سرویس: اقتصادی » نماینده مجلس 11:01 - پنجشنبه 05 بهمن 1396

فولادگر مطرح کرد

انتقال 60 میلیون متر مکعب آب از اصفهان/ تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود مطالبه‌ای ملی است

نماینده مردم شهر اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: برداشت آب در قالب پروژه‌های انتقال آب از استان اصفهان به دیگر استان‌ها از 98 میلیون متر مکعب به 60 میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده اما همچنان این برداشت‌ها در حال انجام است.

به گزارش اصفهان شرق، حمیدرضا فولادگر با اشاره به آخرین پیگیری‌ها برای احیای رودخانه زاینده‌رود اظهار کرد: با توجه به ابلاغ حکمی به معاون عمرانی سابق استانداری اصفهان برای تشکیل ستاد ویژه احیای زاینده‌رود، از او خواسته شده تا با هماهنگی معاون عمرانی استانداری این ستاد راه‌اندازی شود.

وی افزود: پیگیری وضعیت رودخانه زاینده‌رود باید در سطح ملی باشد چراکه اهمیت این رودخانه آن‌قدر بالاست که حیات، توسعه و مدنیت چندین استان در فلات مرکزی کشور به زاینده‌رود وابسته است؛ احیای زاینده‌رود نیازمند ستادی ملی و زیر نظر نهاد ریاست جمهوری و وزارت نیرو است.

* تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود مطالبه‌ای ملی است

نماینده مردم شهر اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: این که در سطح استانی هم یک نفر به عنوان پیگیر مسأله زاینده‌رود توسط استاندار اصفهان انتخاب شود، مشکلی ندارد اما این کار به معنای محدود کردن کار به سطح استانی است؛ بحث تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود مطالبه‌ای ملی است و آن را باید در سطح ملی مطرح کرد.

وی با بیان این که وضعیت بارندگی استان اصفهان طی 4 ماه اخیر مطلوب نبوده و با کم‌بارش‌ترین پاییز مواجه بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: امسال طی 50 تا 70 سال گذشته کم‌ترین بارش‌ها را داشته‌ایم و میزان ذخیره آب پشت سد زاینده‌رود به کم‌ترین میزان خود از ابتدای تأسیس سد تا کنون رسیده است که امیدواریم این کمبود با بارش باران جبران شود.

* عوامل بشری برای برون‌رفت از خشک‌سالی

فولادگر با بیان این که پیش‌بینی‌ها برای بارش باران امیدوارکننده نیست، اذعان داشت: پروژه‌های انتقال آب قابل دسترس‌ترین راهکار برون‌رفت از وضعیت خشک‌سالی استان اصفهان که امیدواریم سد تونل سوم کوهرنگ به زودی احداث شود و این پروژه که 20 سال از آغاز آن می‌گذرد به نتیجه برسد تا بخشی از کمبود آب جبران شود.

وی با تأکید بر ضرروت تکمیل پروژه‌های انتقال آب «چشمه‌لنگان» و «سد یلان» در فریدون‌شهر تصریح کرد: طرح بهشت‌آباد برای انتقال آب به فلات مرکزی نیز از جمله طرح‌های بلاتکلیف است؛ بهینه‌سازی مصرف آب و صرفه‌جویی آب در بخش‌های شرب،صنعت و کشاورزی و همچنین توزیع عادلانه آب و رعایت حق‌آبه‌‌ها در برداشت‌ها از دیگر راه حل‌های برون‌رفت از مشکل کمبود آب است.

نماینده مردم شهر اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: آنچه که در کنار بارندگی و نزولات جوّی، زاینده‌رود را از خشک‌سالی نجات می‌دهد عواملی است که به دست بشر است و به کاهش بارندگی ربطی ندارد؛ رعایت الگوهای مصرف آب، جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه، احترام به حق‌آبه کشاورزان و اجرای پروژه‌های انتقال آب به دست مسؤولان و مردم قابل پیگیری است.

* انتقال 60 میلیون متر مکعب آب از استان اصفهان به دیگر استان‌ها

وی با بیان اینکه موضوع ضرورت استفاده صنایع از پساب در حال پیگیری است، اضافه کرد: صنایع بزرگ مثل فولاد مبارکه باید در طرح‌های انتقال آب به استان اصفهان مشارکت کنند.

فولادگر در پاسخ به این سؤال که مسؤولیت پیگیری وضعیت زاینده‌رود برعهده چه نهاد یا ارگانی است، عنوان داشت: براساس قانون شورای عالی آب، شورای هماهنگی زاینده‌رود در اصفهان تشکیل شده و فعالیت دارد اما درخواست نمایندگان علاوه بر تشکیل این شورا ستاد احیای زاینده‌رود در سطح ملی تشکیل شود، همان‌ کاری که دولت برای احیای دریاچه ارومیه انجام داد.

وی در پایان اضافه کرد: برداشت آب در قالب پروژه‌های انتقال آب از استان اصفهان به دیگر استان‌ها از 98 میلیون متر مکعب به 60 میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده اما همچنان این برداشت‌ها در حال انجام است؛ انتقال آب بین حوزه‌ای از یک استان به استانی دیگر باید در چارچوب سند کلی آب صورت گیرد.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.