سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 09:30 - چهارشنبه 13 دی 1396

مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان خبر داد

مخالفت سازمان محیط‌زیست با طرح انتقال آب بن – بروجن

مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان از مخالفت سازمان محیط‌زیست با طرح انتقال آب بن – بروجن خبر داد و گفت: در استان اصفهان یک صدایی در مورد این موارد حیاتی وجود ندارد به گونه‌ای که اطلاعات و ارقام پایه در دسترس اساتید و پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان در راستای مطالعه آبی و نیازسنجی بخش‌های مختلف قرار نمی‌گیرد.

به گزارش اصفهان شرق، نشست هم‌اندیشی اولویت زیست‌محیطی استان اصفهان با رویکرد ارائه راهکارهای عملی در جهت کاهش آلودگی آب، هوا و خاک به همت کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان و با حضور مدیرکل مدیریت بحران، مدیرکل سازمان حفاظت از محیط‌زیست و مدیرکل سازمان هواشناسی اصفهان و جمعی از اساتید دانشگاه در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

*طرح پایش هوای اصفهان بازنگری می‌شود

منصور شیشه فروش در این نشست اظهار کرد: در سال 92 طرحی تحت عنوان پایش کیفی هوای اصفهان توسط اساتید دانشگاه و کارشناسان تدوین شد که در آن، ابتدا منابع آلوده‌کننده هوا مشخص و سپس وظیفه هر دستگاه در راستای کاهش آلودگی هوا تعیین شده بود.

وی با بیان اینکه این طرح با همکاری همه دستگاه‌ها و طی 4 سال اجرایی شد، افزود: پس از این مدت پایش‌های سازمان محیط‌زیست نشان داد که روزهای سالم  2.7 دهم برابر رشد داشته است.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان با تاکید بر این نکته که ما باید با شرایط جدید اقلیمی خود را منطبق سازیم، گفت: تغییرات اقلیمی نظیر خشکسالی و طوفان‌های شدید و مسائلی همچون آلودگی هوا، آلودگی منابع آب و گرد و غبار ناشی از دست درازی بی‌محابای بشر در عرصه‌های طبیعی است.

وی ضمن تقدیر از فعالیت‌های کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان، بیان کرد: این کمیسیون و 7 کمیته تخصصی که در ذیل آن فعالیت می‌کند با تدوین طرح‌ها، لوایح و پیشنهادات تخصصی که در راستای توسعه پایدار شکل می‌گیرد و ارائه آن به دستگاه‌های دولتی توانسته است در بسیاری از موارد شتاب دهنده باشد و نتایج مطلوبی را برجای بگذارد.

شیشه‌فروش ادامه داد: جایگزینی گاز به جای استفاده از سوخت مازوت در پالایشگاه‌های اصفهان، نصب فیلتر بر روی دودکش‌های صنایع آلاینده، خروج صنایع تا شعاع 50 کیلومتری شهر، شناسایی واحدهای تولید آجر و گچ و قیر و برنامه‌ریزی برای خروج آن‌ها از منطقه شهری، جایگزین کردن خودروهای فرسوده، توزیع سوخت یورو چهار، تسریع در ساخت مترو و نصب دوربین‌های هوشمند از جمله اقدامات انجام شده در راستای کاهش آلودگی هوا در چهارسال گذشته بوده است.

وی از بازنگری در طرح پایش هوا به دستور استاندار اصفهان خبر داد و افزود: بر اساس دستور استاندار، قرار شده تا برای تکمیل این طرح اقدامات اضطراری، فوری و بلند مدت پیش‌بینی و از نقطه نظرات اساتید دانشگاه و کارشناسان محیط‌زیستی استفاده شود.

شیشه فروش با بیان اینکه هیچ طرحی موفق نخواهد شد مگر اینکه همه در آن مشارکت داشته باشند، اظهار داشت: امروز کشورهای مختلف با بهره‌گیری از کنوانسیون‌های بین‌المللی سعی دارند تا همکاری و مشارکت در راستای کاهش آلودگی‌های محیط‌زیستی را به صورت بین‌المللی دنبال کنند.

وی در پایان با بیان این که ما می‌توانیم با انطباق خود با شرایط، این دوره‌های سخت را پشت سر بگذاریم از کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان خواست تا با ارائه  راهکار و تدوین طرح‌های علمی در این مسیر همکاری داشته باشد.

*بن – بروجن پیوست زیست‌محیطی ندارد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان در این نشست با اشاره به اینکه محیط‌زیست یک دستگاه حاکمیتی  است، گفت: دستگاه‌های اجرایی با همکاری دستگاه حاکمیتی می‌توانند در کاهش آلایندگی نقش مؤثری داشته باشند.

وی عملکرد 4 سال گذشته استان اصفهان در خصوص کاهش آلودگی هوا را مثبت ارزیابی و اظهار کرد: به عنوان مثال در نیروگاه اصفهان روزانه 15 میلیون لیتر مازوت مصرف می‌شده است که این میزان روزانه حدود 800 تن گوگرد دی اکسید را به هوای اصفهان تزریق می‌کرده است.

سید رحمان دانیالی با تاکید بر این نکته که مخاطرات جدیدی در مقابل کاهش آلودگی هوای اصفهان قرار گرفته است، افزود: در حال حاضر اصفهان در استفاده از 4 فرآورده نفتی رتبه نخست را به خود اختصاص داده و تعداد موتورسیکلت‌ها در این شهر از 500 هزار دستگاه، به یک میلیون و 200 هزار دستگاه افزایش پیدا کرده است.

وی تغییر کاربری صنایع در قالب ساماندهی در اطراف شهر اصفهان را از دیگر مشکلات محیط‌زیستی اصفهان دانست و اظهار داشت: به عنوان مثال یک هزار و 700 هکتار  در دولت‌آباد تحت عنوان سامان بخشی صنایع به صورت قانونی تغییر کاربری داده و به این شکل صنعت در مجاور اصفهان بیش از پیش شکل گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان رسیدن به این باور که استان اصفهان دیگر ظرفیت صنایع را ندارد را لازمه بهبود وضعیت محیط‌زیستی دانست و بیان داشت: حرکت به سمت گردشگری برای استان اصفهان یک مسیر مناسب است که باید با کمک هم زیرساخت‌های لازم آن مانند جاری شدن زاینده‌رود و ایجاد هوای سالم را مهیا کرد.

وی محیط‌زیست را بزرگ‌ترین زیرساخت صنعت گردشگری استان اصفهان دانست و ادامه داد: هوای پاک، زاینده‌رود جاری و خاک سالم  عامل جذب گردشگران خارجی است و اگر این سه مؤلفه کنار هم نباشد نمی‌توان انتظار توسعه صنعت گردشگری داشت.

دانیالی  با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مناقشات داخلی در 6 دهه گذشته بر سر منابع طبیعی و محیط‌زیست بوده است، افزود: در جلساتی که در وزارت نیرو پیرامون مسائل آب شرکت کرده‌ام حق آبه محیط‌زیستی نادیده انگاشته می‌شود و این مهم باید به عنوان مطالبه اول استان مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در مورد تبعات آب، دیر شروع کرده‌ایم و باید به همین دلیل شدت فعالیت‌ها را در این زمینه بالا ببریم تا مانع خشک شدن تالاب گاوخونی و تبعات وحشتناک زیست‌محیطی آن باشیم.

*مخالفت سازمان محیط‌زیست با طرح انتقال آب بن – بروجن

مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان از مخالفت سازمان محیط‌زیست با طرح انتقال آب بن – بروجن خبر داد و گفت: در استان اصفهان یک صدایی در مورد این موارد حیاتی وجود ندارد به گونه‌ای که اطلاعات و ارقام پایه در دسترس اساتید و پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان در راستای مطالعه آبی و نیازسنجی بخش‌های مختلف قرار نمی‌گیرد.

وی آلودگی هوای اصفهان را  طی سال‌های اخیر ناشی از  وجود نگاه مقطعی دستگاه‌های مسؤول و دوم حفاظت از منافع برخی از واحدهای اقتصادی دانست و گفت: به بهانه اشتغال و منافع اقتصادی برخی از سرمایه‌گذاران دولتی و بخش خصوصی نباید منبع تولید آلایندگی را تحمل کرد.

دانیالی با انتقاد از طرح سامان‌دهی واحدهای صنعتی در برخی از مناطق صنعتی استان تصریح کرد: نباید به بهانه سامان‌دهی، سوله‌های جدید و طرح‌های توسعه واحدهای صنعتی در شهرک‌های زیر 50 کیلومتر اجرا شود.

وی با اشاره به نقش کمرنگ صدا و سیما در بحران آلودگی هوا، تصریح کرد: به جای نگرانی از انتشار میزان آلودگی هوا به شهروندان به بهانه امنیت عمومی جامعه باید بدانیم که اگر به داد آلودگی هوا نرسیم خود آن یک مسأله امنیتی ایجاد می‌کند.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان خواستار اطلاع‌رسانی اعداد ایستگاه‌های هواشناسی به تلفن همراه شهروندان شد و افزود: این گونه اطلاع‌رسانی می‌تواند مردم را نسبت به کاهش سفرهای درون شهری غیرضروری تشویق کند و آنان را نسبت به آلوده بودن هوا حساس کرد.

وی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی نیز با اطلاع‌رسانی از وضعیت سلامت جامعه می‌تواند مشارکت شهروندان را در کاهش دادن آلاینده‌های هوا افزایش دهد.

*به جای مقابله با پدیده‌های طبیعی و تغییرات اقلیمی باید سازگار شد

مجید بیجندی نیز بیان داشت: ما مردم غوغاسالاری هستیم و با کوچک‌ترین اتفاق نزدیک‌ترین نقطه را مورد انتقاد قرار می‌دهیم  به عنوان مثال در مسأله آب مستقیماً کشاورزی را متهم می‌کنیم و در بحث آلودگی انگشتمان به سوی صنایع است.

وی در ادامه استفاده از کلمه سازگاری به جای مقابله را یک ضرورت دانست و افزود: ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که باید با تغییرات اقلیمی مطابقت پیدا کنیم زیرا عرض جغرافیایی که ما در آن ساکن هستیم از لحاظ آب و خشکسالی شرایط خوبی ندارد.

مدیرکل سازمان هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان در روزهای اخیر عنوان آلوده‌ترین شهر کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: تجربه  شهرهایی مانند مکزیکوسیتی و لندن که از شهرهای آلوده جهان بوده‌اند و اکنون جزء پاک‌ترین شهرها به شمار می‌آیند نشان می‌دهد که استان اصفهان نیز می‌تواند از این بحران خارج شود.

مدیرکل سازمان هواشناسی استان اصفهان ورود کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان را در زمینه کاهش آلودگی هوا بسیار ارزشمند توصیف کرد و ادامه داد: این نهاد می‌تواند به  عنوان پارلمان بخش خصوصی در ایجاد هم افزایی و مشارکت مردم بسیار مؤثر باشد.

وی با اشاره به سفرهای موفق کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان در راستای کشت فراسرزمینی، تاکید کرد: در حوزه آلودگی هوا نیز بازدیدهای میدانی و دیپلماسی با شهرهایی نظیر لندن و مکزیکو سیتی می‌تواند کارگشا باشد.

 بیجندی در خصوص وضعیت جوی در ماه‌های اخیر نیز اظهار داشت: در سال جاری، جبر طبیعت هم به اتفاقات طبیعت اضافه شد به گونه‌ای که  شاهد ششمین پاییز خشک کشور در 50 سال گذشته بودیم تا جایی که می‌توان گفت که تاکنون تابستان ادامه داشته است.

*دولت به میزان جریمه واحدهای صنعتی بیشتر از تغییر دیدگاه توجه دارد

سید عبدالوهاب سهل آبادی در این نشست از آمادگی بخش خصوصی برای همکاری با دولت در کاهش آلاینده‌های محیط‌زیست خبر داد و گفت: اتاق بازرگانی و سایر تشکل‌ها دست همکاری به سوی سازمان حفاظت از محیط‌زیست استان برای کاهش آلودگی هوا و سایر آلاینده‌ها زیست‌محیطی دراز می‌کند.

وی تصریح کرد: تعامل بخش خصوصی و دولتی در حوزه سلامت جامعه می‌تواند به حل مسائل و چالش‌های پیش‌روی کمک کند و دولت بایستی دیدگاه‌ها و نظرات بخش خصوصی را بشنود.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان خواستار اصلاح نگاه سازمان‌های نظارتی دولت به آلایندگی واحدهای صنعتی شد و عنوان کرد: دولت به جای استفاده از ابزار جریمه آلایندگی باید به کاهش آلایندگی این واحدها کمک کند و نگاه اصلاحی را جایگزین نگاه جریمه‌ای کند.

وی تاکید کرد: سالانه مبالغی از واحدهای صنعتی برای آلایندگی محیط‌زیست دریافت می‌شود و هیچ خدماتی از سوی سازمان‌های دولتی برای کمک به این واحدها برای کاهش آلایندگی نمی‌شود.

سهل آبادی همکاری دولت و بخش خصوصی به ویژه تشکل‌های اقتصای را عامل مؤثر در کاهش آلایندگی واحدهای تولیدی برشمرد و گفت: صنعت گران انتظار ارائه راه حل کاهش آلایندگی از سوی دولت دارند نه اینکه هرساله جرایمی به دولت و شهرداری‌ها پرداخت کنند.

وی با انتقاد از محاسبه شبکه فاضلاب صنعتی در شهرک‌های صنعتی به قیمت روز از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی ادامه داد: مطالبه اشتراک  شبکه‌ای که 7 سال پیش راه‌اندازی شده است از واحدهای صنعتی قابل تأمل است.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان به نقش فعال و مؤثر اتاق بازرگانی در موضوعات شهری و اقتصاد استان اشاره کرد و گفت: اتاق می‌تواند در کنار سازمان‌های دولتی به آموزش و توانمندسازی واحدهای تولیدی در بخش‌های مقابله با آلایندگی بپردازد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار احیای زاینده‌رود برای استان اصفهان شد و افزود: در شرایطی که استان اصفهان به منابع آبی برای احیای زاینده‌رود نیاز دارد انتقال آب از این استان به استان دیگر جای سؤال دارد.

*رسیدن به توسعه پایدار بدون حفظ محیط‌زیست امکان پذیر نیست

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست  رشد اجتماعی، رشد پایدار اقتصادی و حفاظت مؤثر از محیط‌زیست را 3 مؤلفه اساسی در توسعه پایدار دانست و اظهار داشت: اگر بخواهیم در مسیر توسعه یافتگی قدم بگذاریم باید همواره این 3 اصل را مد نظر داشته باشیم.

 وی همچنین آب سالم، هوای پاک و خاک نیالوده را 3 شاخص مهم در حفظ محیط‌زیست توصیف و اضافه کرد: مطابق با آمار سازمان بهداشت جهانی تنها در سال 91 بیش از  26 هزار نفر در ایران به خاطر آلودگی هوا جان باخته‌اند که این نشان از بی‌توجهی ما به شاخص مهم هوای پاک است.

حمیدرضا قلمکاری شرکت فولاد مبارکه سپاهان را از شرکت‌های فعال در زمینه محیط‌زیست عنوان و افزود: با این وجود قرار است که تا پایان سال 1404 ظرفیت تولیدی این شرکت به 25 میلیون تن ارتقا یابد که این هدف باید با در نظر گرفتن ظرفیت‌های اصفهان مورد بازبینی و بازنگری قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه، آلودگی هوا می‌تواند بر سلامت انسان‌ها، حیوانات و حتی غلات تأثیر بگذارد، گفت: پیرامون معضل آلودگی هوا در کمیته محیط‌زیست، ذیل کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان پیشنهاداتی در قالب؛ طرح تدوین شده است که به دستگاه‌های ذی‌ربط ارائه خواهد شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان آلودگی‌های منابع آبی را نیز از دیگر مخاطرات محیط‌زیستی دانست و ادامه داد: در کشورهای جهان سوم 80 درصد بیماری‌ها به خاطر استفاده از آب آلوده است که 33 درصد مرگ و میرهای این کشورها را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه کمتر از 3 درصد آب‌های جهان آب‌های شیرین است و از هر 3 نفر، یک نفر آب آشامیدنی سالم در دسترس ندارد، گفت: این موارد نقش مهمی را در توسعه پایدار و حفظ محیط‌زیست ایفا می‌کند که لازم است ما بیش از پیش آن‌ها را مورد توجه قرار دهیم.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.