سرویس: اقتصادی 08:30 - سه شنبه 26 دی 1396

مسؤول امور فرهنگی وزارت نیرو:

احتمال سهمیه‌بندی آب در صورت عدم مصرف بهینه/ سد زاینده‌رود تنها 150 میلیون مترمکعب ذخیره آبی دارد

مسؤول امور فرهنگی وزارت نیرو گفت: در استان اصفهان با جمعیت زیاد و مصرف بالا، سد زاینده‌رود که بالای 1 میلیارد مترمکعب حجم دارد تنها 150 میلیون مترمکعب از حجم آن ذخیره آبی دارد و این را هم باید مدنظر داشت که بارش‌ها نیز متناسب با نیاز استان نبوده است.

به گزارش اصفهان شرق، حجت‌الاسلام علی یزدان‌پرست اظهار کرد: وزارت نیرو یکی از وزارتخانه‌های شاخص چه از منظر فنی و علمی و چه از منظر خدمات‌رسانی به آحاد مردم در آب و برق است و اگر این دو نعمت در اختیار مردم قرار نگیرند، قطعاً با مشکل جدی مواجه خواهند شد.

وی با بیان این که تمام صنایع و کشاورزی به آب و برق احتیاج جدی دارند، افزود: در وزارت نیرو به مباحث فرهنگی توجه جدی شده است و در مسائل عفاف و حجاب و امر به معروف و نهی از منکر، برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است و بخشی از برنامه‌ها نیز پیش‌بینی شده تا استفاده درست از آب و برق را نهادینه کنیم.

مسؤول امور فرهنگی وزارت نیرو با بیان این که انسان باید در همه موارد حساب شده و دقیق حرکت کند، عنوان کرد: روایات و آیات بسیاری در نقد اسراف وجود دارد و قرآن نیز به کسانی که زیاده‌روی و اسراف دارند عتاب کرده است و حتی در مسأله انفاق نیز آمده است که انسان باید حساب شده عمل کند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی، بخش آب با چالش‌های زیادی مواجه است و امسال نیز نزولات آسمانی کاهش جدی داشته است و در بعضی استان‌ها شرایط سختی در خصوص آب حاکم است و اگر این روند ادامه یابد در بعضی شهرها برای شرب نیز با مشکل مواجه خواهند شد و به همین خاطر نیاز به همکاری و همراهی مردم در این زمینه است.

یزدان‌پرست با بیان این که منابع آب هر استان مشخص است، تشریح کرد: در استان اصفهان با جمعیت زیاد و مصرف بالا، سد زاینده‌رود که بالای 1 میلیارد مترمکعب حجم دارد تنها 150 میلیون مترمکعب از حجم آن ذخیره آبی دارد و این را هم باید مدنظر داشت که بارش‌ها نیز متناسب با نیاز استان نبوده است، استان‌های یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی نیز چنین وضعی دارند.

وی گفت: در استان‌هایی که نزولات آسمانی زیاد بوده است نیز نسبت به سال گذشته شاهد کاهش بارش‌ها بودیم پس لازم است مردم در استفاده از دو نعمت آب و برق حساب شده مصرف کنند، البته این به این معنا نیست که نباید مصرف کرد اما آن چه مورد نیازشان است را مصرف کنند و در کشوری که مردم مسلمان هستند و قرآن را قبول دارند، مسؤول غلات آن اعلام می‌کند که از 100 تن غلات کشور در بخش نان، حدود 33 تن آن دور ریز است.

مسؤول امور فرهنگی وزارت نیرو در پایان خاطر نشان کرد: تولید برق امروز به دلیل هزینه‌های زیادی که باید برای آن پیش‌بینی کنند و مشکلات نقدینگی، در سر مرز است و اگر صنایع در کشور فعال شوند، نیاز به مدیریت برق خواهد بود تا دچار کمبود برق نشویم و در خصوص مصرف آب نیز با توجه به کاهش بارش‌ها و افزایش مصرف نسبت به میانگین متوسط مصرف، احتمال سهمیه‌بندی آب وجود خواهد داشت که این بستگی به میزان مصرف مردم دارد.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.