سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 13:57 - یکشنبه 24 دی 1396

نرخ شیوع چاقی در ایران ۵۹.۳ درصد است

تغییر سبک زندگی در حد حرف باقی مانده است

آمارها بیانگر وجود کم تحرکی بین 90 درصد از مردم ایران است و این در حالی است که علی رغم تبلیغات فراوان در حوزه تغییر سبک زندگی، هنوز فعالیتی در این زمینه انجام نشده و همه اقدامات در حد حرف باقی مانده است.

به گزارش اصفهان شرق، بیماری های قلبی و عروقی، حوادث رانندگی و سرطان ها سه علت اول عمده مرگ و میر بیماری های غیر واگیر است و راه حل کنترل اپیدمی جهانی بیماری های غیرواگیر پیشگیری اولیه  است. بیماری های غیر واگیر مهم ترین عامل مرگ و میر در کشور به حساب می آید، به طوری که ۷۶ درصد کل بار بیماری ها در ایران به بیماری های غیر واگیر اختصاص دارد.

 با توسعه شهر نشینی و پیشرفت صنعت و زندگی ماشینی، شیوع بیماری های غیر واگیر رو به افزایش است، ۵۹ درصد کل مرگ های دنیا و ۴۶ درصد بار جهانی بیماری ها ناشی از بیماری های غیر واگیر است که مسئول ۷۰ درصد هزینه های پزشکی است.

این در حالی است که در جستاری که در بین شهروندان داشتیم سبک زندگی متفاوت برای دور شدن از بیماری های غیر واگیر موضوعی است که این روزها زیاد شنیده می شود اما وقتی پای عمل پیش می آید متاسفانه حرکت روبه رشد و رو به بهبودی را نشان نمی دهد.

آمار مبتلایان به دیابت در استان اصفهان که اخیرا از سوی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اعلام شده ست بیانگر ابتلای ۱۱.۶ درصد از مردم این استان به دیابت است

کمال حیدری با تاکید بر اینکه بیماری های غیرواگیر دغدغه اکنون همه جوامع دنیا و به ویژه کشور ایران و استان اصفهان است،اظهار کرد: در شرایط کنونی متاسفانه وضعیت چندان مناسبی خوبی در شیوه زندگی نداریم، برمبنای سبک زندگی امروز متاسفانه در سال ۸۹ حدود ۱۹ درصد افراد دارای فشار خون بودند که اکنون این رقم به ۲۷ درصدرسیده است. همچنین در حوزه بیماری دیابت هم با آمار های بالایی رو به رو هستیم، و حدود ۱۱.۶ درصد دیابت در اصفهان داریم که قریب به ۲۰ درصد افراد هم مبتلا به پردیابت بوده و در آستانه دیابتی شدن هستند.

وی توضیح داد: اکنون حدود دو برابر دیابتی ها، افراد پردیابت هستند و متاسفانه امروزه علم ثابت کرده که این افراد پردیابتی به عوارضی مثل دیابت دچار خواهند شد واین خطر دغدغه اصلی کسانی است که قند خون شان بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ هست که ممکن است که عوارض دیابت را پیدا کنند.

نرخ شیوع چاقی در ایران ۵۹.۳ درصد است

کمال حیدری با تاکید به این نکته که  شیوع اضافه وزن و چاقی در ایران ۵۹.۳ درصد است و شیوع چاقی در اصفهان به ۶۱.۳ درصد و شیوع کم تحرکی آمار  ۸۹ درصد رانشان می دهد، اظهار کرد: شعار امسال برای بسیج ملی تغذیه صحیح «چاقی تهدید امروز و فردا، مراقب باشید» است و بیماری های غیر واگیر مهم ترین عامل  مرگ و میر در کشور به حساب می آید، به طوری که ۷۶ درصد کل بار بیماری ها در ایران به بیماری های غیر واگیر اختصاص دارد.

وی خاطر نشان کرد: از مهم ترین عوامل بیماری های غیر واگیر تغذیه نامناسب، مصرف کم میوه و سبزی و همچنین کم تحرکی است و اکنون بیماری های قلبی و عروقی علت اصلی مرگ و میر در افراد بالای ۳۰ سال است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به آمار ۹۰ درصدی کم تحرکی افراد جامعه، بیان کرد: به دلیل همین کم تحرکی ها ۶۰ درصد افراد جامعه دچار افزایش وزن شده اند.  افزایش وزن زمینه بروز بیماری های غیر واگیر را به دنبال دارد، اکنون مصرف سیگار ۱۰.۵ درصد از افراد جامعه نیز موجب بروز این بیماری ها می شوند.

حیدری با بیان اینکه شیوع کم تحرکی در افراد بالای ۱۸ سال در ایران۹۰.۳  درصد و در اصفهان ۸۹ درصد است، تصریح کرد: بر اساس استانداردها، مصرف قند و شکر افراد روزانه ۴۰ گرم است در حالی که این رقم در اصفهان به ۶۶ گرم در روز می رسد.

وی اضافه کرد: بر اساس آخرین بررسی های انجام شده در افراد بالای ۲۵ سال در ایران شیوع دیابت۹.۵ درصد است و این آمار در اصفهان به ۱۱.۶ درصد می رسد، همچنین کلسترول خون بالا در کشور۴۱.۸ درصد شیوع داشته که این رقم در اصفهان به ۴۶ درصد می رسد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اهمیت تحرک و پیاده روی در کاهش بیماری های غیر واگیر اظهار کرد: متاسفانه در سبک زندگی امروز خوردن غذاهای پر حجم در الویت برنامه غذایی بیشتر افراد است و در عین حال تحرک و پیاده روی روزانه برای سوزندان کالری ها در برنامه این اشخاص وجودندارد و همین امر موجب افزایش بروز بیماری های غیر واگیر در این گروه از افراد جامعه است.

 وی با تاکید بر اینکه دغدغه اصلی سازمان جهانی بهداشت در دنیا و  وزارت بهداشت، افزایش بیماری های غیر واگیر است، افزود: بهتر است که افراد در رژیم غذایی از مصرف زیاد مواد سرخ شده پرهیز کنند و بیشتر به مصرف مواد آب پز،  استفاده از میوه و سبزیجات روی بیاورند، علاوه بر این مرتب با چک کردن وزن شان سعی کنند که سوختن مواد کالری زا دریافتی و رژیم  بدن را کنترل کنند و با این برنامه ها به حفظ سلامتی خود کمک کنند.

حیدری با تاکید به اینکه شیوه زندگی مناسب و پیشگیری از  بیماری غیر واگیر در نظام تحول سلامت از برنامه های وزارت بهداشت است و نیروهایی در قالب پزشک، مشاور تغذیه، پرستار و مراقبین سلامت در این زمینه فعالیت کرده و برای افراد پرونده تشکیل می دهند، خاطر نشان کرد: با توجه اهمیت انجام چکاپ های سالیانه، در سلامتی اشخاص در سیستم پرونده الکترونیکی این چکاپ ها شکل  می گیرد و ضروری است که شهروندان به مراکز درمانی و بهداشتی مراجعه و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند و در این پرونده همه موارد چک شده و آموزش های لازم به اشخاص دارای بیماری ارایه شده و به مسیر  بهبودی هدایت می شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اذعان کرد: متاسفانه آمارها نشان می دهد که از هر ۱۳ نفر دیابتی، حدود ۵۰ درصد از بیماری خود بی اطلاع هستند و از افرادی که از بیماری خود اطلاع دارند قریب به ۵۰ درصد مراقبت می شوند و از همین آمار هم ۵۰ درصد آنها بیماری شان کنترل می شود. به همین دلیل در بیماری مثل دیابت و فشار خون بیشتر نگران عوارض هستیم و چنانچه این بیماری ها شناسایی شوند، باید فرد با آموزش و مراقبت صحیح  تلاش کند که کمتر دچار عارضه شود.

وی تصریح کرد: بیماری فشار خون و دیابت بیماری ها مزمن هستند و همه عمر با فرد خواهند بود، بنابراین در صورت مراقبت های درست اشخاص دیابتی و دارای فشار خون دیگر زندگی بسیار فلج کننده ای نخواهند داشت و مراکز و مراقیبن سلامت حوزه تحول نظام سلامت با انجام برنامه ریزی های لازم در این بخش آمادگی ارایه خدمات به بیماران در قالب نظام تحول و تهیه شناسنامه سلامت را دارند و در صورت مشاهده عوامل خطر زا، آموزش های و مراقبت های لازم به بیماران ارایه می شود تا آنها به سمت زندگی سالم تر و با کیفیت تری هدایت شوند.

نان سفید و آب میوه های صنعتی منجر به چاقی می شود

محمد حسن انتظاری، رییس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با اشاره به اینکه عوامل بسیار زیادی در بروز چاقی و بیماری های دیابت و فشار خون موثر هستند، بیان کرد: در این زمینه تغذیه نقش موثری دارد، غذاهای تصفیه شده مثل نان های سفید، میوه های پوست کنده شده، میوه هایی که به صورت آب میوه مصرف می شوند، به دلیل جذب سریع، تبدیل به چربی می شوند و همین چربی ها موجب بروز چاقی افراد شده که به دنبال این عارضه احتمال افزایش بیماری ها وجود دارد.

وی خوردن غذاهای فست فودی  پرچرب و شیرین را در ایجاد بیماری چاقی موثر دانست و گفت: غذاهای آماده که حاوی چربی و قند زیادی هستند، همچنین مصرف غذاها به صورت تصفیه شده، میوه ها و کمپوت ها و غذاهای کنسرو شده باعث افزایش جذب مواد غذایی در بدن می شوند و این اتفاق منجر به چاقی شده و در بروز بیماری دیابت، فشار خون و کبد چرب بسیار تاثیر گذار است.

وی توضیح داد: از راهکارهای اساسی این است که باید به مواردی که بدن افراد میلیون ها سال با آن سازش پیدا کرده است، باز گشت و میوه ها را به صورت میوه و نان ها را به صورت گندم کامل مصرف کنیم. مصرف شیرینی، نوشابه و بستنی گاهی اوقات در برنامه غذایی باشد و به صورت مدوام مصرف نشود ومصرف غذاها به صورت طبیعی و سر ساعت مقرر در اولویت باشند.

این متخصص تغذیه یادآور شد: بهتر است آگاه باشیم که نخوردن صبحانه موجب بی نظمی در متابولیسم بدن می شود و این بی نظمی در نهایت به صورت کبد چرب، چاقی و بیماری های قلبی و عروقی نشان داده میشود. برای جبران این امر به موقع غذا خوردن و مصرف میوه ها و سبزیجات به وفور بهتر است. علاوه بر این مصرف مواد پروتئینی مثل شیر کم چرب و مغزیجات در اولویت برنامه غذایی باشد و بایستی از پرخوری و دیر خوری و بی نظمی در خوردن مواد غذایی اجتناب کنیم.

انتظاریدرباره نقش تحرک و ورزش در کنترل بیماری های غیر واگیر  گفت: تحرک جزو زندگی انسانها است و بشر از صبح تا شب در حال تکاپو و جنب و جوش هست و به دلیل همین تلاش ها، همه مواد قندی و پروتینی که وارد بدن می شوند در واقع به وسیله ماهیچه های بدن مصرف می شوند، بنابراین باید تحرک را در برنامه روزانه برای سوزاندن این مواد قندی و پروتئینی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: حداقل روزی نیم ساعت پیاده روی و انجام ورزش و نرمش مداوم موجب سوختن کالری های مازاد بدن و کاهش چربی ها خواهد شد و به دنبال این اتفاق  بیماری های مزمن، چاقی و اضافه وزن هم کاهش پیدا می کند.

وی در توصیه به بیمارانی که مبتلا به دیابت و فشارخون هستند و می خواهد به سمت بهبودی پیش بروند، اظهار کرد: به طور یقین بهترین توصیه این است که این افراد با داشتن تغذیه سالم و مناسب و مصرف میوه ها و سبزیجات سالم به وفور  و استفاده کم از فست وفود ها و انجام ورزش ها و تحرک زیاد و رعایت نکات بهداشتی بسیار کمتر به این بیماری های مزمن مبتلا شوند و افراد مبتلا هم با رعایت این موارد به سمت بهبودی پیش می روند.

 به گزارش ایمنا؛ بیماری ها بر حسب قابلیت انتقال به دو گروه واگیر و غیر واگیر تقسیم می شود، بیماری های قلبی و عروقی، سرطان، فشار خون  و دیابت از جمله بیماری های غیر واگیر هستند. بهتر است که بدانیم  پایه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر شناسایی عوامل خطر اولیه و عمده آنها و پیشگیری و کنترل این عوامل  است و رعایت نکات بهداشتی و داشتن برنامه تغذیه ای مناسب به همراه تحرک بهترین راهکار در حل ایمن معضل خواهد بود.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.