سرویس: اقتصادی 11:55 - چهارشنبه 04 بهمن 1396

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اعلام کرد:

خسارت ۶۰ میلیاردی صنعت مرغداری اصفهان از آنفولانزای پرندگان

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به شناسایی ۲۲ کانون درگیر بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان، گفت: تا این لحظه میزان خسارت صنعت مرغداری استان اصفهان از این بیماری ۶۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

به گزارش اصفهان شرق، شهرام موحدی در خصوص آخرین وضعیت بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان، اظهار کرد: بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان به عنوان اپیدمی بین المللی هم اکنون در ۶۰ کشور دنیا و حتی عربستان گزارش شده است. همچنین همه کشورهای اروپایی به غیر از نروژ درگیر آن هستند.

وی با بیان اینکه در ایران نیز بر اساس مصوبه شورای مدیریت بحران و ابلاغیه معاون اول رییس جمهور ۲۰ دستگاه همچون دامپزشکی درگیر برای مقابله با آن هستند، افزود: تنها ۲۰ درصد امکانات کنترل بیماری در اختیار دامپزشکی است و ۸۰ درصد دیگر خارج از حوزه این مجموعه است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اضافه کرد: جهاد کشاورزی، نیروی انتظامی، راهداری، استانداری، اداره حمل و نقل و پایانه ها، پدافند غیرعامل، فرمانداری ها، شهرداری ها، دهیاری ها، اتحادیه ها و … متولی بخشی از مجموعه کنترلی بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشور هستند تا این بیماری فوق مسری را منترل کنند.

وی ادامه داد: براین اساس تشخیص کانون بیماری با حوزه دامپزشکی، قرنطینه با نیروی انتظامی، کنترل جاده ها با راهور، برخورد و ساماندهی پرنده فروشی های با شهرداری ها و اصناف، ساماندهی واحدهای غیرمجاز با جهاد کشاورزی و … است.

موحدی با بیان اینکه از ۲۴ آذر ماه که موج دوم آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشور آغاز شد تا یک بهمن امسال چهار شهرستان خمینی شهر، گلپایگان، نجف آباد و کاشان در استان اصفهان درگیر این بیماری شده اند، گفت: متاسفانه گلپایگان به دلیل داشتن پرورش دهندگان غیرمجاز در مرغ‌دانی ها بیشترین درگیری را با این بیماری داشته است.

وی با اشاره به اینکه در این چهار شهرستان ۲۲ کانون درگیر این بیماری شناسایی شده اند، اظهار کرد: تاکنون ۷۰۰ هزار قطعه مرغ، همچنین حدود هفت تن تخم مرغ  و ۲۰ تن دان مرغ معدوم شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تاکید کرد: براساس آیین نامه اجرایی تاکنون باید ۱.۵ میلیارد تومان به مرغداران غرامت پرداخت کنیم. البته پرورش دهندگان مرغ نیز باید مرغ های خود را بیمه محصولات کشاورزی کرده باشند.

وی همچنین افزود: تا این لحظه میزان خسارت به صنعت مرغداری استان اصفهان ۶۰ میلیارد تومان برآورد شده و در یک حساب سرانگشتی به دلیل شیوع این بیماری حدود ۱۰۰ کارگر بیکار شده اند.

موحدی در خصوص پرنده فروشی های سطح شهر و اینکه اصناف معتقدند این واحدها عامل شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان نیستند، گفت: در حوزه تشخیص شیوع این بیماری، دامپزشکی متخصص است. متاسفانه سال گذشته فردی با خرید یک پرنده از پرنده فروشی های میدان امام علی (ع) و بردن آن به خوربیابانک، منجر به آلوده شدن این شهرستان به این بیماری خطرناک شده بود.

وی تاکید کرد: طی دو سال گذشته اداره کل دامپزشکی در  خصوص پرنده فروشی های سطح شهر بارها تذکر داده و این واحدهای را یکی از عوامل فروش پرنده های آلوده می داند. از سوی دیگر دانشگاه علوم پزشکی باید نسبت به این موضوع در حوزه سلامت انسانی حساسیت به خرج دهد. پازل های مختلفی در حوزه کنترل بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد که یکی از آنها پرنده فروشی های سطح شهر هستند و باید به صورت فنی این موضوع حل شود.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.