اصفهان شرق

۱۳ کانون بیماری آنفلوآنزای پرندگان در اصفهان شناسایی شد

کدخبر: 156491
1396/10/21 در ساعت 10:45

به گزارش اصفهان شرق، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نوعی بیماری است که از طیور به انسان منتقل می‌شود، در همین راستا سال گذشته این بیماری در برخی از شهرها شیوع یافت که اصفهان هم با حجم بالایی از مبتلایان طیور و پرندگان یکی از شهرهایی بود که با این بیماری دست و پنجه نرم کرد.

خسارت بزرگ به پرورش دهنگان مرغ در سال 95

سال گذشته یکی از بزرگترین واحدهای تولید مرغ استان به دلیل بروز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان چند روزی تعطیل بود و حدود نیم میلیون مرغ از این تولیدی معدوم شد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دام سازمان دامپزشکی سال گذشته از اصفهان به عنوان یکی از کانون‌های فعال ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نام برده بود، اکنون هم پس از گذشت یک سال هنوز برخی از مناطق استان اصفهان از جمله نجف آباد، گلپایگان و خمینی‌شهر با این بیماری ‌درگیر هستند.

محسن کریمیان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در یک نشست خبری عنوان کرد که بیش از نیم میلیون مرغ تخم‌گذار را در شرکت سیمرغ معدوم کردیم.

وی افزود: بالغ بر 30 میلیارد تومان خسارت مستقیم و غیرمستقیم به این مجموعه وارد شد و 200 نفر نیز برای مدتی بیکار شدند، در این راستا ستاد بحران استان تشکیل و تامین اعتبار شد و امیدوار هستیم این ویروس فراگیر نشود چون کنترل آن سخت است.

شیوع ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان فراگیر نشد اما هنوز در برخی از نواحی استان این ویروس وجود دارد و نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد کرده است و مردم خواهان کنترل کامل این بیماری در سطح استان هستند.

60 کشور دنیا با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان درگیر هستند

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در رابطه با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اظهار داشت: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی و یک معضل جهانی است، در سال 2017 بیش از 60 کشور دنیا با این آنفلوآنزا درگیر شدند و غیر از کشور نروژ تمام کشورهای اروپایی گزارش درگیری با این بیماری را اعلام کردند.

شهرام موحدی افزود: به طور طبیعی این بیماری در کشور ایران هم شیوع پیدا کرد و فاز نخست از اوخر پاییز 95 و تا فروردین 96 ادامه داشت که در این راستا تعداد کانون‌ها رو به افول رفت، سپس فاز دوم این بیماری در استان اصفهان از شهریورماه آغاز شد و در این راستا چند کانون درگیر این بیماری شناسایی شدند.

وی با بیان اینکه منظور از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیماری فوق مسری بین پرندگان است، گفت: این ویروس به دلیل وضعیت ژنتیکی که دارد هر زمان ممکن است ژن‌ها به صورت نوترکیب و بازترکیب با هم ترکیب شده و آنتی ژن و ویروس جدید را ارائه دهد که این ویروس می‌تواند در هر زمان مشترک بین انسان و دام باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان بیان کرد: یکی از نگرانی‌ها در حوزه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشترک بودن برخی از این ویروس‌ها است که البته باید گفت ویروسی که در کشور در حال چرخش است H5N8  است که مورد انسانی از این بیماری در دنیا گزارش نشده است هرچند که امکان جهش در ویروس‌های آنفلوآنزا را نباید نادیده گرفت.

وی با بیان اینکه اهمیت مبارزه با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به قدری زیاد است که ستاد ملی مقابله با این آنفلوآنزا به صورت ملی و کشوری تشکیل می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت این ستاد رئیس آن معاون اول رئیس جمهور است، همچنین ستاد مبارزه با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان‌ها با مسئولیت استاندار است که قریب به 20 دستگاه در این ستاد عضو هستند.

موحدی اضافه کرد: اگر بخواهیم در حوزه آنفلوآنزای فوق حاد پرنگان و مقابله و مبارزه با آن موفق باشیم همه 20 عضو این ستاد باید به تمام تکالیف مشخص شده و دستورالعمل‌ها و بخش نامه‌ها عمل کنند.

وی خاطرنشان کرد: حوزه دامپزشکی استان اصفهان حدود 20 درصد در حوزه کنترل و پیشگیری و مقابله با آنفلوآنزا نقش آفرین است و 80 درصد خارج از حوزه اختیارات دامپزشکی استان است و می‌طلبد که همه دستگاه‌ها با جدیت ورود پیدا کنند.

290 هزار قطعه طیور در اصفهان معدوم شدند

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه در کل کشور قریب به 14 میلیون قطعه طیور در راستای پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان معدوم شدند، اظهار داشت: استان اصفهان به دلیل تعدد مراکز پرورش جزء رتبه‌های نخست کشور است براساس آخرین آمار و گزارش‌ها 13 کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان شناسایی شدند.

وی با بیان اینکه بیش از 2600 مرکز پرورش طیور در استان اصفهان داریم، افزود: یکی از معضلات ما مراکز پرورش طیور غیرمجاز است.

موحدی با بیان اینکه در شهرستان خمینی‌شهر 4 واحد، گلپایگان 8 واحد و نجف‌آباد 1 واحد کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شناسایی کردیم، تصریح کرد: متأسفانه در حوزه گلپایگان در مخروبه‌ای حدود 2 هزار مرغ رنگی در حال پرورش هستند که هیچ ضابطه‌ای در این راستا اجرا نمی‌کنند.

وی گفت: از 13 کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که تاکنون در استان شناسایی شدند حدود 290 هزار قطعه طیور را معدوم کردیم، خساراتی که تاکنون از این بیماری به استان اصفهان به صورت مستقیم تا این لحظه وارد شده قریب به یک میلیارد و 500 میلیون تومان بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان بیان کرد: 80 درصد از راه‌های پیشگیری آنفلوآنزا در حد و اختیارات حوزه دامپزشکی استان نیست و بقیه دستگاه‌ها باید ما را در این زمینه همراهی و حمایت کنند تا بتوانیم این موضوع را در استان کنترل کنیم.

800 عامل عفونی جزء بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است

وی درباره بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان اظهار داشت: بیماری‌های مشترک بین انسان و دام طیف وسیعی از بیماری‌ها را در برمی‌گیرد.

موحدی با اشاره به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام گفت: حدود 1700 عامل عفونی داریم که در انسان سبب بیماری می‌شود، از این تعداد بیش از 800 عامل جزء بیماری‌ها مشترک بین انسان و دام و یا قابل انتقال بین انسان و دام است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه حدود 50 درصد از عوامل عفونی در انسان قابلیت انتقال از دام را دارد که سبب بیماری می‌شود، تصریح کرد: این موضوع نقش سلامت را در حوزه جوامع انسانی نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: راه‌های پیشگیری و مقابله با این بیماری گسترده و متنوع است چون عوامل مختلفی از جمله باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها را دارند و استراتژیک‌ها و پیشگیری با این بیماری‌ها طیف وسیعی را در برمی‌گیرد.

موحدی اضافه کرد: نباید فراموش کنیم که کشور ما در منطقه بسیار خاصی قرار دارد، همجواری با تعداد بی‌شماری از کشورهایی که ثبات سیاسی نداشته چه برسد به ثبات بهداشتی جمعیت دامی و این کشورها روزانه تهدیدهای دامی کشور خود را به نوعی به کشور ما می‌رسانند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که در راستای مقابله با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام موفق باشیم قطعاً کمک شایانی به حوزه بهداشت و سلامت جامعه انسانی و کاهش هزینه‌های مربوط به درمان در این حوزه به جمعیت انسانی خواهیم کرد.

 آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از جمله بیماری‌های بسیار مهمی است که شیوع آن در کشور به اقتصاد و بهداشت آسیب جدی وارد می‌کند که خوشبختانه تاکنون این بیماری در کشور و استان اصفهان کنترل شده است.

انتهای پیام/تسنیم