اصفهان شرق

زمزمه‌های بازگشت احتمالی قلیان‌ به اصفهان/ فعالیت 2000 چایخانه غیرمجاز

کدخبر: 157182
1396/10/30 در ساعت 09:30

به گزارش اصفهان شرق، محسن فلاح‌نژاد اظهار کرد: حدود 260 چایخانه دارای پروانه و پرونده کسب تا پیش از تعطیل شدن تمامی چایخانه‌های فعالیت داشتند که همه آن‌ها 18 ماه قبل با شکایت پرونده بهداشت و دستور دادستان پلمب شد.

وی با بیان این که بیش از 90 درصد درامد چایخانه‌ها از عرضه قلیان بود، افزود: دستورالعمل بهداشت مبنی بر تعطیلی نبود و تأکید بر عدم عرضه قلیان داشت اما جمع‌آوری قلیان از چایخانه‌ها درآمد این واحدها را از بین برد و عملاً دیگر چایخانه‌ها توانای ادامه فعالیت نداشته و بسته شدند.

رئیس اتحادیه چایخانه‌داران اصفهان ادامه داد: پس از این اقدام صاحبان چایخانه‌ها که بالای 50 سال سن داشتند خانه‌نشین شده و قادر به درآمدزایی از راه‌های دیگر هم نیستند؛ از همان زمان به عنوان مسؤول اتحادیه نسبت به دفاع از حق قانونی چایخانه‌ها اقدام کردیم.

وی تصریح کرد: دستورالعمل وزارت کشور مبنی بر اجرای تدریجی جمع‌آوری قلیان در زمان استاندار سابق اجرایی نشد و مسؤولان بهداشت و دادستانی قبول نکردند که قلیان به چایخانه‌های دارای مجوز برگردد.

فلاح‌نژاد اذعان داشت: جلسه‌ای یک ماه گذشته با دادستان کل کشور داشتیم که آنجا قول داده شد تا یک ماه آینده عرضه قلیان در تمام کشور ممنوع می‌شود اما پس از گذشته یک ماه از آن جلسه هنوز که دستوری صادر نشده است.

وی با بیان این که در پیگیری‌های اخیر خبرهای خوبی به ما رسیده که احتمالاً قلیان‌ها برمی‌گردد، گفت: زمزمه‌هایی برای بازگشت قلیان به چایخانه‌ها شده اما هنوز مصوبه‌ای در این زمینه وجود ندارد.

رئیس اتحادیه چایخانه داران اصفهان یادآور شد: در دو سال اخیر از سوی اداره بهداشت جلساتی پیرامون جمع‌آوری قلیان گذاشته و تذکراتی داده شده بود، تذکراتی که از سال 85 هم مطرح بود اما در هر صورت مماشات می‌شد.

وی تأکید کرد: گلایه ما در جلسات این بود که اگر قانونی وجود دارد باید در تمامی کشور اعمال شود نه این که در یک شهر اجرایی شود و در مکانی دیگر اقدام نشود، در چارچوب قانون حرکت می‌کنیم و نسبت به دستورات قوه قضائیه اطاعت می‌کنیم اما چرا پس از اجرای طرح در اصفهان در شهرهای دیگر این طرح اجرایی نشد.

فلاح‌نژاد در خصوص آزمایشی بودن اصفهان در طرح جمع‌آوری قلیان گفت: ناراحتی ما این است که چرا هر بار این طرح در اصفهان به صورت آزمایشی اجرایی می‌شود؟ سال 86 نیز 6 ماه و 14 روز تمام چایخانه‌ها پلمب شد و این برای دومین بار است که اصفهان را برای این طرح انتخاب می‌کنند.

رئیس فعال اتحادیه چایخانه‌داران اصفهان با بیان این که در اصفهان 2 هزار چایخانه بدون مجوز در حال فعالیت هستند، عنوان کرد: مدارک و اطلاعاتی از چایخانه‌های زیرزمینی داریم که با توجه به نبود نظارت بر آن‌ها تخلفت متعدد در آن‌ها در حال انجام است و مقابله‌ای هم با آن‌ها نمی‌شود.

وی بیان داشت: برخی از این چایخانه‌ها در قالب خانه‌های اجاره‌ای، زیرزمین، باغ‌ها، دخمه‌ها و حتی دامداری‌ها به صورت غیرقانونی تا ساعت 3 نیمه‌شب باز بوده و به صورت مختلط خدماتی ارائه می‌دهند که قابل نظارت و کنترل نیست.

فلاح‌نژاد خاطرنشان کرد: این ادعای که شده چایخانه داران تغییر کاربری داده و به شغل‌های دیگر مشغول شده‌اند درست نیست؛ چایخانه داران یا به کلی تعطیل شده‌اند یا به همان خدمات چایخانه‌ها به جز عرضه قلیان می‌پردازند و به همین دلیل کاملاً کساد هستند.

انتهای پیام/فارس