سرویس: اخبار شهرستان 07:01 - چهارشنبه 04 بهمن 1396

در همایش فرهنگ ترافیک هرند مطرح شد؛

بیشترین علت تصادفات عامل خطاهای انسانی است/ استقبال نکردن شهروندان از گرفتن گواهی نامه موتور

رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان، گفت: بیشترین علت تصادفات عامل خطاهای انسانی است که هفتاد درصد از علل تصادفات را به خود اختصاص می‌دهد.

به گزارش اصفهان شرق، سرهنگ ابوالقاسم چلمقانی روز گذشته در همایش فرهنگ ترافیک، با تشکر از دست اندرکاران برگزاری این همایش، اظهار کرد: حضرت زینب(س) نماد و الگوی صبر و استقامت است و رشادت‌ و دلاوری‌ها این شیر زن در طول تاریخ بی مثال است.

وی ادامه داد: قدر نهادن به پرستاران خصوصا همسران جانبازانی که از جانبازان نگهداری می‌کنند و همسران، شوهران و پدر و مادرانی که از معلولین در خانه‌ها نگهداری می کنند واجب و ضروری است.

رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان با اشاره به آیه ۳۲ سوره مائده، افزود: هر کس برای زنده نگاه داشتن یک نفر تلاش کند جامعه را زنده نگاه داشته است و مقام معظم رهبری نیز با بیان این که تصادفات و حوادث تلخ است، بخصوص زمانی که مردم در حال مسافرت و تفریح هستند و خواسته ایشان برای به حداقل رساندن خسارات، قران و رهبری راه را به خوبی آشکار می‌سازند.

چلمقانی تصریح کرد: استفاده از خودرو برای ایجاد رفاه خیلی زود بدون توجه به مشکلات ناشی از آن همه گیر شد و امروز حوادث و تصادفات متعدد را رقم می‌زند.

بیشترین علت تصادفات عامل خطاهای انسانی است

وی خاطرنشان کرد: مهم ترین سرمایه جوامع نیروی انسانی آن جامعه و خصوصا نیروی انسانی جوان است از این رو باید در حفظ این سرمایه با تمام تلاش و پشتکار و جلوگیری از حوادث از بین برنده این نیروی انسانی عمل کنیم.

چلمقانی در ادامه گفت: زمانی که خودروها و وسایل نقلیه پا به عرصه زندگی بشری نهادند خسارات به شکل‌های خسارت به وسیله افراد، جرحی و فوتی خود را بروز دادند و به یکی از مشکلات جامعه تبدیل شدند.

رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان بیان کرد: بیشترین علت تصادفات عامل خطاهای انسانی است که هفتاد درصد از علل تصادفات را به خود اختصاص می‌دهد و به دلیل عدم رعایت مقررات رانندگی، سرعت‌های غیر مجاز و عدم توجه به جلو هنگام رانندگی رخ می‌دهد.

سرهنگ چلمقانی افزود: آموزش و فرهنگ سازی و بسط این آموزش در کودکان اهمیت زیادی دارد، به گونه ای توانسته‌ایم در بازه زمانی سال 84 تا 94 آمار فوتی‌ها در تصادفات را ۱۰ هزار نفر کاهش دهیم.

چلمقانی اظهار کرد: ۵۶ درصد از فوتی‌ها مربوط به موتور سواران است که بیشترین آمار تلفات در تصادفات است و ۸۰ درصد آسیب‌ها در فوتی‌های موتور سواران،آسیب به سر به دلیل عدم استفاده از کلاه ایمنی است.

وی تصریح کرد: راه و وسایل نقلیه نیز هر کدام ۱۵ درصد در تصادفات تاثیر گذار است هر چند در این دو عامل نیز با تخریب استاندارد‌های مسیر و راه و برطرف نکردن نقص فنی خودرو‌ها نقش انسان نیز قابل اهمیت است.

رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان با اشاره به مدارک مورد نیاز در حین رانندگی، اظهار کرد: رانندگان خودرو و موتور سیکلت تحت هر شرایط از رانندگی با وسیله‌ای که فاقد بیمه است بپرهیزند و با صبر و حوصله؛ ایمن و مطمین رفتار کنند.

برنامه ریزی برای آموزش و دادن آگاهی‌های لازم به شهروندان

شهردار هرند در این مراسم اظهار کرد: شهرداری هرند بر این باور است که آموزش نقش بسیار بالایی در مدیریت رفتار شهروندان و حوزه مدیریت شهری ایفا می‌کند از این‌رو شهرداری یکی از مهمترین برنامه‌ها که دنبال کرده و می‌کند آموزش شهروندان در مقوله‌های مختلف است

حمید شهبازی با اشاره به حجم زیاد تصادفات، تصریح کرد: خسارات به اقتصاد و جامعه از این تصادفات زیاد است که در جهان به طور متوسط به ازای هر ۱۰ هزار خودرو ۹ نفر کشته می‌شود اما در ایران این تعداد ۳۷ نفر است.

وی با اشاره به مقایسه تعداد تصادفات کشورمان با کشور ژاپن، افزود: کشور ژاپن با این که از جمعیت و تعداد خودرو بیشتر بهره‌مند است اما در آمار تصادفات ۲۵ برابر ما جلوتر هستیم.

شهبازی گفت: از مقایسه این آمار‌ها به خوبی می‌توان دریافت که باید با برنامه ریزی برای آموزش و دادن آگاهی‌های لازم به شهروندان بیش‌تر از پیش اقدام کرد.

کم رونقی استقبال شهروندان از گرفتن گواهی نامه موتور

رئیس شورای شهر هرند با اشاره به تصادفات متعدد موتور سواران، اظهار کرد: باید موتور سواران داشتن کلاه ایمنی را جدی بگیرند و سهل انگاری در این امر خسارات جبران ناپذیری را ایجاد خواهد کرد.

محمد علی جعفری با اشاره به تصادفات موتور سواران در شهر هرند و کشته شدن شش نفر از شهروندان، تصریح کرد: باید با پرهیز از سهل انگاری خود موتور سواران و ایجاد آموزش و فرهنگ سازی در سطح شهر این آمار به حداقل ممکن برسد.

وی افزود: ابعاد خسارات این حوادث گسترده و از شکل‌های مختلف قابل بررسی است که یکی از آن‌ها سرمایه کشور است که در درمان رایگان تصادفات مصرف می‌شود از این رو می طلبد هر چه بیشتر برای آموزش و فرهنگ سازی برنامه ریزی شود.

جعفری با اشاره به کم رونقی استقبال شهروندان از گرفتن گواهی نامه موتور، گفت: متأسفانه ۲۶ درصد تصادفات موتور سواران برای سنین زیر ۳۰ سال اتفاق می افتد و گواهی نامه لازمه یک موتور سوار است

به گزارش اصفهان شرق، این همایش که با همت شهرداری هرند برگزار شد از فعالان در آموزش مسائلی ترافیکی و حوزه حمل و نقل قدر دانی و به قید

قرعه در اقدامی نمادین به حاضرین کلاه‌های ایمنی هدیه شد.

شایان ذکر است شهر هرند یکی از شهر‌های شرق اصفهان است که قشر قابل توجه موتور سواران در این شهر وجود دارد و برگزاری چنین همایشی به جد در آن احساس می‌شد.

انتهای پیام/جمشید حسینی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.