سرویس: اجتماعی 14:15 - چهارشنبه 20 دی 1396

معاون علوم پزشکی اصفهان

چاقی تهدید جدی برای مردم اصفهان است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: 46 درصد مردم استان اصفهان کلسترول خون بالا دارند و اضافه‌وزن 61 درصد از بچه‌ها نگران کننده است، چاقی خود زمینه بروز زودرس بیماری‌های غیر واگیردار در آن‌ها است.

به گزارش اصفهان شرق، کمال حیدری در خصوص رواج چاقی در جامعه، اظهار داشت: چاقی عامل بسیاری از بیماری‌ها است که زمینه بروز انواع بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی-عروقی، فشارخون، سرطان و دیابت نوع دوم را فراهم می‌کند.

وی افزود: طبق مطالعات انجام شده، دغدغه‌های اصلی امروز سازمان بهداشت جهانی این است که افراد بالای 25 سال در آستانه بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون و بیماری‌های قلبی عروقی هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: 76 درصد علائم کل بیماری‌ها در ایران مربوط به بیماری‌های غیر واگیردار است که منشأ آن تغذیه نامناسب و تحرک ناکافی هستند.

وی تأکید کرد: همچنین الگوی مصرف میوه و سبزی نیز وضعیت خوبی ندارد و مطالعات انجام شده چندین ساله نشان می‌دهد که 11.6 درصد از جمعیت اصفهان دیابت دارند و 2 برابر این آمار نیز در آستانه این بیماری هستند.

حیدری تصریح کرد: 46 درصد مردم استان اصفهان کلسترول خون بالا دارند و اضافه‌وزن 61 درصد از بچه‌ها نگران کننده است، چاقی خود زمینه بروز زودرس بیماری‌های غیر واگیردار در آن‌ها است.

وی با اشاره به اهمیت کنترل تغذیه در خانواده‌ها، خاطرنشان کرد: استفاده از غذاهای سنتی کامل و مقوی در حال کمرنگ شدن است اما با فرهنگ‌سازی تحرک بیشتر، استفاده از میوه و سبزیجات در سبد غذایی خانواده‌ها و کاهش فست فودها کنترل تغذیه امکان‌پذیر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یادآور شد: فرهنگ‌سازی در یک یا 2 هفته اتفاق نمی‌افتد و نیازمند گذر زمان است، اطلاع‌رسانی و تذکر باعث می‌شود که آینده بهتری در انتظار جامعه باشد، در غیر این صورت هزینه‌ای که باید در جهت رشد و توسعه کشور صرف شود در زمینه دوا و درمان خرج خواهد شد.

وی به اقدامات انجام شده در این باره اشاره و بیان کرد: در همین راستا نقشه جامع سلامت کامل استان ترسیم و بعد از تعیین تکلیف کلیه دستگاه‌ها ارسال شد تا ادارات نیز نگاه سلامت‌محور داشته باشند، اجرای کنترل تغذیه به هنر دستگاه‌های مختلف برمی‌گردد و تهیه خوراک، مطالب و شعار انجام و ابلاغ‌شده است.

حیدری اظهار داشت: شهرداری، آموزش‌وپرورش، صداوسیما، ادارات و کارخانه‌ها از جمله دستگاه‌های اجرایی هستند که نقش مهمی در توسعه این فرهنگ دارند، به عنوان مثال با مداخله در لیست غذایی کارخانه‌ها در سرو غذا مسأله کاهش قیمت و افزایش کیفیت مدنظر قرار داده شده است.

وی ادامه داد: کنترل سبد غذایی مددجوها در کمیته امداد، شرکت در جلسات جهاد کشاورزی برای استفاده کمتر از پساب‌ها و توصیه به استفاده بیشتر از کود طبیعی، 12 هزار ساعت برنامه با همکاری صدا سیما، همکاری با فرهنگسراها و پایگاه سلامت محلات شهر اصفهان برای آموزش نوجوان، جوانان، معلمان و مهم‌تر از همه بانوان که محور تغذیه خانواده هستند از دیگر فعالیت‌های انجام شده در این زمینه است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پذیرش تغذیه سالم در مردم را مهم‌ترین نکته این مسأله برشمرد و توضیح داد: بوفه سالم و بهداشتی در مدارس از دیگر اهدافی است که به دنبال آن هستیم و در همین راستا 50 شرکت مختلف دارای کیفیت مواد سالم‌تر و با تنوع بالاتر به آموزش و پرورش معرفی شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: همچنین سی‌دی‌های آموزشی جذابی تهیه و به مدارس ارسال شده، اطلاع‌رسانی و خوراک فکری کم نیست بلکه نیازمند آن است که همه دستگاه‌ها دست به دست هم بدهند و در هرچه بهتر اجرایی شدن این فرهنگ تلاش کنند.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.