سرویس: اقتصادی 16:07 - پنجشنبه 21 دی 1396

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی

اقداماتی برای احیای زاینده رود/در صورت رعایت قانون از فردا رودخانه احیا می شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان این که برای احیای زاینده رود نیازی به تشکیل کارگروه نیست، گفت: کارگروه به معنای گره انداختن در کارها است؛ وزیر نیرو باید دستور دهد و بقیه عوامل اجرا کنند.

به گزارش اصفهان شرق، حیدر علی عابدی در رابطه با تشکیل کارگروه ملی برای احیای زاینده رود، اظهار داشت: روز سه شنبه مجمع نمایندگان استان اصفهان با وزیر نیرو در رابطه با تشکیل کارگروه در سطح کشور جلسه داشتند و قرار شد دو نفر از نمایندگان استان با دو نفر از مسوولین وزارت نیرو انتخاب شوند.

وی با بیان این که امیدوار نیستم که این تشکیلات کاری انجام دهد، گفت: آنچه در این پروژه مهم است اراده وزیر نیرو است که در صورت اراده وزیر موضوع حل می شود زیرا علل خشکی زاینده رود و راه حل آن مشخص و یک موضوع مبهم نیست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: معمولا کارگروه زمانی تشکیل می شود که یک مساله مبهم وجود دارد و نمی دانند که باید چه فعالیتی داشته باشند؛ در حال حاضر به صورت واضح 5-6 قدم است که اگر این قدم ها برداشته شود زاینده رود احیا خواهد شد.

عابدی تصریح کرد: اولین قدم ساماندهی رودخانه زاینده رود است، یعنی از تونل اول کوهرنگ تا تالاب گاوخونی رودخانه مشخص باشد، برای نظارت بر این موضوع جاده دسترسی وجود داشته باشد.

وی افزود: قدم دوم آن است که نیروی حفاظت ویژه تشکیل شود. به آن معنا که تا آخر امسال لوله ها کنتور دار شوند و نیروی حفاظت ویژه تربیت کند که اگر فردی تخلفی انجام داد بتوانند جلوگیری تخلف آنها را بگیرند.

نماینده مردم اصفهان در خانه ملت افزود: قدم سوم قدم جهاد کشاورزی است تا از حقآبه های مردم حفاظت کند.

عابدی تصریح کرد: قدم چهارم همگی قسم بخورند تا قانون و حق مردم را رعایت و به آن حق دست اندازی نکنند.

وی افزود: قدم بعدی قدم جهاد کشاورزی است تا الگوی کشت و مصرف ارائه دهد و همچنین یک کارگروه دیگری برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی، بخش صنعت و بخش شرب تشکیل دهد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: قدم پایانی آن است که تا در پروژه هایی که 20 ساله است تسریع بخشند.

وی با بیان این که در این حوزه مشکل بودجه نداریم گفت: در حال حاضر بحث اراده است.

در صورت رعایت قانون از فردا زاینده رود احیا می شود

عابدی تصریح کرد: اگر قصد احیای زاینده رود را داشته باشند فقط اگر به قانون عمل کنند از فردا صبح زاینده رود احیا خواهد شد.

وی اظهار داشت: در مصوبه شورای عالی آب و همچنین در اسناد بالادستی آمده است که تونل اول و رودخانه طبیعی مربوط به کشاورزان اصفهان است تونل اول و رودخانه به طور طبیعی در وضعیت خوب یک میلیارد و 300 تا یک میلیارد و 400 آب دارد و در وضعیت خشکسالی 900 میلیون آب دارد، اگر این 900 میلیون را تقسیم بر 365 روز کنیم حدود 2 و نیم میلیون متر مکعب آب را می توان در رودخانه رها کرد و در صورت جاری شدن رودخانه ما هر روز در تالاب گاوخونی آب داریم.

کارگروه به معنای گره انداختن در کارها است

عابدی با بیان این که نیازی به تشکیل کارگروه نیست، تصریح کرد: کارگروه به معنای گره انداختن در کارها است؛ وزیر نیرو باید دستور دهد و بقیه عوامل اجرا کنند.

وی افزود: موضوع کارگروه اصلا در میان نمایندگان به عنوان مصوبه مجمع مطرح نشده و این موضوع مطلبی است که فقط وزیر اشاره کرده که میخواهیم کارگروه تشکیل دهیم، ما اصلا برایمان این موضوع آنقدر کم اهمیت بود که در رابطه با این موضوع بحث نکردیم.

نماینده مردم اصفهان گفت: هدف ما تشکیل کارگروه نیست، هدف اول ما تامین نیازهای کشاورزان در شرق و غرب اصفهان، هدف دوم احیای زاینده رود، هدف سوم احیای تالاب گاوخونی و هدف چهارم ما تامین نیازهای آتی کشور است.

حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان گفت: با قول مساعد وزیر نیرو و با حضور بخش خصوصی تا دو سال آینده طرح مهم تونل سد سوم کوهرنگ به بهره‌برداری می رسد.وی گفت: وزارت نیرو کارگروه ملی احیای زاینده‌رود را ایجاد می‌کند.

 

انتهای پیام/ایسکانیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.

آخرین اخبار