سرویس: اجتماعی 13:10 - چهارشنبه 04 بهمن 1396

کارشناس حمل و نقل و ترافیک

شرط شهروندان برای عدم استفاده از خودروهای شخصی/ مدارس را تعطیل نکنید، ساعات شروع و خاتمه را تغییر دهید

کارشناس حمل و نقل و ترافیک گفت: شهروندان به شرطی خودروهای شخصی خود را از منزل خارج نمی‌کنند که مطمئن باشند به فاصله 200 متر از درب منزل خود به وسایل حمل و نقل عمومی دسترسی پیدا می‌کنند.

به گزارش اصفهان شرق، غلامرضا شیران  با اشاره به موضوع آلودگی هوای شهر اصفهان اظهار کرد: طرح‌های «تعیین سیاهه انتشار آلاینده‌های شهر اصفهان» و «منشأیابی ذرات معلق هوای شهر اصفهان» در کمیسیون حمل و نقل و محیط زیست چهارمین دوره از شورای اسلامی شهر اصفهان به تصویب رسید که هدف از این طرح کسب اطلاعات دقیق و عادلانه برای برخورد عادلانه با منشأ آلاینده‌های شهر بود.

وی افزود: معمولاً مسؤولان شهر موضوع آلودگی هوا را به صورت کلی مطرح کرده و صرفاً اعلام می‌کنند که «هوای شهر آلوده است»، در حالی که هنوز به صورت دقیق مشخص نشده که سهم هر منبع آلاینده در میزان آلایندگی هوا چقدر است؛ بسیاری از مسؤولان به ارائه آمار غیر علمی در خصوص آلودگی هوا عادت کرده‌اند و به طور مثال اعلام می‌کنند که «90 درصد آلودگی هوا ناشی از خودرو و مابقی مرتبط با صنعت است».

* چیست، کجاست و چه مقدار است؟

کارشناس حمل و نقل و ترافیک گفت: این که آلاینده‌های شمال غرب و جنوب غرب شهر اصفهان عمدتاً صنعتی است امری بدیهی و روشن است اما آمار دقیقی وجود ندارد؛ همچنین مشخص است که دود ناشی از خودروها، تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و به ویژه کامیون‌ها در میزان آلودگی هوا مؤثر است اما باز هم آمار دقیقی نمی‌توان ارائه داد.

وی با بیان این که هدف از طرح «تعیین سیاهه انتشار آلاینده‌های شهر اصفهان» و «منشأیابی ذرات معلق هوای شهر اصفهان» کسب اطلاعات کامل و جامع از میزان آلاینده‌هاست، خاطرنشان کرد: برخورد با آلاینده‌ها پس از مشخص شدن سهم هر یک از آنان، در مرحله بعدی این طرح قرار دارد؛ «چیست؟»، «کجاست؟» و «چه مقدار است؟»، 3 پرسشی است که در طرح تعیین سیاهه انتشار آلاینده‌های شهر اصفهان مطرح است.

شیران اذعان داشت: برای اجرای طرح‌های مذکور از دو دانشگاه اصفهان و صنعتی اصفهان شرح خدمات گرفته شد و در دوره چهارم شورای اسلامی شهر اصفهان با آنان در قالب کمیسیون‌های تخصصی با حضور نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری جلساتی برگزار شد و به جمع‌بندی‌های مفیدی رسیدیم که آرزو دارم هم‌اینک خللی در اجرای این پروژه ایجاد نشود.

* آرزو دارم در اجرای طرح تعیین سیاهه انتشار آلاینده‌ها شک نکنند

وی اضافه کرد: آرزو دارم که تیم جدید مدیریت شهری اصفهان در اجرای طرح تعیین سیاهه انتشار آلاینده‌های شهر اصفهان شک نکند و ابزار مالی برای اجرای این پروژه را فراهم کند چراکه این پروژه، پروژه‌ای تعیین‌کننده و سرنوشت‌سازی برای ما خواهد بود؛ گام بعدی طرح تعیین سیاهه انتشار آلاینده‌های شهر اصفهان مدیریت منابع آلاینده است.

رئیس سابق کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان یادآور شد: در این که سازمان حفاظت محیط زیست باید در این طرح سهمی داشته باشد هیچ شکی نیست، آرزو می‌کنم که دولت نیز کمک کرده و سهم خود در این موضوع را پرداخت کند تا باری که بر روی دوش شهرداری است نیز سبک‌تر شود.

وی ادامه داد: شهرداری اصفهان با اجرای کامل طرح تعیین سیاهه انتشار آلاینده‌های شهر اصفهان، نسخه مدیریت‌شده‌ای در دست خواهد داشت و دیگر می‌داند که چه منبعی؟ به چه میزان؟ و در چه مکانی؟ آلودگی ایجاد می‌کند و به تناسب آن می‌تواند اقدامات شهرسازی، فضای سبز و مالیات‌بندی در شهر را به صورت عادلانه اعمال کند؛ این که بدانیم چه اقداماتی باید برای کاهش آلودگی هوا انجام دهیم بهتر از آن است که دست به اقداماتی بزنیم که هیچ تأثیری در کاهش آلودگی هوا نداشته باشد.

* تعطیلی مدارس آغازی برای گردش‌های خانوادگی است

شیران با اشاره به تأثیر تعطیلی مدارس در کاهش آلودگی هوای شهرها تأکید کرد: تعطیلی مدارس تأثیر چندانی در کاهش آلودگی هوا ندارد چراکه آلاینده‌های دردسرساز فصل زمستان عمدتاً از غروب آفتاب و در طول شب به فضای شهری تزریق می‌شود و در این زمان دانش‌آموزان در حال رفت و آمد به مدرسه نیستند؛ ابتدا باید دلایل به وجود آمدن پدیده اینورژن در فصل زمستان را دانست و سپس در خصوص آلودگی هوا تصمیم گرفت.

وی با بیان این که موضوع آلودگی هوا در فصل زمستان با پدیده اینورژن رابطه مستقیم دارد، عنوان داشت: این پدیده عمدتاً در هوای سرد رخ می‌دهد، پدیده‌ای که از غروب آفتاب شروع شده و تا ساعت 9 تا 10 صبح روز بعد ادامه پیدا می‌کند؛ تزریق هر نوع آلاینده مثل حرکت خودروها یا فعالیت کارخانه‌ها از بعد از ظهر به بعد خطرناک است و دلیل آن ماندن دود در هواست که تا روز بعد نیز ثابت می‌ماند.

کارشناس حمل و نقل و ترافیک تصریح کرد: اگر علم بر پدیده وارونگی دمای هوا وجود داشته باشد، سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های مدیریت شهری نیز براساس آن تنظیم می‌شود؛ مقامات مسؤول و محترم اما عجول و در عین حال خالی از هرگونه درک صحیح از موضوعات علمی آلودگی هوا، تصمیم بر تعطیلی مدارس می‌گیرند، در صورتی که تعطیلی مدارس آغازی برای مهمانی‌ها و گردش‌های خانوادگی است.

* مدارس را تعطیل نکنید، ساعات شروع و خاتمه را تغییر دهید

وی ادامه داد: با تعطیلی مدارس، پدر و مادرها از مشغله خود فارغ شده و فرزندانشان نیز مشتاق تفریح و گردش هستند، بنابراین شهروندان خودروهای شخصی خود را از منزل خارج کرده و نتیجتاً حرکت خودروها به مراتب در سطح شهر افزایش می‌یابد؛ البته این مشکل به مسائل فرهنگی جامعه نیز بازمی‌گردد.

شیران بیان داشت: زمان فعالیت مدارس با ساعات به وجود آمدن پدیده اینورژن و تجمع آلاینده‌ها هیچ‌ تلاقی ندارد اما اگر زمان شروع به فعالیت مدارس به عقب بیفتد و طول زمان فعالیت آن‌ها کمتر شود، تأثیر بسیار زیادی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت؛ به طور مثال اگر فعالیت مدارس از 9 صبح تا 2 بعد از ظهر شود و در ازای آن به تعداد روزهای فعالیت آن‌ها اضافه شود، تجمع آلاینده تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد.

وی عنوان کرد: تعطیلی هرگونه فعالیتی که منجر به کاهش بار ترافیکی از ساعت 2 و 3 بعد از ظهر به بعد شود، قطعاً کمک قابل توجهی به کاهش آلودگی هوا خواهد داشت و دیگر نیازی نیست که مدارس تعطیل شوند و یا زمان فعالیت آن‌ها به فصل تابستان موکول شود.

* شرط شهروندان برای عدم استفاده از خودروی شخصی چیست؟

رئیس سابق کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به طرح مجلس شورای اسلامی مبنی بر موکول کردن زمان فعالیت مدارس از فصل زمستان به فصل تابستان متذکر شد: با توجه به تنوع اقلیم در کشور، اجرای چنین طرح‌هایی دردسرهای ثانویه‌ای را برای ما در پی خواهد داشت.

وی با تأکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی در خصوص استفاده شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی کرد: اگر برنامه‌ریزی صحیحی برای خطوط اتوبوس‌سرانی انجام شود، بسیاری از مشکلات حمل و نقل و ترافیک شهری حل خواهد شد؛ نیازمند یک‌پارچگی سیستم حمل و نقل عمومی در شهرها هستیم، شهروندان به شرطی خودروهای شخصی خود را از منزل خارج نمی‌کنند که مطمئن باشند به فاصله 200 متر از درب منزل خود به وسایل حمل و نقل عمومی دسترسی پیدا می‌کنند.

شیران اذعان داشت: اگر تاکسی و اتوبوس با قیمت مناسب و با کم‌ترین اتلاف وقت در اختیار شهروندان قرار گیرد، قطعاً خودوری شخصی خود را از منزل خارج نمی‌کنند؛ حمل و نقل همگانی نیازمند کار هوشمندانه بیشتری است که امیدوارم مسؤولان بتوانند خالی از هرگونه تبلیغ در این راستا گام بردارند.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.