سرویس: اخبار شهرستان 10:36 - سه شنبه 26 دی 1396

در گفتگو با یک فعال اقتصادی شرق اصفهانی مطرح شد؛

تسهیلات با نرخ سود بالا گره از کار کشاورز باز نمی‌کند/تولید کنندگان وقتی سراغ بانک می روند پشیمان می شوند

فعال اقتصادی شرق اصفهان: بیشتر تولیدکنندگان مشکل اقتصادی دارند و برای افزایش تولید باید تسهیلات کم بهره به فعالان این عرصه ارائه شود که متاسفانه اصلا وامی در اختیار ما نمی گذارند و فقط اسمش هست و وقتی به بانک مراجعه می کنیم یا سودش زیاد است یا هزار تا مشکل جلوی راه می گذارند که طرف پشیمان می شود.

به گزارش اصفهان شرق، دهستان شاهتور از توابع شرق اصفهان امروزه میزبان یک استخر جدید پرورش ماهی است. این استخر را محمدرضا قدرتی احداث کرده که تا پیش از این مشغول به کشاورزی بود، اما خشک سالی دیگر امان این کشاورز را برید و به این شغل روی آورد. این ها بهانه ای شد تا ما میهمان این کشاورز قدیمی باشیم و با او به گفتگو بنشینیم.

اصفهان شرق: چگونه می شود پرورش ماهی راه اندازی کرد؟ کار سختی است و پیش نیازهای خاصی می خواهد؟

برای شروع کار نیاز نیست چندین هکتار زمین کشاورزی را به عنوان یک حوضچه پرورش ماهی در نظر بگیرید.

پیش از هر چیزی باید دانش مورد نیاز پرورش ماهی کسب شود، این دانش و مهارت می‌تواند به صورت تجربی هم منتقل شود یا این که از کسی که تجربه این کار  را دارد راهنمای بگیریم که این خود گام اول موفقیت است.

با یک زمین صد متری هم می‌توان این کسب ‌و کار را راه‌اندازی کرد، زیرا ماهی در دسته جانورانی قرار می‌گیرد که مساحت کمی برای ادامه حیات نیاز دارند، ماهی نسبت به سایر موجودات پرورشی زمین کمتری برای رشد استفاده می‌کند.

پس به بیان دیگر می شود گفت که فقط سرمایه لازمه کار پرورش ماهی نیست.

پرورش ماهی در حوضچه مجموعه ‌­ای از اقداماتی است که باعث ایجاد ارزش ‌افزوده و رونق کسب ‌و کار با وجود این خشک سالی که سال است گریبان گیر شرق اصفهان شده، در این صنعت می‌ شود.

بسیاری بر این باورند که پرورش ماهی قزل‌آلا نیاز به یک سرمایه هنگفت و فضای بسیار بزرگ و مناسب دارد، در حالی که این مشکلات با راهکارهای بسیار ساده قابل جبران است، برای راه‌اندازی یک پرورش ماهی بیش از هر چیزی به دانش و تسلط به روش‌های نگه ‌داری ماهی نیاز است.

مزیت پرورش ماهی نسبت به سایر فعالیت ها از دیدگاه یک کشاورز با تجربه چیست؟

پرورش ماهی در داخل منابع آب کشاورزی یکی از فعالیت‌های اقتصادی جدیدی است که در کشور شکل‌گرفته و به دلیل کمبود منابع آبی مخصوصا در شرق اصفهان مورد تأکید ویژه قرار گرفته است.

پرورش ماهی یک روش برای بهره‌وری بیشتر منابع آب به شمار می‌رود چراکه پرورش ماهی در این منابع به‌صورت دو منظوره بوده و هیچ‌گونه مصرف آبی به همراه ندارد.

پرورش ماهی در استخرهای کشاورزی باعث می‌شود آب خروجی از استخر، غنی‌شده و نتیجه این اقدام، افزایش تولید محصولات کشاورزی، باکیفیت بهتر خواهد بود، از سوی دیگر، پرورش ماهی در استخرهای ذخیره، میزان مصرف کود را تا حدودی کاهش می‌دهد که از نظر زیست‌محیطی نیز نکته‌ای قابل توجه است.

وجود چاهای سطحی در دهستان شاهتور ظرفیتی مناسب برای آبزی‌پروری است و با وجود این چاه ها می توان آب استخر ها را فراهم کرد.

علاوه بر این به ازای هر کیلوگرم تولید ماهی، هزار و ۵۰۰ تومان سود، عاید کشاورز می‌شود و این یعنی پرورش ماهی برای کشاورز سود اقتصادی به همراه داشته و می‌تواند بسیاری از هزینه‌های جنبی او را به‌ آسانی جبران کند و از طرفی بازار فروش در نزدیکی  وجود ندارد اگر به استان های دیگر بروید می‌بینیم که مرکز فروش آبزی‌پروری وجود دارد و انواع ماهی‌ها در بازار فروش می‌کند اما در شرق اصفهان ما این بازار نیست.

شاید چند مغازه پراکنده باشد و مهمتر از آن این است که موقعی که ماهی عمل می آید قیمت آن خیلی پایین می آید و این خود یک ضرر برا شیلات دار است.

شما به عنوان یک فعال اقتصادی به چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنید؟

بیشتر تولیدکنندگان مشکل اقتصادی دارند و برای افزایش تولید باید تسهیلات کم بهره به فعالان این عرصه ارائه شود که متاسفانه اصلا وامی در اختیار ما نمی گذارند و فقط اسمش هست و وقتی به بانک مراجعه می کنیم یا سودش زیاد است یا هزار تا مشکل جلوی راه می گذارند که طرف پشیمان می شود.

اول باید بازاریابی در این مقوله دنبال شود چرا که این امر بدون تسهیلات هم افراد را برای سرمایه‌گذاری مشتاق می‌کند که متاسفانه اصلا در این زمینه بازار یابی شرق اصفهان خیلی ضعیف است.

تسهیلات با نرخ سود بالا گره از کار کشاورز باز نمی‌کند و مسئولان بجای این که اعتبارات برای خشک‌سالی اختصاص دهند این پول را به‌ صورت مستقیم به خود کشاورز دهند و این بودجه را به‌ صورت خوراک و بچه ماهی بین کشاورزان توزیع کنند چون با این کار هم تعداد شیلات و استخر ها زیاد می شود هم کمکی می شود برای حیاط کشاورزی چون با خود آب تخلیه استخرها می شود کشاورزی هم در کنار این کار انجام داد.

به نظر شما این صنعت می تواند به اقتصاد شاهتور یا شرق اصفهان کمک کند؟

اگر تعداد استخرهای فعال در دهستان شاهتور زیاد شود هم آب مورد نظر برای کشاورزی است هم مردم بیکار نیستند و خیلی از آن ها بر سر استخر خود یا دیگران مشغول کار می شوند.

باید بازاریابی در این مقوله دنبال شود چرا که این امر بدون تسهیلات هم افراد را برای سرمایه‌گذاری مشتاق می‌کند، اگر تعداد استخرهای فعال در دهستان شاهتور زیاد شود هم آب مورد نظر برای کشاورزی است هم مردم بیکار نیستند و خیلی از آن ها بر سر استخر خود یا دیگران مشغول کار می شوند.

در بیان مشکلات فعالان این عرصه به مشکلات زیرساختی و بانکی اشاره کردید. چه مشکلاتی در حوزه پرورش ماهی وجود دارد؟

در حال حاضر بچه ماهی را از استان های یاسوج و چهار محال بختیاری  تهیه می‌کنیم و همین امر هزینه‌های حمل‌ونقل و در نتیجه هزینه تولید را بالا برده است و ممکن است با وجود راه دور تلفات بچه ماهی ها زیاد شود.

همچنین در حال حاضر کارخانه تولید خوراک برای ماهیان سرد آبی در نزدیکی نداریم و ما این خوراک را از استان های دیگر تهیه ‌کنیم.

انتهای پیام/اصفهان شرق

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.