اصفهان شرق

آخرین وضعیت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان

کدخبر: 156257
1396/10/18 در ساعت 11:55

به گزارش اصفهان شرق، شهرام موحدی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: بیش از ۴۰ بیماری در حوزه دام در استان اصفهان به‌صورت دقیق تحت کنترل و رصد شدن هستند که آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تنها یک مورد از آن است.

* اداره کل دامپزشکی در خط فوق مقدم مبارزه با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در خصوص آخرین وضعیت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، گفت: این اداره کل در خط فوق مقدم مبارزه با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هست.

وی در موردنظر سازمان جهانی بهداشت دام در مورد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، اظهار کرد: بر اساس نظر این سازمان، شیوع این بیماری همچنان ادامه خواهد داشت.

موحدی با اشاره به میزان بالای تولید طیور در سطح کشور، گفت:۲٫۱ میلیون تن گوشت مرغ و ۹۳۰ هزار تن تخم‌مرغ مصرفی جامعه توسط آن‌ها تولید می‌شود.

* آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دارای تیپ‌های مختلف است

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، بیماری ویروسی با تیپ‌های مختلف است، اظهار کرد: ژنوم آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به‌گونه‌ای است که می‌تواند هر بار به‌صورت تکه‌تکه به هم متصل و ژنوم متفاوتی را ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: H5N8 شایع‌ترین نوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور است،‌ در ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ این بیماری ۳٫۳ میلیارد دلار به کشور آمریکا خسارت وارد کرده بوده است.

* در سال گذشته میلادی ۶۰ کشور ۹ تیپ مختلف ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را گزارش کرده بودند

موحدی گفت: در سال ۲۰۱۷، ۶۰ کشور ۹ تیپ مختلف ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را اعلام کردند، همچنین ۴۸ کشور آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تحت تیپ H5N8 را گزارش کرده‌اند که ایران جز آن است.

* طغیان بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سال جاری دو ماه زودتر رخ داد

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه این نوع ژنوم آنفولانزا در ۱۱۴ گونه پرنده باعث تلفات شده است، اظهار کرد: امسال طغیان بیماری دو ماه زودتر نسبت به سال گذشته آغازشده است که علت شروع همه‌گیری آن تداوم آلودگی و بقا ویروس در طیور روستایی در نیمه اول سال جاری است.

* هشدار احتمال افزایش کانون‌های بیماری آنفلوانزای در استان اصفهان از خردادماه به صدا درآمد

موحدی آذربایجان شرقی، تهران، البرز و اصفهان را دارای بیشترین واحدهای تخم‌گذار در کشور عنوان کرد و افزود: از اردیبهشت‌ماه که آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اصفهان متوقف شد از خردادماه هشدارهایی را در رابطه با احتمال افزایش کانون‌های بیماری در نیمه دوم سال توسط این اداره کل داده شد که متأسفانه پیش‌بینی ما درست از آب درآمد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان توضیح داد: اگر در خانه‌ای از روستایی گزارش این بیماری داده شود و پس از بررسی تائید شد تمامی آن روستا به‌عنوان کانون تعریف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته سه میلیارد تومان غرامت برای از بین بردن طیور بیمار پرداخت و سه میلیون قطعه طیور نیز معدوم شد.

شناسایی ۱۳ کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان/ معدوم سازی ۳۰۰ هزار قطعه طیور تخم‌گذار و بومی

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اظهار اینکه هرروز بیش از ۱۰ تا ۱۵ مورد در حال آزمایش است، گفت: تاکنون ۱۳ کانون در سه شهرستان گلپایگان، خمینی‌شهر و نجف‌آباد شناسایی‌شده‌اند و از مهرماه سال جاری ۳۰۰ هزار قطعه طیور تخم‌گذار و بومی معدوم شده‌اند.

وی با بیان اینکه در حوزه استان اصفهان گرانی تخم‌مرغ به‌هیچ‌وجه ارتباطی با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ندارد، تصریح کرد: گرانی این موضوع به گران شدن خوراک طیور بوده است.

موحدی از تشکیل ستاد مدیریت بحران برای آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استانداری خبر داد و افزود: برگزاری مانور آمادگی در برابر آنفلوانزا، آموزش امنیت زیستی، آموزش مرغداران، آموزش مسئولان و کارشناسان شبکه دامپزشکی ازجمله دیگر اقدام‌های است که صورت گرفتهذ، متأسفانه در حوزه پرورش طیور ضعف عمده‌ای که وجود دارد این هست که برای راه‌اندازی مرغداری‌ها آموزشی گذاشته نمی‌شود.

۴۰۰ واحد غیرمجاز دام‌پروری در اصفهان فعال است

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اعلام هوشیاری در خصوص این بیماری، گفت: طبق قانون جامع نظام دام‌پروری برخورد با واحدهای غیرمجاز در حوزه سازمان جهاد کشاورزی است ولی علی‌رغم کارهای انجام‌شده متأسفانه همچنان شاهد فعالیت‌های واحدهای غیرمجاز هستیم که ۴۰۰ مورد در اصفهان فعال وجود دارد.

وی هزینه معدوم‌سازی ۳۰۰ هزار قطعه تاکنون را یک و نیم میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: موردی داشته‌ایم که شخصی در واحدهای گلپایگان تلفات آنفلوانزا خود را در محیط‌زیست رها کرده است.

* راه‌اندازی قرنطینه سیار برای بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

موحدی از راه‌اندازی قرنطینه سیار خبر داد و گفت: پرنده فروشی‌های سطح شهر در تمامی استان اصفهان یکی از دغدغه‌های ما است که ساماندهی آن‌ها بر عهده اصناف و شهرداری‌ها است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اظهار کرد: با معاونت دادگستری استان اصفهان به‌منظور صدور آرای قضایی متناسب هماهنگی انجام‌شده است.

وی در گلایه ای گفت: وظیفه حوزه دامپزشکی فقط نظارت بر معدوم‌سازی است ولی به‌ناچار مجبوریم خودمان برای جمع‌آوری نیز اقدام کنیم.

موحدی با اشاره به دستورالعمل مدیریت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که از سوی معاون اول ریس جمهور ابلاغ‌شده است، اظهار کرد: این دستورالعمل به تائید شورای عالی مدیریت بحران کشور رسیده که وظایف ۱۳ سازمان در این خصوص مشخص‌شده است.

* برای پیشگیری، مقابله و کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تنها ۲۰ درصد از لوازم و اختیارات در اختیار دامپزشکی است

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تأکید کرد: برای پیشگیری، مقابله و کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تنها ۲۰ درصد از لوازم و اختیارات در اختیار حوزه دامپزشکی است و مابقی خارج از آن هست که نیازمند همراهی سایر دستگاه‌ها هستیم.

وی تصریح کرد: تمامی اموری که در حال انجام هست ابتر خواهد ماند اگر صاحب پرورش واحد توجهی جدی به مسائل نداشته باشد.

موحدی اظهار کرد: هیچ بیماری انسانی، دامی و نباتی بنده سراغ ندارم که به‌اندازه‌ای اهمیت داشته باشد که ستاد ملی مقابله با آن معاون اول رییس‌جمهور باشد، این نشان‌دهنده اهمیت خارق‌العاده آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است که متأسفانه برخی آن را جدی نمی‌گیرند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: رییس ستاد پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور در استان، شخص استاندار و دبیر آن معاون سیاسی و امنیتی وی است.

* رصد دقیق، پایش‌های با حساسیت فوق‌العاده و آزمایش‌های پیشرفته برای تشخیص آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان

وی تأکید کرد: رصد بسیار دقیق، پایش‌های با حساسیت فوق‌العاده و آزمایش‌های پیشرفته برای تشخیص آنفلوانزای فوق حاد پرندگان توسط اداره کل دامپزشکی استان اصفهان انجام می‌شود.

موحدی با تأکید اینکه در معدوم‌سازی واحدهای مرغداری دچار بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شده پروتکل‌های دقیقی اجرا می‌شود، گفت: متأسفانه واحدهای غیرمجاز به خاطر اینکه تلفات خود را پنهان کنند پس از جمع‌آوری توسط خودشان لاشه‌ها در محیط‌زیست رهاسازی می‌شوند.

موحدی در ایتدای این جلسه خبری اظهار کرد: ابتدا از حضور این تعداد خبرنگاران در این جلسه خرسند شدم ولی ظاهراً اهالی رسانه تا اتفاقی در حوزه دامپزشکی نیفتد سراغی از مسئولان دامپزشکی استان اصفهان نمی‌گیرند.

انتهای پیام/ندای اصفهان