سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 10:45 - یکشنبه 10 دی 1396

زخم خشکی زاینده‌رود بر پیکره کشاورزی؛

خشکی ۹۹ درصد اراضی کشاورزی شرق اصفهان

نایب رییس صنف کشاورزی شهرستان اصفهان با تاکید بر اینکه با ۱۰ درصد کاهش‌ها بارش زاینده‌رود نباید خشک شود، گفت: متاسفانه به دلیل خشکسالی و بی‌آبی بیش از ۹۹ درصد اراضی کشاورزی شرق اصفهان خشک شده است.

به گزارش اصفهان شرق، کاظم محمدی در خصوص وضعیت کشاورزی اصفهان، اظهار کرد: در شرایط نرمال آبی در سال ۲۴۰ هزار تن غله و ۱۱۰ هزار تن ذرت علوفه و میزان بالایی تولید یونجه و صیفی‌جات در اصفهان کشت می شد که متاسفانه سال گذشته کل تولید غله شهرستان اصفهان به ۱۲۷ هزار تن کاهش که نسبت به یک سال نرمال ۵۰ درصد کاهش داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که “سازمان جهادکشاورزی اصفهان تاکید کرده که با وجود خشکسالی و کم‌آبی میزان تولید کشاورزی استان کاهش نداشته است”، گفت: به طور قطع مد نظر سازمان جهاد کشاورزی در افزایش تولید شیر و محصولات لبنی است.

نایب رییس صنف کشاورزی شهرستان اصفهان با تاکید بر اینکه در سال آبی جاری (۹۷-۹۶) در شهرستان اصفهان هیچ کِشتی انجام نشده است، افزود: در نهایت حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر از اراضی کشاورزی اصفهان در منطقه زیار از پساب تصفیه شده فاضلاب کشت محدودی دارند.

وی اظهار کرد: مطابق مصوبه ۴۳۲۲ هیئت وزیران در سال ۱۳۳۳ پساب فاضلاب رودخانه به اصفهان تعلق دارد.

برداشت های غیرمجاز مهمترین دلیل خشکی زاینده رود

محمدی با تاکید بر اینکه شرق اصفهان در شرایط نرمال آبی ۱۰۰ هزار هکتار کشاورزی داشت، گفت: متاسفانه به دلیل خشکسالی و بی‌آبی بیش از ۹۹ درصد اراضی کشاورزی شرق اصفهان خشک شده است.

وی با تایید اینکه در سال آبی جاری شاهد کاهش بارش‌ها سرچشمه کوهرنگ هستیم، تاکید کرد: با این وجود در سال آبی ۹۵-۹۴ شرایط بارندگی کوهرنگ از یک سال آبی بهتر بود و سال ۹۶-۹۵ نیز حدود ۱۰ درصد کاهش بارش داشت.

نایب رییس صنف کشاورزی شهرستان اصفهان با اشاره به اینکه در سال آبی گذشته میزان بارش‌های کوهرنگ ۱۳۷۵ میلی‌متر بود در حالیکه معدل بارندگی‌های کوهرنگ ۱۴۵۰ میلی‌متر است، تصریح کرد: خشکی زاینده‌رود مربوط به کاهش بارش‌ها و خشکسالی نیست بلکه عوامل دیگری در خشک شدن این رودخانه دخالت دارد.

وی افزود: برداشت‌های غیرمجاز از زاینده‌رود در استان چهارمحال و بختیاری و حتی استان اصفهان، برداشت بیش از حد آب توسط شهرداری‌ها و صنعت از مهمترین دلایل خشکی این رود است و به دلیل ۱۰ درصد کاهش بارش‌ها زاینده‌رود نباید ۹ ماه از سال را بدون آب سپری کند.

تنها ۴۰ درصد مصوبات شورای هماهنگی زاینده رود اجرا شده است

محمدی با اشاره به اینکه امسال شاهد کاهش بارندگی در کوهرنگ هستیم از مسئولان و دولتمردان خواست تا مصوبات شورای عالی آب و شورای هماهنگی زاینده‌رود را که مورد تایید کشاورزان و دولت است را اجرا کنند.

وی افزود: به نظر می رسد تنها ۴۰ درصد مصوبات شورای هماهنگی زاینده رود اجرا شده است و هنوز مدیریت یکپارچه بر روی حوضه زاینده‌رود پیاده نمی‌شود و در حالیکه میزان مصارف و منابع آب در دو استان اصفهان و چهارمحال مشخص است اما استان بالادست به میزان دلخواه و بیش از آنچه تعیین شده، برداشت آب دارد.

نایب رییس صنف کشاورزی شهرستان اصفهان افزود: مطابق مصوبات شورای عالی آب، تونل اول کوهرنگ و همچنین کل آورد رودخانه زاینده رود سهم کشاورزان است که متاسفانه حقآبه این قشر داده نمی شود، افزود: براساس این مصوبه تونل دوم کوهرنگ، چشمه لنگان و خدنگستان متعلق به دولت است و می‌تواند سهم خود را به هر بخش بفروشند.

وی با بیان اینکه جمع حقآبه دولت در شرایط نرمال آبی ۳۸۴ میلیون مترمکعب و سهم کشاورزان اصفهان یک میلیارد و ۱۳۸ میلیون متر مکعب است، تصریح کرد: متاسفانه دولت مصوبات شورای عالی آب را اجرا نمی‌کند و حقوق کشاورزان را قطع کرده است.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.