سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 13:07 - دوشنبه 02 بهمن 1396

متخصص حوزه آب عنوان کرد؛

آب را به عنوان کالای یک‌بارمصرف نگاه نکنیم/ یک راه حل جالب و متفاوت برای کشاورزان

متخصص حوزه آب گفت: بازچرخانی و استفاده از پساب‌ها از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب است، آب را نباید به عنوان کالای یک‌بارمصرف نگاه کنیم؛ در برخی از کشورها نظیر سنگاپور و آمریکا، حتی از تصفیه کامل پساب‌ها برای مصارف شرب و بهداشت نیز استفاده می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق، حمیدرضا صفوی با اشاره به بحران خشکسالی امسال، اظهار کرد: هر چند سال‌های گذشته بارندگی‌ها در حد میانگین بود اما به دلیل بارگذاری‌های بیش از حد و برداشت بی‌رویه از منابع آب، کم‌آبی را احساس می‌کردیم اما امسال هر 2 پدیده با هم اتفاق افتاده و این می‌تواند تأمین آب در بخش‌های مختلف را با مشکلات جدی مواجه کند.

وی با بیان این که به طور معمول در چنین شرایط بحرانی و کمبود آب باید از ذخایر استراتژیک مانند آب‌های زیرزمینی استفاده کرد، افزود: به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی سطح این آب‌ها به شدت کاهش پیدا کرده و در صورت برداشت بیشتر نشست زمین و پیشروی آب‌های شور را به همراه خواهد داشت.

*اضافه برداشت 120 میلیارد مترمکعبی

رئیس سابق پژوهشکده آب و فاضلاب دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: در کشور 120 میلیارد مترمکعب اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی صورت گرفته که مربوط به امروز و امسال و چند سال اخیر نیست، بلکه در طی چند دهه اخیر این موضوع رخ داده و بدون مدیریت رها شده بود.

وی یادآور شد: به نظر می‌رسد در یک اقدام چندین ساله و با نگاه استراتژیک و همانند یک حساب بلند مدت باید احیای آب‌های زیرزمین را جدی بگیریم و اجازه برداشت جدید دیگری در این حوزه ندهیم.

صفوی مدیریت مصرف آب را راهکار دوم دانست و افزود: از گذشته مدیریت منابع آب در کشور همیشه بر مبنای وجود منابع فراوان آب بوده و حالا که واقعیت‌ها مشخص شده و شرایط تغییر کرده باید بتوانیم بخش‌های مختلف شرب، کشاورزی و … را مدیریت کنیم، این مهم است که مدیریت مصرف آب در حد شعار نماند و همه به این باور برسند که آب نیست و هر چه هم زمان بگذرد شرایط بدتر می‌شود.

*خودمان را برای شرایط بحرانی‌تر آماده کنیم

وی با تاکید بر این که اقدامات کنترلی و نظارتی لازمه مدیریت مصرف آب است، گفت: فرهنگ‌سازی از ضرورت‌های دیگر در این بخش است، چرا که ادامه یافتن این شرایط  حتی تأمین آب شرب را هم دچار معضل می‌کند چه برسد به کشاورزی و دیگر بخش‌ها، چیزی که طی 50 سال اخیر سابقه نداشته است.

استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان این که باید خودمان را برای شرایط بحرانی‌تر آماده کنیم، عنوان کرد: در کوتاه مدت مدیریت مصرف و در بلند مدت تأمین آبی که قرار بوده به فلات مرکزی منتقل شود؛ راهکارهایی است که عملی به نظر می‌رسد.

وی با بیان این که عدم مدیریت صحیح و خشکسالی هر دو در به وجود آمدن شرایط امروز تأثیرگذار است، اظهار کرد: اولویت در مدیریت‌های گذشته تأمین آب بوده اما در سال‌های اخیر مسؤولان به این نتیجه رسیده‌اند که مبنا باید مدیریت مصرف باشد.

*ایرانیان از گذشته کم‌مصرف بودند

صفوی با اشاره به روش‌های صرفه‌جویی در طول تاریخ ابراز داشت: از دوران باستان در ایران با روش‌های اقتصادی و با قناعت آب مصرف می‌شده و اما در این چند دهه مصارف بی‌رویه و نادرست آب افزایش یافته و این واقعیت که ایران کشور کم‌آبی است را در نظر نگرفته‌اند.

این متخصص حوزه آب با اشاره به راهکارهای موجود عنوان کرد: فناوری‌های جدید در کشاورزی، اقدامات فنی برای جلوگیری از نشت آب در حین انتقال و توزیع و… از جمله عواملی است که به صورت مؤثر می‌تواند در صرفه‌جویی آب اثرگذار باشد.

وی ادامه داد: بازچرخانی و استفاده از پساب‌ها از دیگر راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب است، آب را به عنوان کالای یک‌بارمصرف نگاه نکنیم؛ در برخی از کشورها نظیر سنگاپور و آمریکا، حتی از تصفیه کامل پساب‌ها برای مصارف شرب و بهداشت نیز استفاده می‌شود.

*صادرات کشاورز و کشت فراسرزمینی!

صفوی با اشاره به یکی دیگر از راهکارهای موجود برای اشتغال کشاورزان، اظهار کرد: موضوع دیگری که باید به آن دقت داشت و اکنون در وزارت جهاد کشاورزی به آن روی آورده شده کشت فراسرزمینی است؛ نیروی کار ما می‌تواند در سرزمین‌های آسیای میانه اقدام به کشاورزی کند و با استفاده از منابع آب و خاک آن‌ها محصول به عمل آورده شده را به داخل کشور بیاورد.

وی با بیان این که قرارداد 700 هزار هکتار کشت فراسرزمینی از سال گذشته از سوی جهاد کشاورزی امضا شده است، اضافه کرد: اگر این راهکار عملی شود اشتغال تأمین شده و از منابع نامحدود آب و خاک آن سرزمین‌ها استفاده می‌شود.

رئیس سابق پژوهشکده آب و فاضلاب دانشگاه صنعتی اصفهان با تاکید بر این که در بخش کشاورزی هم اولویت با باغات است، خاطر نشان کرد: کشت و زرع در اولویت بعدی قرار دارد چرا که باغ‌هایی که سالیان متمادین دارای تولید میوه‌های مختلف است اگر آب نداشته باشند در عرض 2 سال به کلی نابود شده و احیای دوباره آن‌ها به سرعت امکان‌پذیر نیست.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.