اصفهان شرق

تشخیص علت وقوع حادثه سانچی 2 ماه طول می‌کشد/ برای سرپوش گذاشتن روی اصل موضوع شایعات را مطرح می‌کنند

کدخبر: 156853
1396/10/27 در ساعت 09:30

به گزارش اصفهان شرق، علی بختیار با اشاره به حادثه نفتکش سانچی اظهار کرد: علت اصلی وقوع حادثه هنوز برای مجلس روشن نیست چرا که باید جعبه سیاسی نفتکش که توسط مقامات جمهوری اسلامی، پلمب شده بازگشایی و بازبینی شود و بعد از بررسی جعبه سیاه، علت اصلی وقوع حادثه مشخص خواهد شد اما واقعیت این است که تعلل مقامات چینی در مهار این بحران و نادیده انگاشتن جان افراد محرز است.

وی با بیان این که باید دستگاه دیپلماسی کشور با احضار سفیر چین و دولت و مجلس ایران با جدیت با این کم‌کاری برخورد کنند، مطرح کرد: این شایعاتی که در خصوص حمله به نفتکش مطرح می‌شود بی اصل و اساس و کذب است و برخی برای سرپوش گذاشتن روی اصل موضوع و فراموش شدن مقصر اصلی یا این که انگشت اتهام را به سمت جمهوری اسلامی نشانه روند، چنین شایعاتی را مطرح می‌کنند.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شایعاتی در خصوص حمله آمریکایی‌ها به نفتکش ایرانی تصریح کرد: مردمی که با فضای مجازی در ارتباطند و تحلیل درستی از وقایع دارند اسیر این شایعات نخواهند شد و دچار تشویش اذهان نخواهند شد.

وی ادامه داد: نفتکش متعلق به سازمان تأمین اجتماعی است و بخش زیادی از سهام شرکت ملی نفت‌کش متعلق به سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری است، این دو صندوق سهامدار اصلی صندوق هستند و مالکیت آن هم متعلق به شرکت ملی نفتکش است.

بختیار تأکید کرد: محموله نفتکش که شامل میعانات بوده است بیمه بوده و شرکت بیمه خسارت آن را پرداخت خواهد کرد و وزارتخانه‌ای که باید پاسخگو باشد وزارت کار و رفاه اجتماعی است.

وی با بیان این که برای خانواده جان‌باختگان نفتکش سانچی که قطعاً این کشته‌شدگان شهید هستند، یادآوری کرد: تسهیلات و شرایط ویژه‌ای در نظر گرفته خواهد شد و مجلس نیز پیگیر این موضوع خواهد بود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نفتکش‌ها متعلق به ایران است و استفاده از پرچم کشورهای مختلف، یک رویه عادی است و پیش از این هم بسیاری از نفتکش‌های ما با پرچم کشورهای دیگر نیز در آب‌های آزاد حضور داشته‌اند، البته شرکت ملی نفتکش جمهوری اسلامی با حدود 70 نفتکش، بزرگ‌ترین ناوگان حمل و نقل دریایی دنیاست.

وی افزود: عبور و مرور نفتکش‌ها با پرچم دیگر کشورها به علت پرداخت کمتر عوارض و مالیات‌ها در نظام حمل و نقل دریایی است و پیش از تحریم‌ها نیز، نفتکش‌های ما با پرچم کشورهای دیگر عبور و مرور داشته‌اند.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: با توجه به پلمب جعبه سیاه و با توجه به این که بررسی این جعبه سیاه بنا به قوانین موجود تا دو ماه طول می‌کشد در طول این دو ماه، مجلس نظارت خود را روند بررسی جعبه سیاه اعمال خواهد کرد.

انتهای پیام/فارس