اصفهان شرق

بارورسازی ابرها در ایران جواب نمی دهد

کدخبر: 157749
1396/11/07 در ساعت 11:55

به گزارش اصفهان شرق، احد وظیفه مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اعلام آمادگی و کمک سپاه پاسداران برای بارورسازی ابرها اظهار کرد: موضوع بارورسازی ابر باید در بستر خود مورد بررسی قرار گیرد این گونه نیست که با بارورکردن ابرها شاهد نتایج مثبتی باشیم.

وی افزود: بارورسازی ابر یعنی ایجاد هستک درون ابر که این هستک بتواند رطوبت موجود در ابر را دور خود جمع و زمانی که سنگین شد، موجب بارش باران شود.

وظیفه با اشاره به معضل گرد و غبار در کشور که باعث کم شدن بارش می شود، افزود: پاشیدن هسته به ابر باعث تشدید گرد و غبار و  عقیم شدن بیشتر ابرها می شود.

وی ادامه داد:گرد و خاکی که از خوزستان و از عراق بلند می شود به سیستم های ابر و سطح جبهه بارشی کشور نفوذ می کند .

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد:استان های خوزستان ، کرمانشاه ، ایلام درگیر گرد و غبار هستند که هم زمان در این استان ها ابرناکی آسمان و بارش را نیز شاهد هستیم.

وی افزود: تزریق جریان های سعودی به درون ابر علاوه براینکه ابرها را بیش از اندازه بارور کرده است باعث کم بارشی و اثر منفی بر روی مقدار بارش نیز شده  است.

وظیفه گفت:برای بارورسازی ابرها اگر به صورت مصنوعی یعنی با هواپیما ذرات ید نقره و 2CO خشک را به ابرها تزریق کنیم نه تنها کمکی نکرده ایم بلکه وضعیت را بدتر نیز می کنیم.

وی ادامه داد: بارور سازی ابرها با استفاده از ذرات ید نقره باید به صورت علمی با بررسی سیستم ابر، ویژگی های میکروفیزیک ابر (ساختار ریز ابر ) را دقیق بشناسیم و به این نتیجه برسیم که آیا این ابر به اندازه کافی هستک و یا ذرات هسته بارش را تشکیل می دهد یا نه.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور تاکید کرد: بارور سازی  ابرها روش جایگزین برای تولید بارش به صورت بزرگ مقیاس وکلان برای از بین بردن خشکسالی است که در دنیا این روش معمول نبوده است .

وی با بیان اینکه گزارش های سازمان جهانی هواشناسی حاکی از این است که روش بارور کردن ابرها به صورت اصولی می تواند خشکسالی را از بین ببرد، افزود: بسیاری از کشورهای جهان به صورت آزمایشی این کار را انجام داده اند که نتیجه آن در برخی کشورها اثرات مثبت و در برخی دیگر اثرات منفی داشته است.

وظیفه با بیان اینکه در بسیاری از کشورها خشکسالی حکمفرما است، بیان کرد: اصولا روش بارور سازی ابرها روشی نیست که همه جای دنیا انجام شده و نتیجه مثبت گرفته باشند. در کشورهای اطراف ما کارهایی در این باره انجام شد اما باعث از بین رفتن خشکسالی نشد.

وی با بیان اینکه بخشی از گرد و خاک جنوب کشور از چشمه های داخلی است، افزود:همین گرد وخاک زمانی که خیزش پیدا کند به لایه های بالای جو درون ابر وارد می شود که باعث عقیم شدن ابرها می شود.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور گفت: پدیده گرد وخاک یکی از مواردی است که به عنوان هستک و یا هسته میعان محسوب می شود، که در صورت وجود رطوبت کافی می تواند قطرک های باران را شکل دهد و قطرک های باران کم کم با جذب رطوبت بیشتر تبدیل به قطره باران شده و ریزش کنند.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان