اصفهان شرق

وعده حفظ حریم خصوصی در فضای مجازی به کجا رسید؟

کدخبر: 156661
1396/10/24 در ساعت 11:55

به گزارش اصفهان شرق، محمدجواد آذری جهرمی در صفحه توییتر خود با اشاره به وعده خود مبنی بر تدوین پیش‌نویس لایحه حمایت از داده‌ها و حریم خصوصی در فضای مجازی، نوشت: بنا بر وعده‌ای که در زمان رای اعتماد مجلس دادم، پیش‌نویس لایحه حمایت از داده‌ها و حریم خصوصی در فضای مجازی، با همکاری پژوهشگاه قوه قضاییه تدوین و در این هفته جهت اخذ نظرات صاحب‌نظران به صورت عمومی منتشر می‌شود. این لایحه می‌تواند رکن اساسی توسعه اعتماد الکترونیکی قرار گیرد.
جهرمی پیش از این در اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای موانع تحقق حقوق شهروندی نیز با بیان اینکه ارتباطات و فناوری اطلاعات ابزار موثر و اجتناب‌ناپذیری برای نیل به اهداف مندرج در منشور حقوق شهروندی است، گفته بود: از جمله این موارد گردش آزاد اطلاعات، شفاف‌سازی نظام اداری و برخورداری از عدالت اجتماعی است. همچنین علاوه بر این موارد صیانت از حریم خانواده در فضای مجازی، حفظ حریم خصوصی کارمندان، اعتماد عمومی، شایسته‌سالاری و پرهیز از تبعیض جنسیتی در به‌کارگیری مدیران همواره سرلوحه وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر اساس منشور حقوق شهروندی بوده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص برنامه‌های صورت گرفته در راستای منشور حقوق شهروندی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حمایت از توسعه سرویس‌های بومی و توجه به توسعه سواد رسانه را از اقدامات موثر در این حوزه دانسته و تاکید کرده بود: طرح اینترنت کودکان برای کاهش آفات فضای مجازی و همچنین نرم‌افزار موبایل‌محور دولت همراه از برنامه‌هایی است که در آینده در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد. گروهی از حقوقدانان و صاحب‌نظران مامور شده‌اند اقدامات لازم به این کسب و کارها را فراهم کنند و همچنین امیدواریم تا دهه فجر سامانه‌ای برای ثبت اعتراضات مردم در زمینه نقد حقوق اساسی به بهره‌برداری برسد.
دولت پشت سر جهرمی خواهد ایستاد
حسن روحانی -رییس‌جمهوری کشور- نیز درباره این اظهارات جهرمی بیان کرده بود: وزیر جوان کابینه دوازدهم فعالیت‌های اززشمندی را در زمینه ارتباطات داشته است. فکر می‌کنم بخش مهمی از حقوق شهروندی مردم در زمینه ارتباطات دسترسی به ارتباطات آسان، ارزان، امن و با حفظ حریم خصوصی است. می‌دانیم آقای جهرمی در جایی است که فشار زیادی وجود دارد ، از دولت یازدهم ایستادگی کردیم‌، برای اینکه مردم بتوانند ارتباط سهلی را داشته باشد. این فشارها وجود دارد و ما همچنان ایستادگی خواهیم کرد و ایشان باید بایستد و مقاومت کند و همه دولت پشت سر ایشان است.
وی ادامه داد: این از حقوق مهم مردم است حالا اگر یک نفر در مصرف آب اسراف کرد قاضی می‌تواند آب شهر یا یک سد را قطع کند! باید با متخلف برخورد شود و نمی‌توان ملتی را از آب خوردن محروم‌کرد. البته اخلاق برای ما مهم است اینترنت کودکان و اینده جوانان و حراست از آن، فرهنگ، ایمان و آینده جوانان برای ما مهم است. تا روزی که حیات داشته باشم و رییس جمهور باشم از حق مردم حراست میکنم و نخواهم گذاشت حقوق مردم تضییع شود.
وزیر ارتباطات همچنین اخیرا با تاکید بر ضرورت حفظ اطلاعات شخصی کاربران توسط اپراتورها و با انتقاد از در اختیار گذاشتن اطلاعات کاربران در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی گفت: اپراتور بی‌جا می‌کند اطلاعات مشتریانش را در اختیار دیگران می‌گذارد؛ حتی خودشان هم نباید از این اطلاعات استفاده کنند.
هیچ گذشتی در  عرصه حریم خصوصی قابل قبول نیست
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به قضیه لو رفتن دیتابیس یک اپراتور و این‌که قضایا را گردن همدیگر می‌انداختند، گفت: اگر در هر کجای دنیا این اتفاق می‌افتاد، مطمئنا به تبع آن اتفاقات بدی برای مسئولان مربوطه می‌افتاد. ما در عرصه حریم خصوصی مردم شرعا و قانونا مدیونیم. در این حوزه هیچ گذشت و کوتاهی قابل قبول نیست. همچنین در برخورد با این تخلفات، قوه قضاییه هم با ما همراهی می‌کند.
توییت امروز جهرمی نشان می‌دهد همکاری وزارت ارتباطات با قوه قضاییه که وی به آن اشاره کرده بود، در حال انجام است و باید دید لایحه حمایت از داده‌ها و حریم خصوصی در فضای مجازی که وی آن را رکن اساسی توسعه اعتماد الکترونیکی می‌داند، چه زوایایی داشته و چه تاثیری بر حفظ حریم خصوصی در این فضا خواهد داشت.
انتهای پیام/گرداب