سرویس: اجتماعی 13:00 - پنجشنبه 28 دی 1396

مدیر دفتر تغذیه و بهبود سلامت

چاقی 20 درصد دانش‌آموزان کشور/ پایش الگوی غذایی دانش‌آموزان در 6 دانشگاه علوم پزشکی کشور

مدیر دفتر تغذیه و بهبود سلامت و وزارت بهداشت گفت: متاسفانه 20 درصد دانش‌آموزان کشور دچار چاقی و اضافه وزن هستند.

زهرا عبداللهی مدیر دفتر تغذیه و بهبود سلامت  وزارت بهداشت اظهار کرد: یکی از مشکلات جدی دانش‌آموزان شیوع اضافه وزن و چاقی در میان آنها است به همین دلیل وزارت بهداشت مطالعات خوبی را برای رفع این مشکل در سطح ملی انجام داده است.

وی با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده وزارت بهداشت 20 درصد دانش‌آموزان دچار چاقی و اضافه وزن هستند، ادامه داد: چاقی در دوران کودکی و مدرسه می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در بزرگسالی شود که بیماری‌های غیرواگیر مانند سرطان و کبد چرب از جمله آنهاست.

عبداللهی در خصوص اینکه رعایت الگوی مصرف غذایی مناسب می تواند از بروز بسیاری از بیماری‌ها و چاقی پیشگیری کند، عنوان کرد: مصرف بی‌رویه فست فود، نوشابه گازدار، نوشیدنی‌های شیرین و تنقلات ناسالم، همچنین کاهش مصرف میوه و سبزی سبب بروز چاقی و اضافه وزن در بین دانش‌آموزان و کودکان بالای 5 سال می‌شود.

کم تحرکی و مصرف غذای نامناسب عامل چاقی در کودکان

وی با اشاره به اینکه برای پیشگیری از چاقی و اضافه وزن در دوران کودکی نباید از مصرف نان سبوس‌دار و حبوبات غافل شد، تاکید کرد: متاسفانه امروزه دانش‌آموزان و کودکان از تحرک بدنی مناسبی برخوردار نیستند که این مسئله در کنار مصرف غذای نامناسب می‌تواند شیوع چاقی را در میان دانش‌آموزان افزایش دهد.

عبداللهی ادامه داد: کارشناسان تغذیه از سوی وزارت بهداشت در مراکز جامع خدمات سلامت در قالب طرح تحول حضور دارند و این افراد الگوی غذایی مراجعان و به خصوص دانش‌آموزان را ارزیابی می‌کنند و به آنها مشاوره غذایی می‌دهند.

معرفی دانش آموزان چاق به مراکز جامع خدمات سلامت

وی در خصوص پایش الگوی غذایی دانش آموزان در 6 دانشگاه علوم پزشکی کشور ادامه داد: پایش الگوی غذایی دانش‌آموزان در دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان، مشهد، گلستان، اهواز، اردبیل و شهید بهشتی انجام می‌شود و دانش‌آموزان شناسایی و دانش آموزان دارای اضافه وزن به مراکز جامع خدمات سلامت معرفی می‌شوند.

راهکارهای جلوگیری از چاقی در کودکان

عبداللهی ادامه داد: بر اساس تفاهم‌نامه مشترک وزارت بهداشت با آموزش و پرورش ورود مواد غذایی ناسالم مانند چیبس و پفک در بوفه مدارس ممنوع است و در این زمینه وزارت بهداشت آموزش‌های خوبی را به اولیا و مربیان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه مصرف مواد قندی در بین دانش‌اموزان و کودکان باید محدود شود، یادآور شد: استفاده از لوازم ورزشی، تحرک بدنی مناسب، کاهش مصرف فست فود، داشتن الگوی غذایی مناسب و مصرف حبوبات می‌تواند از شیوع چاقی و اضافه وزن در بین دانش‌آموزان و حتی افراد بزرگسال جلوگیری کند.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.