سرویس: اخبار شهرستان 21:05 - پنجشنبه 28 دی 1396

وعده های عمل نشده دولت در اصفهان؛

کشاورزان چوب اهمال کاری مسئولان را می خورند/ کشاورزان شرق اصفهان سکوی پرش برخی آقایان!

اختصاص حقابه به کشاورزان شرق اصفهان در سایه به یغما بردن حقابه کشاورزان در چند سال گذشته، کاری نیست که انجامش به یک ماه آینده ختم شود و قطع به یقین حق نکشت به کشاورزان محترم شرق اصفهان، نباید در کنار هزینه ناچیز پرداخت خسارت 500 هزار تومانی به کشاورزان خلاصه شود.

به گزارش اصفهان شرق_ یادداشت سردبیر، «كُلُّكُم راعٍ وَ كُلُّكُم مسؤول عَنْ رَعيتِه» تمام افراد شما مسلمانان به منزله حافظ و نگهبان و شبان ديگران هستيد و تمام شما نسبت به تمام خودتان مسؤوليد. تعبيري از اين بالاتر نمي توان كرد، يعني ايجاد نوعي تعهد و مسؤوليت مشترك ميان افراد مسلمان براي حفظ و نگهداري جامعه ای که یک سر آن مدیران هستند و سر دیگرش رعیت هایی که چشم به تدبیر درست و درمان مسئولان دوخته اند.

جامعه شرق اصفهان از این دایره مستثنی نیست و چه بسا، کشاورزانی که به واسطه اهمیت این حرفه خود را با تمام مشقاتش در این شغل قرار داده اند تا مبادا کشاورزی از جامعه رخت بربندد.

کشاورزان مؤمن با کوشش و زحمات طاقت فرسا زمین های خشک را آباد کرده و به آن طراوت وزیبایی می بخشند، ریشه های وابستگی را می خشکانند و برای کشورخویش استقلال به ارمغان می آورند ولیکن امروز در گیرو دار وعده های دولت محترم، از طراوت بازایستاده اند و چشم انتظار به تحقق آن نشسته اند ولی باید گفت؛« گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من….»

شاید اهمیت کار کشاورزی زمانی برای ما پررنگ تر می شود که حمایت پیشوایان معصوم از کشاورزان و دهقانان در آیات و روایات مختلف مد نظر بوده و هست و در فرازی امام صادق(ع) فرمودند: زراعت کنید و درخت بنشانید. به خداسوگند، در میان کارهایی که مردم انجام می دهند هیچ کاری حلال ترو پاکیزه تر از کشاورزی نیست.

در این زمینه سال هاست روایت کشاورزان شرق اصفهانی در بین مسئولان استانی و کشوری زبان به زبان می چرخد تا راه چاره ای برای حل مسائل این قشر ضعیف جامعه اندیشیده و گرهی از زندگی پر از رنج حاصل از خشکسالی بگشاید.

*نسخه بی اثر برای کشاورزان شرق اصفهانی

مسئولان اعم از نمایندگان صنف کشاورزی تا نمایندگان مجلس و استاندار اصفهان، نسخه های مقطعی خوبی برای کشاورزان پیچیدند تا مُسکـّنی برای درد عمیق آنها شود ولیکن داروی درمان این درد در بالادست زاینده رود به یغما رفت و برداشت های بی رویه از رودخانه جلوی التیام زخم عمیق کشاورز را گرفت.

مصوبات 9 ماده ای زاینده رود که به گفته رسول زرگرپور استاندار اسبق اصفهان، تمام مسائل فنی و مالی احیای رودخانه زاینده رود در آن دیده شده بود، بعد از گذشت چند سال بر روی کاغذ ماند و در کنار دیگر وعده ها به تابوت خشکسالی سپرده شد و فقط توانست درمان بسیار سطحی بر آلام کشاورزان شود.!

بارها مسئولان استان اصفهان گفته بودند که حل مسائل این حوضه از عهده استان اصفهان خارج است و ناکافی بودن همکاری مدیران ملی دلیل مشکلات ایجاد شده در خصوص احیای دائمی رودخانه زاینده رود بود ولی حجم مشکلات به حدی رسیده که حتی باوجودی که مجمع نمایندگان استان اصفهان، اولویت اول خود را رسیدگی به مسائل مرتبط با حوضه آبی استان اصفهان گذاشته اند، هنوز چاره اندیشی برای قشر کشاورز شرق اصفهانی حاصل نشده است.

*کشاورزان شرق اصفهان سکوی پرش برخی آقایان!!

دلسوزی و حمایت از کشاورزان شرق اصفهان تا اندازه ای برای عده ای مهم شده است که زمینه رشد خود از پله ای به پله بالاتر را در گفتگو و وعده دادن برای احیای زاینده رود دانسته و در جمع کشاورزان فقط و فقط به ناله زبان حال کشاورزان را بازگو می کنند بدون اینکه گامی عملیاتی برای بهبود وضع موجود بردارند.

برخی مسئولان نیز بارها از به حق بودن حقابه، بدون در نظر گرفتن وضع موجود سد زاینده رود و خشکی های پیاپی سخن می گویند تا در بین کشاورزان مراتب و جایگاهی خاص داشته باشند ولی قطعا کشاورزان شرق اصفهان قانونمندی را سرلوحه کارشان قرار داده و با همه سختی های زندگی، به نمایندگان خود در صنف کشاورزی که از دل کشاورزان هستند، اعتماد صد در صد خواهند داشت.

حاج حسن محسنی رئیس صنف کشاورزی شهرستان اصفهان نیز در این رابطه بارها عنوان کرده است، «کشاورزان تقاضا دارند تا پاسخی قانع کننده در خصوص رهاسازی آب و پرداخت خسارت، از مسئولان دریافت کنند و در این رابطه مدت هاست منتظر عملی شدن مصوبات ۹ ماده ای زاینده رود هستند.»

*قول های عمل نشده دولت در اصفهان/ کشاورزان چوب اهمال کاری مسئولان را می خورند

با ورود دولت به دوره دوازدهم، وعده های عمل نشده آقای روحانی در دوره یازدهم به خاطر می آید که مردم جامعه به زبان های مختلف از جمله زبان طنز و در لفافه و یا مستقیم به آن اشاره می کنند و این وعده ها در کنار کوهی از وعده های دولت در دولت دوازدهم محقق شود.

احیای زاینده رود و عدم خشکی مجدد این رود، وعده روحانی، در سفر به اصفهان بود که در جمع هزاران اصفهانی در میدان امام به گوش رسید ولی با گذشت سه سال از این سفر، خارج شدن فرمان احیای زاینده رود از دست وزارت نیرو به وضوح دیده می شود اما با وجود این وعده و وعیدها، قول های پیگیری و جلسه های متعدد و حضور شخصیت های مختلف در استان و حتی بازدید از حوضه آبریز این رودخانه، مصوبات 9 ماده ای ستاد احیای زاینده رود برروی کاغذ مانده است و اصفهان گرد اهمال کاری های مسئولان را می خورد.

*سنگ بزرگ دولتی ها برای حل مشکل/ حقابه یا حق نکشت؟!

مشکلات کشاورزان شرق اصفهان در نیمه دوم سال 96 به اوج خود رسیده و این در حالی است که زمزمه کاهش بارش و عدم بازگشایی آب زاینده رود از گوشه و کنار استان به گوش می رسد. سال 95 کشت پاییز دوم چندان باب میل کشاورزان نبود و همه امیدها به سال جاری و آغاز کشت در ابان ماه خلاصه شد و سرزمین خشک شرق اصفهان که حاصل بی تدبیری دولت ها در برداشت های غیرکارشناسه از زاینده رود بود، رو به خشکی بالای 80 درصد نهاد.

برخی از نمایندگان مجلس اصفهان صحبت از دادن حقابه به کشاورزان داشته و برخی دیگر صحبت از استعفای دسته جمعی در صورت عدم تحقق برنامه ها داشتند ولی این موارد قطعا دردی از کشاورز دوا نخواهد کرد و چه بسا برخی از وعده ها به عوض کردن حال امروز کشاورز شرق اصفهان وصال نخواهد داد.

مسلما اختصاص حقابه به کشاورزان شرق اصفهان در سایه به یغما بردن حقابه کشاورزان در چند سال گذشته، کاری نیست که انجامش به یک ماه آینده ختم شود و قطع به یقین حق نکشت به کشاورزان محترم شرق اصفهان، نباید در کنار هزینه ناچیز پرداخت خسارت 500 هزار تومانی به کشاورزان خلاصه شود.

اگر اجرای مصوبات 9 ماده ای زاینده رود به درستی محقق شده بود و وزارت نیرو در کنار همه تیترهای توخالی اش به تدوین برنامه ای چند ساله برای کشاورزان اصفهانی پرداخته بود، وضع کشاورز شرق اصفهانی اینچنین رخ نمایی نمی کرد.

ملسما صدای داد و بیداد نمایندگان مجلس در رابطه با احیای زاینده رود و یا رسانه ای کردن هشدار های بدون مرزشان به استاندار و یا وزارت نیرو، نخواهد توانست دری به سوی ترسالی باز کند زیرا کشاورزان هم صدای تیز و تند نمایندگان و هم وعده های داغ مسئولان دولتی را به وفور شنیده اند و امروز فقط و فقط منتظر عمل به وعده ها هستند.

قطعا کشاورزان در انتظار تدوین قانون منصفانه و چندساله از دل مجلسی به انتخاب خودشان هستند که بتواند باری از دوششان بردارد و این خواسته باید به زودی با پیگیری نمایندگان استان اصفهان و همچنین اقدام به هنگام وزارت نیرو و دولت عملی شود قبل از آنکه کشاورزی شرق اصفهان به تاریخ بند شاخ کنار جنب تالاب گاوخونی بپیوندد.

*دولت یازدهم قطره آبی به زاینده رود نداد

دکتر عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس چندی قبل به خبرنگار اصفهان شرق گفت: تعجب برانگیز است که دولت یازدهم در طول چهار سال، یک قطره آب به زاینده رود اضافه نکرد و مانع اصلی این روند، مسئولان استان چهارمحال بختیاری هستند که با اشکال تراشی طرح بهشت آباد را متوقف کردند و امروز نیز بی مهابا از رودخانه برداشت می کنند.

وی با ذکر مخالفت نمایندگان اصفهان در مجلس از طرح های جدید برداشت بر زاینده رود، اذعان کرد: ما نمی گذاریم حق اصفهان دستخوش تصمیمات عجیب شود و این در حالی است که فعالیت طرح بن_ بروجن به بهانه طرح ملی، در آن طرف سد در حال اجراست ولی فعلا به سمت رودخانه متوقف شده است و اگر مسئولان وارد عمل نشوند قطعا زیر پوشش آب آشامیدنی این طرح اجرایی شده و شاهد نابودی اصفهان هستیم.

همه این موارد و گفته نمایندگان باید به سمت جلوگیری از برداشت های بی رویه از زاینده رود و مشخص شدن تکلیف حقابه به حق کشاورزان شرق اصفهانی حرکت کند تا در آینده نزدیک شاهد تداوم کشاورزی شرق اصفهان باشیم و نمایندگان باید این مهم را مد نظر قرار دهند که به حال کشاورز در زمان حال رسیدگی کرده و قدمی در خصوص بخشش وام بانکی این عزیزان و پرداخت حق نکشت به میزان صحیح و قابل درک بردارند تا اگر ابی در زمینشان جاری نمی شود، لااقل نانی در سفره کشاورزان نقش بندد.

به گزارش اصفهان شرق، حرف کشاورزان این است که اگر آب نیست باید خسارت از محل صندوق توسعه کشاورزی پرداخت شود زیرا وجوه واریزی به این صندوق، توسط بخش هایی بوده که از حقابه کشاورزان استفاده و باید هزینه استفاده از این حقابه را بپردازند.

انتهای پیام/ اصفهان شرق

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.