سرویس: دین و اندیشه 11:55 - پنجشنبه 05 بهمن 1396

آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

فضای مجازی ماری در آستین و بلایی فراگیر است/ لزوم ایجاد فضایی سالم برای کسب و کار

نماینده مردم اصفهان در مجلس اعلام کرد که مسئولان فرانسوی به دلیل رفتار خصمانه با ایران نباید به کشورمان بیاید.

به گزارش اصفهان شرق، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی  در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره حدیثی از پیامبر اکرم (ص) اظهار کرد: مردم‌آزاری در دنیا عذاب شدیدتری در روز قیامت دارد و اسلام به آن اهمیت می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه عده‌ای به توهین، هتک حرمت، دروغ و تهمت به سایر اشخاص به ویژه در فضای مجازی می‌پردازند و برخی اهمیت نمی‌دهند نمونه مردم‌آزاری است.

این مرجع تقلید با اشاره به پخش شایعات دروغین به عنوان شاخه دیگر مردم‌آزاری گفت: این امر مردم‌آزاری است برخی به ویژه رسانه‌های خارجی اتاقی ویژه شایعه راه‌اندازی کردند، نباید کسانی که در داخل هستند این شایعات را نقل و به وسیله شایعات مردم‌آزاری کنند.

وی عنوان کرد: وارد کردن قاچاق و جلوگیری از تولیدات داخلی از دیگر موارد مردم‌آزاری است. دامن زدن به سنگین کردن تشریفات عقد نکاح، مهریه‌ها و … نیز مردم‌آزاری محسوب می‌شود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی یادآور شد: آلوده کردن محیط زیست از دیگر شاخه‌های مردم‌آزاری است. نعمت‌های خداوند مانند جنگل‌ها و آب‌ها روی زمین محدود است اگر به درستی مدیریت نشود عده‌ای به زحمت می‌افتند و به آنها ضرر وارد می‌کند. محیط زیست تنها برای نسل موجود نیست و آیندگان نیز سهم دارند. باید سهم آیندگان را در محیط زیست حفظ کنیم.

وی تصریح کرد: اینکه مسیر و محل تردد مردم را با موانعی روبه‌رو کنند از دیگر موارد مصادیق مردم‌آزاری است و مسؤولیت دارد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه آخرین شاخه مردم‌آزاری این است که مساجد نباید مزاحم همسایگان شوند، گفت: اگر همسایگان مسجد اذیت شوند مردم‌آزاری است، بنابراین برنامه‌ها باید به گونه‌ای باشد که مزاحمت نداشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت رسیدگی به مسئله فضای مجازی گفت: مدارک زیادی درباره فضای مجازی آورده‌اند که سیاست‌مداران اروپایی و آمریکایی بیان کردند که بدون شک در اغتشاشات اخیر فضای مجازی تلگرام اثر مهمی داشت. ما نیز در داخل به اجماع رسیدیم که فضای مجازی یکی از عوامل مهم بوده و از طریق آن پیام می‌فرستادند و تحریک می‌کردند. برخی اوقات از چندین شهر در یک ساعت یک صدا بلند شد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی یادآور شد: باید به فکر فضای مجازی سالم بیشتر بود زیرا شنیده شده برخی از مسؤولان هنوز مقاومت می‌کنند و می‌گویند باید وجود داشته باشد در حالی که این افکار دیگر همگانی شده که فضای مجازی ماری در آستین و بلایی فراگیر است.

وی عنوان کرد: مگر در برجام و مکان‌های دیگر وعده‌هایشان درست بود اگر وعده داده شده قبول نکنید به فکر باشید که فضای مجازی سالم را ایجاد و کسب و کار و برنامه‌های علمی را در آن بخش ببرید که در این زمینه همت نیاز است.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.