اصفهان شرق

امشب، زمین یک ساعت می خوابد

کدخبر: 15729
1393/01/09 در ساعت 16:47

به گزارش اصفهان شرق به نقل از شبکه خبر: شنبه 29 مارس برابر  با 9 فروردین امسال، مردم بسیاری از شهرهای جهان، بار دیگر در رویدادی نمادین، مشارکت می‌کنند که هدف آن، توجه به مسئله هدرروی انرژی و آلودگی نوری است.

روز زمین (4)

این جنبش عمومی، نخستین بار در سال 2007 میلادی و در شهر سیدنی استرالیا آغاز شد و  هدف اولیه آن، ایجاد نمادی عمومی با مشارکت مردمی برای جلب توجه مردم و سازمان ها و دولت ها، به مسائل زیست محیطی بود؛ رویدادی که با خاموشی داوطلبانه چراغ‌های اضافی و خاموش کردن محیط‌ های نورپردازی شده مهم شهری به مدت یک ساعت، اجرا می‌ شود.

زمین10

این اقدام به نمادی برای نشان دادن تعهد انسان‌ها به محیط‌ زیست در آمد و به سرعت گسترش یافت. در سال‌ های بعدی، شهرهای فراوانی در گوشه و کنار جهان به این جنبش پیوستند و در آخرین شنبه ماه مارس، با خاموش کردن نورپردازی نمادهای شهری و همچنین خاموش کردن چراغ خانه‌ها و مؤسسه های برای یک ساعت به این جنبش پیوستند.

روز زمین (1)

پشتیبانی بزرگی از این اقدام شکل گرفت. موتور جستجوی گوگل در حمایت از این اقدام در این روز صفحه اصلی جستجوی خود را به رنگ مشکی درآورد – نمایش پیکسل‌های سیاره، انرژی کمتری از پیکسل‌های سفید مصرف می‌کند و به نوعی در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود – و وب‌سایت‌های دیگر در سال‌های بعد به آن پیوستند.

روز زمین (2)

اقدامی که به نام «ساعت زمین» شناخته شد، پشتیبانی فراوانی به دست آورد و حتی مدیران شهری که در روزهای دیگر سال، هیچ ابایی از پیشی گرفتن در مسابقه آلودگی نوری شهر خود ندارند، با رغبت و رضایت به آن پیوستند.

در ایران نیز این رویداد با استقبال رو به رو شد. در سال 1390 غیر از شهروندهایی که در این طرح شرکت می‌کردند، برج میلاد از این طرح استقبال و از ساعت 8:30 تا 9:30 این روز، چراغ‌ های نورپردازی محیطی خود را خاموش کرد.

برنامه «آسمان شب» به معرفی و ترویج آن پرداخت و رسانه‌های مختلف درباره آن مطالبی منتشر کردند. اگرچه به علت همزمانی این رویداد با تعطیلات نوروزی، شاید در آن سال، مطبوعات و رسانه‌ها نتوانستند پوشش چندان مناسبی به آن بدهند، اما در سال‌های بعد، شهرهای دیگر هم به این طرح پیوستند. اصفهان، قم، اهواز و رشت، فزوین و برخی از شهرهای دیگر، بنا بر شنیده‌ها، برنامه‌هایی برای مشارکت در ساعت زمین سال 1393 دارند.

البته مردم عادی و سیاستمداران و از آن مهم‌ تر تصمیم گیران و بازیگران اقتصادی چندان توجه جدی به نظر دانشمندان ندارند. آن‌ها بهانه‌های خود را برای ادامه مصرف انرژی دارند و حتی در سطوح بالاتر سعی در ساکت کردن یا مشوش کردن چهره و صدای جامعه علمی به عمل می‌آورند. از انجام تحقیق سفارشی برای تردیدافکنی در نتایج پژوهش های جامعه علمی گرفته تا تهدید دانشمندان و تبلیغات گمراه‌ کننده.