سرویس: اقتصادی » نماینده مجلس 09:30 - جمعه 06 بهمن 1396

تاج الدین؛

بحران تالاب گاوخونی تنها مختص به ورزنه و اصفهان نیست

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: بحران تالاب گاوخونی تنها مختص به ورزنه و اصفهان نیست؛ بلکه ۱۴ استان همجوار را تهدید می کند و تهرانی ها و استان های همجوار نه به خاطر اصفهان بلکه به خاطر خودشان باید برای رفع این بحران تلاش کنند.

به گزارش اصفهان شرق، ناهید تاج الدین، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک فرماندار با نمایندگان مردم اصفهان ‌در مجلس شورای اسلامی، بخشداران، دهیاران با رضوی معاون توسعه مناطق روستایی و عشایری ریاست جمهوری گفت: شرق اصفهان و اطراف دریاچه ارومیه به عنوان نقطه های بحرانی هستند و باید به صورت ویژه به آنها پرداخته شود.

وی افزود: در سرشماری سال ۹۰ تعداد روستاهای استان اصفهان هزارو ۸۳۱ روستا بوده که در سال ۹۵، ۲۳۷ روستا از سکنه خالی شده اند و این باعث نگرانی برای کلان شهر ها و حاشیه نشینی می شود؛ یکی از راه حل ها پرداختن به مسئله اشتغال است؛ اما برخلاف اینکه به مسائل و مشکلات کلان شهر ها رسیدگی می شود به مشکلات اقتصادی و معیشتی روستاها پرداخته نشده است و مردم ما برای نان شب مشکل دارند.

تاج الدین با اشاره به اینکه حدود ۳۰ درصد استان ها شامل روستا هستند، گفت: ۱۵ درصد اصفهان روستا است و شهر اصفهان به صورت کاذب بزرگ شده که تبعات و مشکلات اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و زیست محیطی را در حاشیه نشینی ایجاد کرده است.

وی خاطر نشان کرد: ۱.۵ میلیارد دلار به اشتعال اختصاص داده شد که تنها ۲۰ درصد آن به اصفهان تعلق گرفت و اگر تسهیلات این بودجه خرد شود، بیشتر مردم را با مشکل مواجه می کند.

نماینده مردم اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان در سال ۲۰۱۵ ، ۴ سال به عنوان شهر صنایع دستی معرفی شد، گفت: این امر نشان می دهد اصفهان پتانسیل هایی دارد و با توجه به اینکه مردم ضعیفی هستند و نمی توانند وثیقه و ضمانت تسهیلات را فراهم کنند؛ نیاز نیست به شرق اصفهان سفر کنید، اگر به کوچه پس کوچه های شهر هم بروید متوجه می شوید که اصفهان شهر برخورداری نیست و از طلا بودن پشیمان گشته ایم و مرهمت فرمایید ما را به مس برگردانید.

وی افزود: پتانسیل دیگر اصفهان بحث گردشگری است که ۲۳۰ محل اقامت بوم گردی داریم که درصد زیادی از  آن در شرق اصفهان است.

تاج الدین اظهار کرد: مشکل اصلی شرق اصفهان از مشکل آب آغاز شد و این نه تنها مشکل اصفهان بلکه مشکلی جهانی است و زمانی مسأله باعث ناراحتی می شود که بین استانها تفاوت قائل می شوند؛ اگر آب نیست برای همه نیست، چرا استان های همجوار آب را به بالاترین قسمت کوه ببرند و استفاده کنند؟!

وی افزود: بحران تالاب گاوخونی تنها مختص به ورزنه و اصفهان نیست؛ بلکه ۱۴ استان همجوار را تهدید می کند و تهرانی ها و استان های همجوار نه به خاطر اصفهان بلکه به خاطر خودشان باید برای رفع این بحران تلاش کنند.

، در ابتدای این جلسه که موضوع اصلی آن توسعه اقتصادی و اشتغال زایی بود، نمایندگان روستاها هم با اشاره به اینکه هر روستا یک پتانسیل دارد، از مشکلات مربوط به جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن که به یک بنگاه اقتصادی مبدل شده، حمل و نقل روستایی، وام های خوداشتغالی که ۸۰ درصد آن ناموفق بوده و نظارتی نیست که به دست سرمایه گذار های واقعی برسد، سخن گفتند. برخی از نمایندگان روستاها معتقد بودند که حفظ اشتغال مهم تر از دیگر مسائل است و عمده مشکلات  کشاورزان به دلیل کمبود آب و حتی وجود بروکراسی برای خرید زمین و یا تبدیل زمین ها به زمین قابل کشت بوجود امده است و خواستار تسهیل بروکراسی و اقدام و عمل برای اشتغال زایی بودند.

انتهای پیام/ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.