سرویس: اخبار شهرستان » کوهپایه 02:02 - شنبه 09 فروردین 1393

بهنام پور در گفتگو با اصفهان شرق

ایستگاه روستایی استقبال نوروزی بخش کوهپایه نماینده خوبی برای شرق اصفهان

مدیرعامل تعاونی دهیاری های بخش کوهپایه گفت: با برقرای ایستگاههایی به سبک غرفه ای می توان آداب و رسوم و پذیرایی مردمان خون گرم شرق اصفهان را به مسافران به درستی نشان داد.

به گزارش اصفهان شرق: با فرا رسیدن ایام نوروز با خانه تکانی و خرید مایحتاج زندگی به پیشواز سالی پر از عشق و محبت می رویم ولی این در بعد فردی و خانوادگی نقش مهمی را برای افراد آن هم در فضای خانواده ایفا می کند و این در حالی است که در راستای اجتماعی بزرگتر همت بالاتری را می طلبد.

دفتر امور روستایی استانداری اصفهان در طی 2 سال گذشته اقدام به برپایی کمپ هایی در ورودی استان اصفهان قرار داده است و استقبال از میهمانان استان که در راستای مسافرت های نوروزی قصد عبور از این ورودی ها را دارند به نمایندگی از روستاهای هر شهرستان گذاشته شده است.

ایستگاه روستایی استقبال از مسافرین بخش کوهپایه امسال به راه اندازی غرفه هایی که نشان از آداب و رسوم مردمان شرق اصفهان است گامی استوار در جهت استقبال برداشته است و نماینده خوبی برای مردم خونگرم شرق اصفهان شد.

IMG_8154

رضا بهنام پور مدیرعامل تعاونی دهیاری های بخش کوهپایه و مجری ایستگاه استقبال بخش کوهپایه در گفتگو با اصفهان شرق اظهار داشت: از هفت کمپ دایر در استان یکی از آنها بین روستای مشکنان و تودشک واقع در بخش کوهپایه و ورودی استان از طرف یزد و نایین قرار گرفته است و نماد خوبی از آداب و رسوم روستاهای تابعه شهرستان اعم از مواد غذایی، محصولات روستایی و نوع پوشش منطقه می باشد.

وی در راستای اهداف ایستگاه استقبال، سلامتی مسافران را در درجه اول برقرای کمپ ها عنوان کرد و گفت: برقراری ایستگاه استقبال در نگه داشتن مسافران و استراحت کوتاه آنان برای ادامه دادن مسیر با سلامتی بالاتری مفید میباشد و درجه دیگر احداث کمپ ها تبلیغی برای روستاهای هدف گردشگری میباشد.

بهنام پور استقبال مسافران از ایستگاه نوروزی را خوب و تنوع در غرفه ها را 2 برابر سال گذشته خواند و تصریح نمود: در ایستگاه نوروزی حدود 12 غرفه از محصولات روستایی، آداب و رسوم و صنایع دستی روستایی به نمایش گذاشته و جهت ارائه به مسافرین آمادگی لازم را داریم.

IMG_8376 IMG_8396

وی در ادامه به نوع غرفه ها و خدمات دهی آنها اشاره و افزود: نان سنتی و تنور گلی آتشی، چای آتشی رایگان آن هم در فضای بهاری یکی از خدمات سنتی به مسافران می باشد. قلم زنی و مینا کاری که توسط جوانان سطح بخش انجام می گیرد از دیگر محصولات پیش رو برای فروش و بازدید مسافران در غرفه ها می باشد.

مدیرعامل تعاونی دهیاری بخش کوهپایه وعده های صبحانه و عصرانه آن هم به سبک سنتی را از دیگر قسمتهای کمپ عنوان کرد و خاطرنشان کرد: در غرفه ی نهار سنتی دیزی و کله جوش و درغرفه ی صبحانه و عصرانه محصولات روستاییان نظیر( ماست وموسیر، پنیر محلی و تخم مرغ بومی) ارائه می شود که نظارت روزانه تعزیرات، ماموران بهداشت، هلال احمر، پلیس راهور نایین- اصفهان و نیروی کلانتری تودشک و انتظامی به صورت مستمر در راستای این کمپ ها صورت می گیرد.

IMG_8271

وی در ادامه به محصولات روستایی در غرفه ها اشاره و برخی از این اقدامات را خودکفایی در خانواده های روستایی عنوان داشت و گفت: غرفه های خشکبار روستایی گندم شاهدانه و غرفه ی جداکردن پنبه از دانه به نوعی نشان دهنده ی خودکفایی مردمان زحمت کش شرق اصفهان است.

بهنام پور موزه لباس سنتی، اشیاء قدیمی و بزرگان، صنایع چوب و سفال هایی از نایین و همدان را از دیگر موارد به کار برده شده در غرفه های استقبال نام برد.

IMG_8218IMG_8283

وی شتر سواری و الاغ سواری را از موارد به کار گرفته شده در ستاد استقبال عنوان کرد و استقبال مردم را نسبت به سال گذشته 2 برابر خواند و گفت: نمایش چن کشی( جدا کردن کاه از گندم) با استفاده از دو الاغ نماد خوبی از شیوه های قدیم در برداشت محصولات است که مورد توجه قرار گرفت.

بهنام پور در پاسخ به میزان استقبال از این کمپ با توجه به نوع غرفه های آماده کرده در این ایستگاه بیان نمود: از گردنه ی ملا احمد تا کمپ بنرهایی به فاصله ی 2 کیلومتر جهت اطلاع رسانی قرار داده ایم و حضور مستمر پلیس راهور باعث شده است که مهمانها در این مراکز توقف داشته و با خاطره ای خوش از کنار ما بروند و تا الان با توجه به نوع خدمات ارائه شده حدود 5 هزار نفر بازدید کننده از ایستگاه بخش کوهپایه داشته ایم که از روز اول فروردین دایر شده و تا پایان روز جمعه دایر می باشد.

وی ساعات 10 تا 13 و همچنین 15 تا اذان مغرب را ساعت های ترافیک مسافر از ایستگاه عنوان داشت و در ادامه استقبال مردم را خوب خواند و با اشاره به سفر استاندار به این کمپ گفت: استاندار محترم  و طرفه معاون عمرانی استاندار در روز 5 فروردین با حضور در این کمپ و صحبت با برخی از مسافران جنوب کشور از رضایت مسافران خبر دادند و دلیل اصلی در این رضایت خونگرم بودن ومهمان نواز بودن مردم شرق اصفهان می باشد.

مدیرعامل تعاونی دهیاری بخش کوهپایه بیشترین استقبال از این ایستگاه را به ترتیب از غرفه ی قلم زنی، جشوقان ، نهار و نان سنتی و  چای آتشی در هوای بهاری عنوان کرد.

IMG_8335 IMG_8356

وی در ادامه گفتگو با اشاره به تجربه ی سال گذشته در برقراری کمپ نوروزی تصریح نمود: ما به جهت سابقه ای که از سال گذشته داشتیم حدود 5 ماه پیش برنامه هایی را داشتیم ولی متاسفانه دستور در 15 اسفندماه داده شد و امسال هم کار با عجله پیش رفت در صورتی که اگر زودتر برنامه ها ابلاغ می شد بهتر و پرتوان تر وارد عمل می شدیم و از فکر هایی که در روستا ها است استفاده لازم را ببریم ولی در کل و با تمام تلاش و عجله در احداث ایستگاه نوروزی مدیر کل امور روستایی مهندس بهمنی کمپ بخش کوهپایه را بهترین کمپ خواند.

رضا بهنام پور در پایان این گفتگو با اشاره به پتانسیل های بالای روستاها از مسئولین درخواست داشت تا این گونه مجموعه ها که نشان دهنده آداب و رسوم و میراث مردم و بنایی برای اشتغال زایی است بتواند مانند بازارچه ای به صورت دائمی برقرار باشد تا مردم ارتباط خوبی با آ داب و سنن محصولات شرق اصفهان پیدا کنند.

وی در سخن پایانی خود از مدیر کل دفتر امور روستایی مهندس بهمنی به خاطر دغدغه مندی وی و حضور دلگرم کننده برای بچه های ستاد، مهندس بنی طبا NGOمیراث فرهنگی جشوقان و زحمات ایشان در برقراری این مجموعه و همچنین بخشدار کوهپایه، شورا و دهیاری ها و همکاری خوبشان در مجموعه داخل بخشی، تقدیر و تشکر فراوان داشت.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.