالی سبد کالایی، گفت: در نقش و تأثیر موثر چنین بسته ها یا سبدهای حمایتی، تردیدی وجود ندارد، اما نکته حائز اهمیت به ضریب اثر بخشی بسته‌ها یا سبدهای کالایی اشاره شده معطوف می‌شود و به نظر بنده آنچه که در این عرصه تعیین کننده خواهد بود به میزان ارزش ریالی باز می‌گردد که به نوعی باید با تکیه بر آن قدرت خرید افراد تحت پوشش افزایش یابد.

وی افزود: با در نظر گرفتن پایه و ملاکی که به عنوان حداکثر ارزش ریالی سبدهای کالایی تعریف شده(120 هزار تومان)این واقعیت تلخ محرز می‌شود که طرح حمایتی مذکور، بخش بسیار ناچیزی از مشکلات اقتصادی و معیشتی افراد تحت پوشش را مرتفع می‌کند.

کارشناس مسائل اقتصادی، تصریح کرد: اگرهدف اصلی از اجرایی شدن این طرح‌ها، حمایتی است به تبع می طلبد در میزان ارزش ریالی تعیین شده برای سبدهای کالایی مولفه هایی همچون نرخ ارزی و دیگر مشکلات اقتصادی مد نظر قرار گیرد در غیر اینصورت اجرای طرح های اینچنینی صرفا با چنین مبالغ حمایتی، مشکل خانواده‌های تحت پوشش را رفع نخواهد کرد.

توزیع سبد کالایی با ارزش ریالی پایین در شأن طبقات فقیر جامعه نیست

سمیه محمودی نماینده مجلس شورای اسلامی، در ارتباط با سبد کالایی مذکور و ارزش ریالی که برای آن در نظر گرفته شده، معتقد است اجرای این طرح با مبالغی که برای آن مقرر شده، در شأن و جایگاه طبقات محروم و فقیر جامعه نیست.

وی این اقدام را بیشتر شبیه به یک نمایش قلمداد می‎کند و راه حل برون رفت از مشکلات و نارسایی های موجود اقتصادی کشو را در انجام اقدامات زیر بنایی و علمی ،ایجاد فرصت های شغلی،مقابله اساسی با فقر و توسعه اقتصادی عنوان می‌کند.

توانمندسازی جامعه هدف مولفه حائز اهمیت دیگری است که محمودی بر روی آن تأکید می‌کند و به اعتقاد وی در سایه چنین اقداماتی می توان بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور ا مرتفع کرد.

امید آن می‌رود با عنایت به تجارب کسب شده از اجرای این طرح در سالیان گذشته، ساز و کار و روش‌هایی تعریف و طراحی شود که به موجب آن شاهد نتایج مثبت و سازنده‌تری در این خصوص باشیم در غیر اینصورت صرفا با واریز مبالغی اندک، تغییر و تحولی جدی و پایدار در سطح زندگی و بهبود معیشت خانوارها و افراد نیازمند و تحت پوشش حاصل نخواهد شد.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.