سرویس: اجتماعی 17:13 - شنبه 30 دی 1396

در نشست خبری مهرعلیزاده مطرح شد

امیدهای آبی استاندار اصفهان برای زمستان/ شهرداری از دولت طلب ندارد بلکه بدهکار است

استاندار اصفهان از تأمین بودجه برای تکمیل پروژه سد کوهرنگ خبر داد و گفت: کلید این پروژه در زمستان سال جاری زده خواهد شد.

به گزارش اصفهان شرق، محسن مهرعلیزاده صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه یکی از مغتنمات هر دولت و ملتی جریان صحیح و شفاف اطلاعات است، اظهار کرد: یکی از سرمایه‌های اصلی جوامع این است که مردم از جریان شفاف اطلاعات بهره‌مند باشند.

وی افزود: تأخیر در برگزاری نشست خبری و حضور در جمع خبرنگاران یک اهمال نبود بلکه نظرم این بود به یک جمع‌بندی در خصوص استان اصفهان برسیم و صحبت‌ها دقیق و معطوف به برنامه‌های آینده باشد؛ براساس اطلاعات قبلی و تحقیقات انجام شده در زمان مسؤولیتم در اصفهان، موضوعات آب، اشتغال و محیط‌زیست از اولویت‌های استان اصفهان بوده و بقیه مسائل پیرامون این موارد است.

استاندار اصفهان با بیان این که با همت همه مدیران، مردم و اصحاب رسانه بحث اصلی کار، کار و کار است، گفت: هیچ چیزی جز انجام کار برای ما اهمیت ندارد و اگر جریانات فکری و گروه‌های سیاسی در مسیر کار برای مردم بودند به آنان خوش‌آمد می‌گوییم ولی اگر غیر از کار چیز دیگری را ملاک قرار دهند، اشتباه است.

وی آنچه که دولت در برنامه خود قرار داده کار و ایجاد اشتغال و رفاه برای مردم و ایجاد امکانات برای رشد جامعه است، خاطرنشان کرد: بیش از یک‌سوم وقتم را برای آب اصفهان و احیای زاینده‌رود گذاشتم،  بحرانی که کمبود منابع آب و سایر عوامل آن را پدید آورده است.

استاندار اصفهان تصریح کرد: ورودی آب به زاینده‌رود یک میلیارد و 800 میلیون مترمکعب بوده اما در حال حاضر به نصف رسیده است.

* بیش از دو برابر بودجه مورد نیاز برای سد تونل سوم کوهرنگ اخذ شده است

مهرعلیزاده اذعان داشت: اگر به همین منوال پیش رویم، در سال‌های بعد با وضعیت جوی و جغرافیایی کشور، وضعیت استان اصفهان بدتر خواهد شد؛ضروری‌ترین کار ممکن ایجاد سد تونل سوم کوهرنگ به منظور انتقال 250 میلیون متر مکعب آب به زاینده‌رود است که از 3 سال پیش کار این تونل تقریباً تمام شده اما سد حدود 24 درصد پیشرفت داشته و کار متوقف مانده است.

استاندار اصفهان بیان کرد: بیشتر وقتم را در راهروها و پله‌های سازمان برنامه و بودجه گذاشته‌ام تا بودجه‌ لازم برای این پروژه برای این موضوع اخذ کنم.

وی اضافه کرد: بیش از دو برابر بودجه مورد نیاز را دریافت کرده‌ایم و 288 میلیارد تومان در جدول 19 دولت بودجه گذاشته شده، البته بخش خصوصی هم می‌تواند سرمایه‌گذاری کند؛ همچنین 74 میلیارد تومان بودجه دیگر نیز وجود دارد که جمعاً مبلغ خوبی خواهد بود و در زمستان امسال کار را شروع خواهیم کرد.

استاندار اصفهان با بیان این که در اصفهان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کمتر از 10 درصد بارندگی وجود داشته است، یادآور شد: برنامه‌ریزی شده به سمت فعالیت‌هایی پیش برویم که یک‌دهم مصرف آب فعلی را دارند و در جلسه با وزیر نیرو موارد مذکور مطرح و نهایی خواهد شد؛ مسأله اشتغال بحث دوم است که کار کردیم و جلسات مختلفی با سرمایه‌گذاران داشتیم و در این زمینه در خصوص اشتغال‌های زودبازده و اشتغال‌های ماندگار و بلندمدت کار شده است که بسیار مهم است.

* پروژه بهشت‌آباد مشکل آب اصفهان و استان‌های دیگر را حل می‌کند

وی با تأکید بر این که اصفهان باید همانی باشد که از دور درباره‌اش می‌گویند، در خصوص موضوع محیط‌زیست، بیان داشت: آخرین اقدامات در زمینه محیط‌زیست مخصوص سال 92 بوده و از آن زمان به بعد کارهای کمتری انجام شده است؛ برای اینکه این کار پیگیری شود برای هر 3 یا 4 پروژه یک مسؤول در استانداری اصفهان خواهند بود تا مسؤولان وظایفشان را فراموش نکنند.

مهرعلیزاده با اشاره به استقرار نظم و انضباط مدیریتی در بین مدیران اصفهان یادآور شد: رعایت نظم و انضباط و عمل به آنچه که تصویب شده از رموز مدیریتی است که همه مدیران باید این موارد را رعایت کنند.

وی با اشاره به تبیین واقعیت‌های اقتصادی در سطح ملی و نقش استان اصفهان به عنوان استان پیشرو، گفت: باید بدانیم وقت اتکا به درآمد نفتی تمام شده است ولی به هر دلیل هنوز حذف اتکای به درآمد نفتی انجام نشده است، درآمد نفتی کشور کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد و هیچ راهی جز فعال شدن بخش خصوصی و ایجاد درآمد مالیاتی برای دولت نیست که این یک بازی برد-برد است.

مهرعلیزاده با تأکید بر اینکه باید اصفهان از این جهت الگو شود، عنوان کرد: اصفهان به جهت ظرفیت‌های فراوان می‌تواند الگوی کشور باشد و این را باید در عمل نشان دهیم تا اصفهان الگوی ملی شود؛ تونل بهشت‌آباد پروژه بسیار مهمی است اما ضروری‌ترین کار تونل سوم بود، بهشت‌آباد نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و اگر راه بیفتد تأثیرات خوبی خواهد داشت و می‌تواند نه تنها مشکل اصفهان بلکه مشکل چند استان دیگر را هم حل کند.

وی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی پنجره واحد سرمایه‌گذاری در  اصفهان، گفت: با راه‌اندازی این طرح بروکراسی سنگینی که در خصوص اعطای وجود دارد حذف خواهد شد و یک نفر می‌تواند با راه‌اندازی این طرح به راحتی مجوز خود را دریافت و یا اگر مشکلی باشد آن را رفع می‌کند.

* فکر می‌کنند استاندار فقط مسؤول اداری استان و میرزابنویس است

استاندار اصفهان در خصوص ارسال نامه خود به مدیرعامل فولاد برای تغییر در وضعیت باشگاه فولاد مبارکه اصفهان متذکر شد: بعضاً فکر می‌کنند استاندار فقط مسؤول اداری استان و میرزابنویس است، در حالی که این‌گونه نیست و استاندار نماینده عالی دولت در استان، مردم خواسته‌های خود را از استاندار در همه حوزه‌ها مطالبه می‌کنند و مسائل مختلف نیز به دولت ارتباط دارد.

وی ادامه داد: ورزش بسیار مهم است، با پیروزی یک تیم صدها هزار نفر خوشحال می‌شوند و یا عدم موفقیت غمناک می‌شود که این موضوع هم به استاندار ربط دارد؛ روز گذشته یک توصیه از مقام عالی استان به یک مجموعه ورزشی اعلام شد و خواسته شد تا در مدیریت آن تجدید نظر شود، در چنین وضعیتی شادی مردم باید فراهم شود و بنده در این زمینه موظف و مکلف هستم که تذکر به مدیر با بازگذاشتن دست او در انتخاب نیروهاست.

مهرعلیزاده با اشاره به طرح 9 ماده‌ای زاینده‌رود در خصوص برداشت‌های بی‌رویه و غیر مجاز از این رودخانه ابراز داشت: اینکه به صورت کلی گفته شود باید جلوی پمپاژها از زاینده‌رود گرفته شود، دقیق نیست و بنده وظیفه دارم تا تمام ابعاد موضوع آب را از جهات مختلف بررسی کنم.

استاندار اصفهان با بیان اینکه دامن زدن به بعضی از اختلافات ناشی از عدم آگاهی یا غرض‌ورزی است، گفت: این نوع اظهارنظرهای ناآگاهانه یا غرض‌ورزانه در شأن مرم اصفهان و چهارمحال و بختیاری نیست؛ به همراه استاندار چهارمحال و بختیاری تلاش داریم موضوع آب را علمی، تخصصی و به دور از تعصبات محلی حل کنیم.

*در خصوص کنسرت‌ها طبق قانون عمل خواهیم کرد

وی در خصوص اهمیت طرح قطار شهری در شهرهای اطراف اصفهان، اظهار کرد: قطارهای حومه شهری اهمیت زیادی داشته و اگر حمل و نقل شهرهای جدید کنار اصفهان به روز شوند و قطارهای شهری راه بیفتند، آلودگی هوا تا میزان زیادی کاهش یافته و در حال پیگیری در این خصوص هستیم.

استاندار اصفهان در ادامه اذعان داشت: پروژه سالن همایش‌های امام خامنه‌ای از جمله پروژه‌هایی است که می‌تواند تأثیر زیادی بر گردشگری داشته باشد؛ در همین جهت برای طرح توسعه فرودگاه شهید بهشتی ۷۰ میلیارد تومان برای خریدن ۴۰ هکتار از اراضی ارتش در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است.

وی با تأکید بر ضرورت استفاده از نیروهای جوان در مسؤولیت‌ها و جایگاه‌های مختلف گفت: شورای مشورتی جوانان در اصفهان در حال تشکیل است و این شورا به من در خصوص استفاده از نیروهای جوان در اصفهان مشورت خواهد داد؛ در ضمن تشکیل این شورا کارگروه‌های جامعی تشکیل می‌شود.

استاندار اصفهان تأکید کرد: لیست مدیران فعلی و فرمانداران بازنشسته تهیه شده است تا در صورت لزوم تغییرات در این خصوص انجام شود، البته در این زمینه عجله‌ای نداریم چرا که تأکید بر پخته بودن تصمیمات است.

مهرعلیزاده در خصوص استفاده از بانوان در پست‌های مختلف مدیریتی، بیان کرد: در خصوص حضور بانوان تأکید زیادی دارم و نخستین انتصاب مدیر زن در بهزیستی استان اصفهان بود که امیدوارم در جایگاه‌های دیگر هم این وضعیت ادامه پیدا کند.

وی افزود: منعی برای حضور بانوان در کنسرت سالار عقیلی در اصفهان نبوده و این موضوع صرفاً یک اشتباه در انتشار خبر بوده است؛ آنچه که در قانون کنسرت در سراسر کشور مجاز است، در اصفهان نیز مجاز است و ما تابع قانون هستیم.

* طلب شهرداری اصفهان از دولت زیاد نیست بلکه بیشتر بدهکار است

وی در ادامه اذعان داشت: تا آنجایی که نیاز دیده شود، نیروهای کاری از خارج استان دعوت به همکاری می‌شوند اما تاکنون اغلب انتصابات از داخل استان بوده و در خصوص 2 نفر جوسازی صورت گرفت؛ از این پس هم اگر نیاز باشد نیروهایی از تهران خواهیم آورد و در این خصوص محتاط نخواهیم بود.

استاندار اصفهان در خصوص بدهی دولت به شهرداری‌ها گفت: در جلسه‌ای خطاب به شهرداری‌ها اعلام شد تا طلب‌های خود از دولت را به معاون عمرانی استاندار اصفهان اعلام کنند و معاون عمرانی در خصوص طلب شهرداری‌ها از دستگاه‌ها پیگیری کرده تا پرداخت‌های لازم صورت گیرد؛ طلب شهرداری اصفهان زیاد نیست بلکه بیشتر بدهکار است و نزدیک به سه‌چهارم بودجه یک سال را بدهکار است، باید کمک کنیم تا مشکل شهرداری اصفهان برطرف شود که البته وضعیت اصفهان بهتر از دیگر شهرهای کشور است.

وی در خصوص وضعیت متروی اصفهان عنوان کرد: در پروژه متروی اصفهان از بخش خصوصی غافل شده‌ایم، باید در مترو از بخش خصوصی استفاده بیشتری شود.

مهرعلیزاده با اشاره به تکمیل باغ موزه دفاع مقدس تصریح کرد: پروژه‌ باغ‌موزه دفاع مقدس استان اصفهان علی‌رغم تلاش‌ها هنوز تکمیل نشده که مقرر شد تا از منابع مختلف جمعاً 15 میلیارد تومان به این پروژه اختصاص پیدا کند که امیدوارم فاز نخست این پروژه در هفته دفاع مقدس افتتاح شود.

استاندار اصفهان در خصوص انتصاب مدیران استان اصفهان اظهار کرد: تمام تلاشم را به کار خواهم گرفت تا افراد با لیاقت را به‌کارگیری کنیم و در انتصاباتی که تاکنون داشته‌ام این را رعایت کردم.

مهرعلیزاده گفت: برای انتصابات به توانمندی‌ها نگاه می کنیم، البته افرادی را استفاده خواهیم کرد که با دولت همسو باشند و بتوانند سیاست‌های دولت را به کار بگیرند و مخالفان نمی‌توانند  در دولت مدیر باشند و باید تا زمانی که دولت خودشان سر کار بیاید صبر کنند.

* حواشی اخراج مدیران از جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان

مهرعلیزاده با اشاره به تأخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد گفت: این موضوع نیز پیگیری شده و موقتاً مشکل حل شده است؛ همچنین رایزنی‌هایی صورت گرفته و وزیر مربوطه قول مساعد داده تا فروش سهام صورت گیرد و دیگر مشکلی در پرداخت حقوق بازنشستگان صندوق فولاد نداشته باشیم.

وی در خصوص تناسب میزان پرداخت مالیات و بودجه اصفهان ادامه داد: مگر آن زمانی که فولاد مبارکه و صنایع مختلف در اصفهان افتتاح شد نسبت به بقیه تبعیض بود؟ آن موقع تصمیم بر این بود که صنایع در اصفهان ایجاد شوند؛ باید یاد بگیریم ملی فکر کنیم و نگوییم اصفهان رتبه نخست مالیات را دارد، اینکه گفته می‌شود چرا بودجه و مالیات استان اصفهان با یکدیگر متناسب نیست، تفکر صحیحی نبوده و نباید در این زمینه نگاه محلی داشت.

استاندار اصفهان در پایان با اشاره به حاشیه جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان و عدم حضور مدیران در این جلسه اظهار کرد: من به جوانان بسیار اهمیت می‌دهم، وقتی مدیرکل وظیفه خودش را نداند و نسبت به جوانان غافل باشد به معنای این است که از حیطه وظایف خود اطلاعی ندارد.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.