سرویس: اقتصادی » نماینده مجلس 10:45 - پنجشنبه 14 دی 1396

نماینده مردم اصفهان در مجلس:

توانایی تحقق مطالبات مردم را نداشته باشیم استعفا خواهیم داد/ خشکی زاینده‌رود و مدیریت آب را جدی نگرفتند

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: تمام نمایندگان استان بدون توجه به گرایش‌های سیاسی یک‌صدا و متحد قرار است از طریق پیگیری تمامی راه‌های حقوقی و قانونی مردم تلاش شود اما اگر توانایی مطالبات مردم را نداشته باشیم استعفا خواهیم داد.

به گزارش اصفهان شرق، حیدرعلی عابدی در میزگرد بررسی طرح آب‌رسانی بن- بروجن اظهار داشت: بر اساس اطلاعات اقلیم‌شناسی در بعضی ماه‌های سال در استان اصفهان به علت بارش برف و باران و جاری شدن آب سبب سیراب شدن اراضی می‌شد و اگرچه در بعضی موارد مانند جاری شدن سیل اثرات تخریبی نیز اتفاق می‌افتاد اما چاه‌های شرق استان پر می‌شد.

وی افزود: اکنون با احداث سد زاینده‌رود هنوز زمین‌های شرق استان خشک است و خبری از منابع زیرزمینی نیست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: گره کار این است که دولتی‌ها خشکی زاینده‌رود و مدیریت آب را جدی نگرفتند و اولین کار برای رسیدن به موقعیت تقریباً قابل قبول در این بحث ساماندهی رودخانه و اجرای دقیق مصوبات وزارت کشور است.

وی تأکید کرد: مرزهای جغرافیایی بین استان اصفهان و چهارمحال بختیاری تغییر کرده و قسمت‌هایی که باعث تسلط بیشتر بر روی زاینده‌رود است اکنون در استان چهارمحال بختیاری قرار دارد و اصلاح آن به جز با مدیریت یکپارچه محقق نخواهد شد.

عابدی با اشاره به طرح‌های توسعه کشاورزی خاطرنشان کرد: در این طرح مجوز انجام کشاورزی در هر زمینی بی‌توجه به بسیاری از مسائل و برداشت از زاینده‌رود داده شده در صورتی که این شرایط دسترسی به آب زاینده‌رود به صورت کامل در قوانین بیان شده است و برخی مدیران بدون توجه به مالکیت منابع پائین‌دستی به فعالیت اراضی بالادست مجوز داده‌اند.

وی تصریح کرد: استان چهارمحال بختیاری برنامه دیگری برای تأمین آب خود ندارد و همه نگاه‌ها به زاینده‌رود است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: اگر حجم زاینده‌رود را بر روزهای سال تقسیم کنیم تقریباً روزانه سه میلیون مترمکعب آب باید تا روستای ورزنه برسد، در این صورتی هم سهمیه شرق و هم سهمیه تالاب داده می‌شود و تحقق این موضوع بستگی به تصمیم‌گیری‌ها دارد.

وی در ادامه به طرح بن بروجن اشاره و بیان کرد: طبق مصوبات تا زمان راه‌اندازی تونل سوم نباید برداشت آب صورت می‌گرفت اما در این طرح که هیچ‌گونه توجیه منطقی برای اجرای آن و بازگشت آب به کارون وجود ندارد این مصوبه زیر پا گذاشته می‌شود.

عابدی تصریح کرد: به ‌منظور دقیق‌تر بودن میزان آب‌های برداشتی باید کنتور بندی صورت گرفته و حاشیه‌بندی رودخانه مشخص شود و همچنین نیروهای ویژه‌ای حفاظتی برای برخورد با متخلفان در نظر گرفته شود.

وی در ادامه تسریع در تکمیل سد سوم را قدم بعدی دانست و عنوان کرد: مجوز تکمیل سد 20 سال قبل صادر شده اما عده‌ای در روند این پروژه خلل ایجاد می‌کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با توجه به توسعه شهرنشینی و افزایش روز افزودن سرانه مصرف آب شرب باید احداث تونل بهشت آباد به جد پیگیری شود و گرنه مشکلات همچنان پابرجا می‌ماند هرچند احداث تونل سوم و بهشت آباد هم جوابگوی مشکلات استان نخواهند بود و باید به فکر پروژه‌های جدید بود.

عابدی افزود: با ارسال نامه‌های متعددی به رئیس‌جمهور، معاون اول و وزیر هشدار داده شده که طرح بن-بروجن  غیراقتصادی و غیر کارشناسی است و در صورت اجرایی شدن عوارض زیست محیطی زیادی دارد و رسوایی بدتر از سد گتوند خواهد داشت.

وی در پایان تصریح کرد: تمام نمایندگان استان بدون توجه به گرایش‌های سیاسی یک‌صدا و متحد قرار است از طریق پیگیری تمامی راه‌های حقوقی و قانونی مردم تلاش شود اما اگر توانایی مطالبات مردم را نداشته باشیم استعفا خواهیم داد.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.