سرویس: اقتصادی » نماینده مجلس 13:15 - یکشنبه 24 دی 1396

نماینده مردم اصفهان در مجلس:

واکنش ایران به خروج آمریکا از برجام قاطع خواهد بود/ ابزار آمریکا برای فرار از شکست، اعمال تحریم است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس از پشت پرده اقدام اخیر ترامپ در تحریم مسؤولان و شرکت‌های ایرانی، پرده برداشت و عکس‌العمل ایران به خروج آمریکا از برجام را قاطع خواند.

به گزارش اصفهان شرق، دونالد ترامپ جمعه گذشته علی‌رغم میل باطنی خود، مجدداً با عنایت به پایبندی کامل ایران طبق گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مجبور به تمدید تعلیق دست و پا شکسته تحریم‌های مربوط به پرونده هسته‌ای ایران شد.

تحریم‌هایی که شاید تعلیق شده باشد اما در مدت زمانی که از اجرای برجام می‌گذرد، آمریکا به بهانه‌های واهی دیگری، بیش از 100 شخص و شرکت ایرانی و یا مربوط به فعالیت‌های ایران در زمینه‌های نظامی و حقوق بشری را تحریم کرده است.

به دنبال اقدامات خصمانه نظام حاکم بر آمریکا و بازی‌گردان‌های پشت پرده صهیونیستی آمریکا، در اقدامی جدید اما مسبوق به سابقه این بار ترامپ و تیم فکری‌اش اقدام به تحریم 13 شخص و شرکت حقیقی و حقوقی از جمله شخص اول قوه قضائیه کرده است.

*سیاست‌های ترامپ با اوباما تفاوتی ندارد

در این راستا حجت‌الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در خصوص تحریم‌های جدید ایالات متحده آمریکا علیه اشخاص حقیقی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران اظهار نظر کرد که این گفت‌وگوی تفصیلی در ادامه آمده است.

* آیا تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران به صورت هدفمند است یا آن‌ها را صرفاً می‌توان نوعی عرض اندام آمریکایی‌ها در صحنه بین‌الملل به حساب آورد؟

حجت‌الاسلام سالک: آن چه پس از انقلاب همه ما پذیرفته‌ایم این بوده است که جریان باطل و سران سلطه، دشمنان سرسخت اسلام هستند و این اصل برای همه مردم ما پذیرفته شده است و مقابله با این خباثت و دشمنی باید بر اساس عقل و منطق و منطبق با قوانین و معاهدات بین‌المللی صورت گیرد.

جمهوری اسلامی در برابر این اظهارات ناحق و تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران، حرکت منطقی و قانونی خود را پیش برده است و با تغییر رؤسای جمهور در آمریکا، جهت و هدف تحریم‌ها علیه ایران تغییری نخواهد کرد، اوباما سیاست دشمنی با اسلام را از تحریم‌ها دنبال می‌کرد و امروز ترامپ نیز همین سیاست را پیش گرفته است و اگر تصور کنیم تغییری در اراده ایالات متحده علیه ملت ایران ایجاد شده است یک اظهار نظر غیرقابل قبول و باور نکردنی است.

*ترس دشمن از گسترش اسلام ناب در جهان است

* رئیس‌جمهور آمریکا در این اقدامات دقیقا چه منافعی را دنبال می‌کند؟

حجت‌الاسلام سالک: دشمنان ایران در خباثت خود وحدت دارند و ملت ایران و جمهوری اسلامی نیز 40 سال است که در برابر این دشمنی‌ها مقاومت کرده‌اند و تمام نقشه‌ها و طراحی‌های آن‌ها علیه ایران، نقش بر آب شده است البته دشمنان از نشر و گسترش اسلام ناب محمدی در سطح جهانی، نگرانی دارند.

رئیس‌جمهور آمریکا یک تاجر است و این تاجر به دنبال تأمین منافع شخصی خود و نه حتی منافع آمریکا است و به دنبال این است که در سطح بین‌المللی جنجال آفرینی کند. ترامپ، شخصیت خود را در ایجاد جنجال‌ها و هیاهوهای سیاسی می‌بیند.

 این جنجال‌آفرینی‌ها ممکن است چند وقتی هم جولانی در عرصه بین‌الملل داشته باشد اما هیچ تداومی ندارد و گواه این موضوع این است که 128 کشور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، علیه او و اظهارت بی‌اساس او قطع‌نامه صادر کردند.

*آمریکا به دنبال جبران شکست‌های پی در پی خود در منطقه است

* نقش آمریکا در اتفاقات اخیر ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

حجت‌الاسلام سالک: رئیس‌جمهور ایالات متحده در خصوص آشوب‌ها و اغتشاشات اخیر در ایران، در سازمان ملل موضعی برای حمایت از آشوب‌گران از خود اعلام کرده و انتظار حمایت کشورهای دیگر از موضع خود را داشت اما برخلاف میل و انتظار او، آمریکا منزوی شد.

ترامپ متحمل شکست‌های پی در پی شده است و در تلاش است تا شکست‌های آمریکا در منطقه غرب آسیا شامل شکست عربستان در جنگ علیه مردم بی‌دفاع یمن، شکست آمریکا و داعش در سوریه و عراق، کشته شدن علی عبداله صالح، رئیس‌جمهور فراری یمن و شکست در خصوص جلوگیری از بیداری امت‌ها و ملت‌های منطقه غرب آسیا را جبران کند.

نابودی دیکتاتورهای مورد حمایت آمریکا در منطقه غرب آسیا مانند صدام حسین و قذافی، رقم خورد و آل سعود نیز دیر یا زود به آل سقوط تبدیل خواهند شد و این موضوع مانند روز برای ما روشن است چرا که نشانه‌های آن را می‌بینیم و یک فروپاشی درون تشکیلاتی در عربستان سعودی رخ خواهد داد.

*ابزار آمریکا برای فرار از شکست، اعمال تحریم است

*در نقشه فعلی روسیه و رژیم صهیونیستی چه وضعیتی خواهند داشت؟

حجت‌الاسلام سالک: باید به تحریم روسیه توسط ایالات متحده آمریکا، نیز اشاره کنم که پس از تحریم روسیه، اتحاد ایران، روسیه و ترکیه شکل گرفت و این به معنای شکست سیاست تحریم علیه روسیه است، همان‌طور که سیاست او در خصوص انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف و در پی آن اعلام قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم منحوس صهیونیستی شکست خورد و انتفاضه چهارم فلسطین شکل گرفته است.

رژیم غاصب صهیونیستی اخبار درونی خود را سانسور کرده است و حقیقت داخل این رژیم حاکی از فقر شدید مردم آن است اما اخبار این مشکلات صهیونیست‌ها در دنیا مخابره نمی‌شود؛ ابزار آمریکایی‌ها برای فرار از شکست‌های پی در پی، تحریم علیه جمهوری اسلامی است و این تحریم‌ها نیز همانند گذشته راه به جایی نخواهد برد.

* آیا تحریم‌های جدید آمریکا، نقض برجام است؟

حجت‌الاسلام سالک: رهبر انقلاب اعلام کردند که در صورت پاره شدن برجام توسط آمریکایی‌ها، جمهوری اسلامی آن را آتش خواهد زد و جمهوری اسلامی طرح‌هایی در اختیار دارد که در مقابل هر عمل و اقدامی از طرف مقابل، یکی از آن‌ها را اجرا خواهد کرد.

ترامپ مهلت 4 ماهه برای اصلاح برجام داده است اما با صراحت اعلام می‌کنیم که نه اصلاحی در برجام صورت خواهد گرفت و نه این که برجام مجدداً قابل مذاکره خواهد بود و پاسخ این ادعاهای آمریکایی‌ها پیش از این داده شده است، اقدامات اخیر ترامپ شبیه اقدامات او در برابر کره شمالی بود که پس از جنجال‌های فراوان، با کره شمالی کنار آمد.

در صورتی که آمریکا از برجام خارج شود، جمهوری اسلامی نیز بلافاصله اقدامات متقابل خود را اجرا خواهد کرد.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.