سرویس: اجتماعی 14:12 - چهارشنبه 27 دی 1396

نشست تخصصی ویروس شناسان

تلاش برای کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اصفهان

برخی از پژوهشگران، ویروس‌شناسان و اساتید داشگاه اصفهان در یک نشست تخصصی و علمی گرد هم آمدند تا برای مبارزه با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان چاره‌اندیشی کنند.

به گزارش اصفهان شرق،بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی و یک معضل جهانی است، در سال 2017 بیش از 60 کشور دنیا با بیماری آنفلوآنزا درگیر شدند و غیر از کشور نروژ تمام کشورهای اروپایی گزارش درگیری با این بیماری را اعلام کردند.

به طور طبیعی این بیماری در ایران هم شیوع پیدا کرد و فاز نخست از اواخر پاییز 95 و تا فروردین 96 ادامه داشت که در این راستا تعداد کانون‌ها رو به افول رفت، سپس فاز دوم این بیماری در استان اصفهان از شهریورماه آغاز شد و در این راستا چند کانون درگیر این بیماری شناسایی شدند.

یکی از نگرانی‌ها در حوزه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشترک بودن برخی از این ویروس‌ها است، از این رو اهمیت مبارزه با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به قدری زیاد است که ستاد مقابله با آنفلوآنزا به صورت ملی و کشوری تشکیل می‌شود.

با توجه به اهمیت این ستاد رئیس آن معاون اول رئیس جمهور است، همچنین ستاد مبارزه با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان‌ها با مسئولیت استاندار است که قریب به 20 دستگاه در این ستاد عضو هستند.

کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اصفهان

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان سال گذشته سبب تلف شدن یک میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار شده بود اما امسال تا حدودی در استان اصفهان کنترل شده است اما باز هم کانون‌های ابتلا به این بیماری در گوشه و کنار این استان به چشم می‌خورند.

علاوه بر کانون‌های شناسایی شده در استان به تازگی 4 پرورش مرغ گوشتی و تخم‌گذار در شهرستان نجف‌آباد قرنطینه شده تا این بیماری تحت کنترل باشد، همچنین این واحدهای شناسایی شده 3 ماه زیر نظر بودند.

نشست تخصصی ویروس شناسان برای مقابله با آنفلوآنزای پرندگان

برخی از پژوهشگران و ویروس‌شناسان و اساتید داشگاه اصفهان گرد هم آمدند تا برای مبارزه با این بیماری که برای انسان آن‌چنان خطر آفرین نیست اما برای اقتصاد کشور می‌تواند خطراتی ایجاد کند، چاره‌ای بیندیشند و در این نشست از راه اندازی مرجع بین المللی ویروس‌شناسی دامپزشکی در اصفهان خبر دهند.

از این رو برگزاری این نشست تخصصی با حضور مسئولان اجرایی و دانشمندان زیست شناسی فرصتی شد تا برای مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان چاره اندیشی علمی صورت گیرد.

به گفته کارشناسان بیماری آنفلوآنزای فوق حادپرندگان برای سلامت انسان خطر آفرین نیست اما به اقتصاد مملکت ضربات جبران ناپذیری می‌زند به همین دلیل است که رئیس کارگروه این بیماری در استان‌ها استانداران و در کشور معاون اول رئیس جمهور است.

نزدیک به 30 میلیون قطعه مرغ در دو سال گذشته معدوم شدند

حسن نیلی، دبیر همایش تخصصی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نزدیک به 30 میلیون قطعه مرغ در دو سال گذشته معدوم شدند، اظهار داشت: تاکنون بالغ بر 10 میلیارد دانه تخم مرغ از زنجیره مصرف خارج شده است.

هوشنگ طالبی، رئیس دانشگاه اصفهان نیز در این باره افزود: در دانشگاه اصفهان ظرفیت‌های بالقوه از جمله نیروی انسانی وجود دارد که با تخصص علمی در این زمینه تحقیقات خود را برای حل معضل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به کار بستند.

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری این نشست احداث مرکز تخصصی ویروس شناسی در دانشگاه اصفهان برای ویروس‌های حاد و فوق حاد پرندگان است، بیان کرد: به همین دلیل دانشگاه اصفهان پیش قدم شد تا این نشست علمی را برگزار کند تا با ابعاد پیشنهادی خود به وزرات علوم، تحقیقات و فناوری در راستای تأسیس مرکز مرجع بین المللی ویروس شناسی بررسی و اقداماتی صورت بگیرد.

از این رو اگر بخواهیم در راستای مقابله، پیشگیری و کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور موفق عمل کنیم باید تمامی دستگاه‌های مرتبط که در ستاد مبارزه با این آنفلوآنزا عضو هستند را در این ماجرا دخیل کنیم.

محمد صفدریان، مدیرکل پدافند غیر عامل استان اصفهان گفت: اگر ما بتوانیم یک واقعیت را به سازمان و به سلسله مراتب کشوری منعکس کنیم که آن هم اهمیت جایگاه اصفهان در پاسخ به چنین تهدیدهایی است که می‌تواند کشور را آلوده کند، می‌تواند پایگاه خاص انواع مراکز آزمایشگاهی و پایش این تهدیدها قرار بگیرد.

به گزارش تسنیم، اصفهان دارای 10 درصد از ظرفیت کل کشور در زمینه فعالیت‌های علمی مرتبط با حل معضل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

این در حالی است که در همایش تخصصی مبارزه با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، مرکزی با همکاری گروهی از اساتید دانشگاهی فعالیت ابتدایی خود را آغاز کرد که در این راستا برای ادامه فعالیت‌ها نیاز به راه اندازی یک آزمایشگاه زیست شناسی با سطح امنیت سه دارد که دانشمندان عنوان می‌کنند اگر 20 میلیارد اعتبار داشته باشند می‌توانند بین 6 ماه تا یک‌سال چرخه فعالیت علمی این مرکز را تکمیل کنند.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.