سرویس: اجتماعی 23:00 - یکشنبه 24 دی 1396

اصفهان شرق گزارش می دهد؛

مهمان ناخوانده در جمع آلایندگی شهر سجزی/ نارضایتی مردم نسبت به ورود پسماند ویژه

خبر از میهمان جدید برای آلاینده‌های سجزی، تکاپو و اعتراض مردم شهر سجزی را به همراه دارد و مسئولان باید در این رابطه تدبیر لازم را داشته باشند.


به گزارش خبرنگار اصفهان شرق از اصفهان، شهر سجزی از توابع بخش کوهپایه در فاصله ۳۵ کیلومتری شهر اصفهان و در کنار جاده ترانزیتی اصفهان – نایین قرار گرفته است. این شهر به دلیل احاطه شدن در کویر با کوچکترین جابه جایی هوا، ذرات شن و غبار را در هوای خود می‌بیند هر چند درخت کاری، بیابان زدایی و مالت پاشی برای مقابله با آن انجام شده است اما همچنان مردم این منطقه با مشکلات کویر نشینی عجین اند.

*نفس های مردم شهر سجزی به شماره افتاده است

اما گرد و غبار در سجزی دوست داشتنی ترین آلایندگی این منطقه محسوب می شود چرا که دو منطقه صنعتی شرق اصفهان و شهرک صنعتی سجزی، دودهای رنگی خود که حاصل از آلودگی صنعتی است را بر فراز این شهر می افشانند و شاید گرد و غبار در کنار این آلودگی کم بیاورد.

بی شک زمانی که پای صنعت به منطقه‌ای باز می‌شود مردم منتظر رونق اقتصاد، اشتغال و رفاه هستند ولی اگر دریچه آلایندگی را بالا نکشیم، غبار صنعت بر سر شهروندان فرود آمده و نفس های مردم زحمت کش شرق اصفهان را به شماره می اندازد.

*کوره های آجر و گچ باعث تشدید آلودگی هوا می شوند

نکته ای دیگر که گفتنش خالی از لطف نیست، وجود کوره های آجر و گچ در این منطقه است که باعث شدت وضعیت بحران در زمینه آلودگی هوا می شود و در شهر سجزی بر اثر این غبار می توان رنگین کمان حاوی دود و آلایندگی را در سطح زمین مشاهده کرد و صبح دم با این غبار محلی گلو را نوازش داد.

اما از هوا که بگذریم به نوعی از پیامد‌های احداث تسویه خانه اصفهان که شهر سجزی را تحت تاثیر قرار داده است می رسیم و بوی نامطبوع این تسویه خانه، به نوع نامطلوبی فضای شهر را تحت تاثیر قرار داده است.

آری این مشکلات چندین سال است که گریبان سجزی را گرفته و روز به روز حاد‌تر می شود و تدابیر اتخاذ شده نمی تواند برون رفت از آلایندگی سجزی را حادث کند. آلایندگی‌هایی که بی شک کشاورزی و دامداری مردم این منطقه را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.

بعد از مدت‌ها و گذر زمان هنوز این عوامل طبیعی چون باد و باران هستند که گاها به طور محسوس کمر الاینده ها را به خاک می مالند و برای مدت اندک مردم در این منطقه تنفس مطبوعی دارند.

*اعتراض مردم سجزی به ورود پسماند ویژه در این شهر

تقریبا قضیه الایندگی منطقه سجزی نام آشنا است اما خبر از میهمان جدید برای این آلاینده تکاپوی و اعتراض مردم سجزی را به همراه دارد و مردم معترض از اینکه اگر هوای آنها چند سالی است که در آلودگی به سر می برد دیگر خاک این منطقه دستخوش آلودگی نشود.

در همین رابطه احمد آیتی شهروند سجزی می‌گوید: با کوچکترین باد و نسیم، گرد و خاک وارد زندگی ما می شود و اگر بیماری تنفسی داشته باشید گاهی زندگی در شهر سجزی برایتان سخت خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر سجزی نیز اظهار کرد: سهم مردم شهر سجزی از قرار گرفتن در تفکر صنعتی مسؤولان برای منطقه و پیامد‌های آن بسیار زیاد بوده اما استفاده از منافع آن در منطقه بسیار اندک است.​

علی اکبر باقری افزود: اکنون که مردم سجزی همه روزه به شکل‌های مختلف با این الایندگی‌ها سر کار دارند باید در منافع و سود حاصل نیز سهیم باشند.

وی تصریح کرد: در نظر گرفتن پسماند ویژه آن هم بر روی مسیر سیل آب و قنوات در کوتاه مدت و بلند مدت بحران آمیز بوده و مراجعات مردمی بسیار را به دفتر شورا ایجاد کرده است.

باقری با تأکید بر درخواست توجه مسؤولان محیط زیست به این موضوع بیان کرد: اکنون شهر سجزی از پیامدهای الایندگی بسیار متضرر شده و مشکلات آن دامن گیر مردم است و خبر پسماند ویژه اعتراضات مردمی را در بر داشته که متاسفانه شورای شهر نتوانسته در این موضوع علارقم تلاش و پیگیری خواسته مردم را محقق کند.

*آب و خاک را برای مردم شهر سجزی پاک و سالم نگهدارید

رئیس شورای شهر سجزی گفت: شورای اسلامی شهر سجزی اعتراضات مردمی را تا کنون کنترل کرده است اما از مسئولان مربوطه تقاضامند است با توجه به پیامدهای این احداث، پایان بخش اعتراضات مردم شهر سجزی باشند.

‌‌‌علی حسنی شهروند سجزی می گوید: کمتر پیش می آید مهمانی داشته باشیم و از تسویه فاضلاب اصفهان از ما نپرسد و ما از آن نگوییم و این سوال همیشه برای ما وجود دارد که واقعا چگونه یک خرد جمعی در احداث این محل موقعیت شهر سجزی را در نظر نگرفته است؟

وی از تشدید آلایندگی‌ها در شهر سجزی خبر می دهد و می‌گوید: یکی از مطالبت مردم شهر سجزی از شورا رسیدگی به موضوع آلایندگی سجزی است که امروز با در نظر گرفتن احداث پسماند ویژه بین سجزی و دهیاری های یک لنگی و ورتون این آلایندگی تشدید می‌شود.

 

انتهای پیام/ جمشید حسینی جزه

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.