سرویس: اجتماعی 09:30 - چهارشنبه 04 بهمن 1396

آیت‌الله مظاهری:

بد رانندگی کردن و ایجاد ترافیک تضییع حق مردم است/ اگر خانه فردی در طرح شهرداری است، ابتدا پولش را بدهید بعد ملک را بگیرید

زعیم حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اینکه برای این ترافیکی که الان در خیابان‌ها است ما تقصیر داریم، گفت: کوچه باید به صورت عام در اختیار همه مردم باشد و اگر کسی با پارک ماشین، یک ساعت کوچه را غصب کند، یک ساعت آتش برای خودش فراهم کرده است، حال اگر کسی متوجه نباشد و اهمیّت ندهد، حرف دیگری است.

به گزارش اصفهان شرق، آیت‌الله حسین مظاهری در جلسه درس اخلاق خود، اظهار کرد: بحث جلسه قبل راجع به غصب بود؛ اینکه کسی مال و حق کسی را غصب کرده باشد، گناهش به اندازه‌ای بزرگ است که در روز قیامت رسوایی دارد و آن حق، طوقی آتشین شده، به گردنش می‌اندازند و با این رسوایی او را به صف محشر می‌آورند.

وی افزود: 50 هزار سال باید در این شکنجه بماند بعد هم همه اعمالش را به کسی بدهند که مال و حقش را غصب کرده است،  اگر بشود تمام شود و مورد شفاعت واقع شود، آنگاه در زیر لوای حق به بهشت رود و اگر نه کم بیاورد، گناهان کسی که مال یا حقش غصب شده به او می‌دهند و باری روی بار و وزری روی وزر می‌آید و او را به جهنم می‌برند.

زعیم حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: باید مواظب باشیم در عمرمان و در کارمان غصب نباشد، بدهکار به مردم نباشیم و مال و حقّ کسی را غصب نکنیم اما توجه به این مطلب داشته باشید که قرآن می‌فرماید، غاصب و ظالم، یک زندگی ناخوش و گره‌دار با چه کنم چه کنم، در این دنیا دارد و ظلم او به خودش بر می‌گردد.

وی تاکید کرد: در جلسه قبل، راجع به خانه غصبی صحبت کردم و گفتم اگر کسی خانه‌ای را غصب کند، ولو اینکه بعضی از ورثه باشد و به سایر ورثه ندهد، ‌گناهش خیلی بزرگ است، علاوه بر گناه، صله رحم نکرده و ترک رحم کرده و قرآن در 3 جا به کسی که قطع رحم کند و با نزدیکان و خویشان خود نسازد یا قهر باشد و اموال آنها را خورده باشد، لعن کرده است.

آیت‌الله مظاهری بیان کرد: صورت دیگر اینکه گفتم زمین و خانه غصب نکرده، بلکه پولش حرام است و از پول خمس نداده و رباخورده و پول مال مردم خانه خریده است، معلوم است که نمی‌تواند در این خانه زندگی و عبادت کند و تصرّفاتش هم گناه است و یک ساعت در این خانه نشستن، یک ساعت گناه است و یک عمر که در این خانه غصبی بنشیند، وقتی وارد خانه می‌شود از نظر ملائکه مثل این است که وارد جهنّم می‌شود.

وی تصریح کرد: من بارها گفته‌ام و مخصوصاً اکنون به جوان‌ها می‌گویم که خداوند جهنم ندارد، خدا بهشت و رحمت دارد و جهنم را ما خودمان ایجاد می‌کنیم، وقتی جهنمیان به جهنم می‌روند، خدا می‌گوید خودتان جهنّم را ایجاد کرده‌اید و کاری به ما ندارد.

زعیم حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اینکه کاسب باید مواظب باشد کسبش حلال باشد و مغازه‌ای که در آن کار می‌کند، غصبی نباشد، اظهار داشت: در این باره قبلاً صحبت کردم و گفتم که همه باید انصاف داشته باشیم، طبق روایات فراوانی، انصاف این است که آنچه برای خود می‌خواهیم برای دیگران هم بخواهیم و آنچه برای خود نمی‌خواهیم برای دیگران هم نخواهیم.

وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود تاکید کرد: برای این ترافیکی که الان در خیابان‌ها است، ما تقصیر داریم، اما عمده پارک کردن در کوچه‌ها است؛ این حرام و غصب است چرا که کوچه باید به صورت عام در اختیار همه مردم باشد و اگر کسی با پارک ماشین، یک ساعت کوچه را غصب کند، یک ساعت آتش برای خودش فراهم کرده است، حال اگر کسی متوجّه نباشد و اهمیّت ندهد، حرف دیگری است.

آیت‌الله مظاهری بیان داشت: ما باید مراعات قوانین را بکنیم اما مراعات قوانین نمی‌شود و نیروی انتظامی تسامح می‌کند و شما هم تسامح می‌کنید؛ مشهور شده که ایرانی‌ها بد رانندگی می‌کنند اینها حقوق مردم است، مربوط به شما نیست، بلکه مربوط به حق دیگران است و باید مراعات شود.

وی با اشاره به اینکه شهرداری خانه مردم را می‌گیرد و می‌گوید در طرح است، مطرح کرد: اگر در طرح است، پولش را بدهید تا جای دیگری خانه بخرد، هفت هشت ده سال این خانه در طرح است،‌ چرا مُعوّض نمی‌دهید و مردم را معطل کرده‌اید؟ مُعوّض دادن باید بیش از قیمت باشد، برای اینکه می‌خواهید با زور خانه‌اش را بخرید و باید او را راضی کنید؛ می‌خواهید خیابان بسازید، پس باید حقّ او را و بلکه بالاتر، بدهید؛ همه اینها غصب است و نظیرش زیاد است و اصلاً ما توجه به آن نداریم.

زعیم حوزه علمیه اصفهان با اشاره به لزوم رعایت حق‌الناس، اذعان کرد: حتی در قیامت در خصوص حقّی مثل انتخاب نام نیکو برای فرزند، از انسان سؤال می‌شود؛ خانم یا آقایی که به تازگی طور دیگری شده‌اید و جور دیگر فکر می‌کنید، بدانید که ما باید برای بچّه‌ها اسماء خوب و نیکو بگذاریم، این یکی از حقوق آنهاست.

وی گفت: بهترین نام برای فرزند، اسم پیغمبر و فرزندان ایشان است، نام‌هایی مثل محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین چه اشکالی دارد که ناگهان از اینها صرف‌نظر می‌کنید و یک اسم غربی و بدون معنا برای فرزند خود می‌گذارید؟ روز قیامت این بچه، دختر یا پسر، از دست پدر و مادر شکایت می‌کند و می‌گوید، خدایا ما می‌خواستیم ما را علی یا احمد یا مهدی یا زهرا و فاطمه صدا کنند، اما پدر و مادر ما به ما ظلم کردند، خدایا بازخواست ما را از این پدر و مادر بکن، ببینید برای اسم‌گذاری که این است، در مورد مابقی حقوق چه خبرهاست؟

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.