سرویس: اجتماعی 08:00 - یکشنبه 01 بهمن 1396

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان

۵ میلیون هکتار از استان اصفهان تحت تأثیر خشکسالی است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۵ میلیون هکتار از استان اصفهان تحت تأثیر خشکسالی است، گفت: حفظ پوشش گیاهی باید اولویت نخست استان اصفهان باشد.

به گزارش اصفهان شرق، محمد حسین شاملی با اشاره به بررسی چالش‌های منابع طبیعی اظهار داشت: در استان اصفهان 9.5 میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد که از این میزان حدود 6 میلیون و 300 هزار هکتار اراضی مرتعی است.

وی با بیان اینکه 3 میلیون و 200 هزار هکتار اراضی بیابانی و بخش جنگل‌های طبیعی زاگرسی حدود 100 هزار هکتار است، افزود: در حال حاضر بزرگترین مشکل ما “حفظ پوشش گیاهی” در کل استان اصفهان است، اگر ما نتوانیم پوشش گیاهی موجود را با وضعیت اقلیمی که روزبه‌روز شرایط سخت‌تر می‌شود حفظ کنیم قطعاً با چالش‌های بزرگتری روبه‌رو می‌شویم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به آثار حفظ پوششی گیاهی تصریح کرد: بزرگترین مشکل در این راستا این است که هرچقدر نتوانیم پوشش گیاهی را حفظ کنیم به سمت بیابانی شدن حرکت می‌کنیم که این موضوع می‌تواند کانون‌های بحران فرسایش بادی را بیشتر کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 5 میلیون هکتار از استان اصفهان تحت تأثیر خشکی و بیابان شدن است، ادامه داد: حفظ پوشش گیاهی باید اولویت نخست استان اصفهان باشد.

شاملی در پاسخ به این سئوال که تاکنون به چه اندازه در حفظ پوشش گیاهی استان موفق بوده‌ایم؟ گفت: بستگی به شرایط موجود دارد در حال حاضر هر قسمت چالش‌های خاص خود را دارد.

وی بیان کرد: در بخش مرتع مشکلات خاصی وجود دارد همچنین در بخش بیابان وضعیت خاصی داریم که با مشکلاتی که یا در اثر تغییر اقلیم به وجود آمده یا اینکه با دست خودمان تخریب‌ها را ایجاد کردیم این شرایط به وجود آمده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان ادامه داد: در بحث بهره‌برداری غیر اصولی از منابع چالش‌هایی داریم که این موضوع به ما که بهره‌بردار عرصه‌ها هستیم بازمی‌گردد و باید این موضوع را مورد توجه قرار داد تا براساس توان و ظرفیت عرصه بتوانیم از آن استفاده کنیم.

وی در پاسخ به این سئوال که در وضعیت بهره برداری‌ها چه اندازه مشکل داریم؟ ادامه داد: کانون بحران شرق اصفهان یکی از کانون‌های بحران درجه یک استان است یعنی بیشترین خسارت را این کانون به اصفهان وارد می‌کند که از منطقه شهرستان برخوار شروع و تا اصفهان و نزدیک تالاب گاوخونی ادامه پیدا می‌کند.

شاملی اضافه کرد: مشکلی که در حال حاضر در این کانون داریم و سبب تشدید اثر بیابان‌زایی شده استقرار معادن گچ، خاک، شن و ماسه است.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.