سرویس: اجتماعی 14:04 - سه شنبه 19 دی 1396

با هدف پیشگیری از وقوع جرم انجام شد

آغاز به کار سامانه سجام در اصفهان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اصفهان با بیان این‌که سامانه جامع اطلاعات مردمی (سجام) با هدف پیشگیری از وقوع جرم ایجاد شده، گفت: افراد با مشاهده آسیب‌ها و جرائم ضمن اطلاع‌رسانی آن به سامانه سجام در واقع معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم را آگاه می‌سازند.

 

به گزارش اصفهان شرق، محمدرضا قنبری با بیان این‌که سامانه جامع اطلاعات مردمی (سجام) با هدف پیشگیری از وقوع جرم ایجاد شده، اظهار کرد: ستادهای پیشگیری و حفاظت اجتماعی نام دیگر این سامانه بوده که در گذشته با هدف پیشگیری در دادگستری‌ها فعالیت داشته است.

وی پیشگیری از جرائمی که باعث ناهنجاری و جرم در جامعه می‌شوند را وظیفه متقاضیان ثبت‌نام در سامانه سجام به عنوان دیده‌بانان پیشگیری از جرم خواند و افزود: این سامانه اقدام مؤثری در جهت پیشگیری از وقوع جرم است و افراد با مشاهده آسیب‌ها و جرائم ضمن اطلاع‌رسانی آن به سامانه سجام در واقع معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم را آگاه می‌سازند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اصفهان ابراز داشت: این شبکه اجتماعی که در قالب تشکلی مردمی تحت نظارت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری هر استان تشکیل می‌شود، افرادی با عنوان دیده‌بانان پیشگیری در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در راستای پیشگیری از وقوع جرم در این سامانه ثبت‌نام می‌کنند.

قنبری جلب مشارکت حداکثری شهروندان، ارج نهادن به تلاش‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد کشور برای اصلاح جامعه و همچنین ایجاد حس مسؤولیت غیرمستقیم مردم در تأمین و پایداری امنیت را از اهداف ایجاد سامانه سجام دانست و گفت: این سامانه با عنوان دیده‌بان پیشگیری از وقوع جرم، اقدام مؤثری برای افزایش مشارکت‌های مردمی به ویژه جوانان، دانشجویان، نخبگان و تمامی افراد دغدغه‌مند استان اصفهان در جهت پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی است.

وی با اشاره به این‌که سامانه سجام در اصفهان فعالیت خود را توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری شروع کرده است، ادامه داد: این سامانه با هدف استفاده از ظرفیت‌های شهروندان در حوزه پیشگیری از وقوع جرائم و آسیب‌های اجتماعی با ارسال اخبار مختلف است.

به گفته معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اصفهان، سامانه سجام در راستای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی در تمامی دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهایی است که طبق قانون موظف به همکاری با دستگاه قضایی در حوزه پیشگیری از وقوع جرم هستند.

قنبری سهولت دسترسی افراد برای ارسال اخبار، گزارش و پیگیری آن در فضای مجازی را نقطه قوت این سامانه عنوان و خاطرنشان کرد: این سامانه در جهت بهره‌مندی از طرح‌ها، نظرات و پیشنهادات مردم راه‌اندازی شده و متقاضیان جهت همکاری باید به آدرس اینترنتی https://sajam.adliran.ir مراجعه کنند.

وی ادامه داد: متقاضیان پس از ثبت اطلاعات شخصی و ثبت‌نام در سامانه سجام، کد رهگیری دریافت می‌کنند تا امکان ارسال خبر و گزارش‌دهی برای آن‌ها فراهم شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اصفهان با اشاره به حذف واسطه‌های خبری با تشکیل سامانه سجام عنوان کرد: با حضور دیده‌بانان پیشگیری صحت و سقم گزارش‌ها و اخبار تا حدود زیادی مورد تائید قرار می‌گیرد و اخبار در کمترین زمان ممکن به قوه قضائیه اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی در همین رابطه تصریح کرد: کارشناس معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اخباری که توسط دیده‌بانان پیشگیری در سایت سجام بارگذاری شده را بررسی کرده که اخبار شامل سه حالت کذب، گزارش جرم یا نوعی تخلف هستند.

قنبری با بیان این‌که به فرد مخبر اعلام می‌شود که اخبار اعلامی از سوی آن‌ها موثق، کذب یا ناقص بوده است، اظهار کرد: چنانچه صحت جرم برای کارشناسان اثبات شود به صورت مستقیم برای اعلام جرم و رسیدگی به دادستانی ارسال می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اصفهان از ثبت‌نام بیش از 900 مرد و نزدیک به 200 زن در سامانه سجام به عنوان دیده‌بان پیشگیری خبر داد و اضافه کرد: بیش از هزار نفر در سامانه سجام استان ثبت نام کردند که 360 نفر از این آمار متعلق به متقاضیان شهرستانی است، شهرستان‌های نطنز، آران و بیدگل، نجف‌آباد، داران، شهرضا و کاشان به ترتیب بیشترین آمار متقاضیان ثبت‌نام در سامانه سجام را داشته‌اند.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.