سرویس: خواندنی 10:45 - شنبه 07 بهمن 1396

در عصر تکنولوژی؛

فناوری های جدید چه بلایی بر سر انسان‌های مدرن می‌آورد؟

فناوری‌های نوین علاوه بر اینکه امور روزمره را تسهیل می‌کنند امابه تدریج می‌توانند آثار مخربی هم بر سلامت افراد بگذارند.

به گزارش اصفهان شرق، کارشناسان درجدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند انسان‌های امروزی نسبت به 10 سال پیش، ۲۰ درصد کمتر راه می‌روند و بیشتر زمان خود را به حالت نشسته سپری می‌کنند.

همچنین این پژوهش نشان داده است که زنان سهم بیشتری از نشستن برای ساعت‌های مداوم به نسبت آقایان دارند که این موضوع سبب چاق شدن آنها شده است.

کارشناسان علت این مشکل را که منجر به چاقی واضافه وزن افراد، نرخ بالای ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، چربی وفشارخون، پوکی استخوان، سرطان، سکته مغزی و حمله قلبی شده است؛ دگرگونی در فرهنگ زندگی مردم درسراسر جهان می‌دانند.

توسعه سیستم‌های نرم افزاری، فیلم‌ها‌ی سینمایی و سریال ها، شبکه‌های مجازی و سایر امکاناتی که دربستر وسایل الکترونیکی ارائه می‌شود سبب شده است افراد برای استفاده از آنها ساعت‌های طولانی را به حالت نشسته به سر ببرند.


همچنین ارائه امکاناتی بر بستر وب مانند خرید‌های آنلاین و فروشگاه‌های مجازی و سیستم‌های حمل ونقل رایگان کالا، سبب شده است افراد تنها با فشرده یک گزینه و بدون کوچکترین زحمتی کالای مورد نیاز خود را به دست آورند و دیگر تمایلی به رفتن به بازار و پیاده روی برای یافت کالای خود نداشته باشند.

بسیاری از افراد که شاغل هستند و ساعت‌های طولانی درمحل کار به سر می‌برند برای خرید کالا‌های زندگی تمایلی به گشت و گذار ندارند وبیشتر خرید خود را به شکل اینترنتی انجام می‌دهند وبیشتر تمایل دارند درحالت استراحت به جست وجو و سرگرم شدن درشبکه‌های مجازی و مواردی ازاین دست بپردازند.

کارشناسان در بررسی‌های آماری خود دریافتند بسیاری ازخانواده‌های شهری دردنیای کنونی تنها یک بار درهفته به خرید می‌روند و کل کالا‌های مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند و برای حمل و نقل از خودرو استفاده می‌کنند که به این ترتیب میزان راه رفتن و ورزش کردن افت محسوسی داشته است.

با وجود هشدار درباره خطر‌های استفاده بیش از اندازه از اتومبیل شخصی برای سلامت انسان ها، آلودگی هوا و ترافیک، انسان‌ها استفاده از وسیله نقلیه شخصی خود را به سایر وسایل حمل و نقل عمومی ترجیح می‌دهند و این سبب چاقی و ابتلای آن‌ها به بسیاری از بیماری‌های فراگیر کنونی شده است.

اکنون درکشور انگلستان میزان پیاده روی افراد یا استفاده ازدوچرخه برای رفتن به سرکار کاهش محسوسی پیدا کرده است و همینطور استفاده از اتوبوس یا قطار شخصی نیز در رده‌های بعدی پس ازاستفاده ازخودروی شخصی قراردارند.

کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند بازه زمانی بیشتری برای پیاده‌روی، ورزش و حتی خرید به شکل سنتی سال‌های پیش درنظر بگیرند تا از سلامت جسمی و روحی بالاتری برخوردارشوند.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.