سرویس: اجتماعی 09:30 - یکشنبه 10 دی 1396

16 روز هوای ناسالم در آذرماه

بررسی پائیز و زمستان دودآلود نصف‌جهان/ سایه سیاه آلودگی بر سر اصفهان

آلودگی هوا پدیده شوم این روزهای شهرهای صنعتی به ویژه شهر اصفهان، سایه سیاهی بر فراز گنبدهای فیروزه‌ای و تاریخی این شهر گسترانیده و اصفهان را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است.

به گزارش اصفهان شرق، برخلاف اقداماتی که مجموعه‌های مختلف در راستای طرح جامع کاهش آلودگی هوا  انجام می‌دهند اما روزبه‌روز شاهد افزایش تعداد روزهای آلوده در شهر اصفهان هستیم.

طرح جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان یکی از طرح هایی است که نسخه شفابخشی است که با تحقق کامل آن شاید بتوان سایه سیاه آلودگی را از کلان‌شهر اصفهان دور کرد.

شاید بتوان گفت کلان‌شهرهای ایران همچون اصفهان علاوه بر شرایط زیست محیطی به دلیل آلایندگی ناشی از فعالیت صنایع نیز دچار آلودگی می‌شوند که در این راستا طرح جامع کاهش آلودگی هوا در دستور کار مجموعه‌ای از دستگاه‌های استان قرار گرفته است.

16 روز هوای ناسالم در آذرماه

براساس اعلام اداره‌کل محیط زیست اصفهان، اصفهان در آذرماه 16 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشته است، همچنین یک روز برای عموم مردم هوایی ناسالم داشتیم اما این در حالی است که برخی از روزها در برخی از ایستگاه‌های مراقبت دائم شاخص‌های آلایندگی به رنگ قرمز درآمده بود.

شاید آلودگی هوا را بتوان به عدم بارندگی و خشکسالی‌های اخیر به ویژه خشکی نگران کننده تالاب بین‌المللی گاوخونی در اصفهان ربط داد چرا که اگر باران می‌بارید از تعداد روزهای آلوده در اصفهان کاسته می‌شد اما این در حالی است که مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان پیش‌تر گفته بود، از حجم آلاینده‌ها با بارش باران به شدتی که انتظار داریم، کاسته نمی‌شود.

اما خشکسالی علاوه بر جاری نبودن آب در زاینده‌رود و عدم نشاط و شادابی مردم اصفهان، روزهای آلوده در اصفهان را افزایش داده است.

7 روز از 9 روز سپری شده در دی‌ماه آلوده بود

حال که 9 روز از آغاز فصل زمستان و دی ماه می‌گذرد، کلان شهر اصفهان تنها 2 روز هوای سالم را تجربه کرده است و 7روز دیگر آن یا برای گروه‌های حساس و یا برای عموم مردم ناسالم بوده است.

این روزها کارگروه‌های شرایط ویژه آلودگی هوای اصفهان در استانداری تشکیل می‌شود تا با تعطیلی یک روز و دو روز به انباشت آلاینده‌ها و یا افزایش غلظت آلایندگی هوا کاهش دهند.

اما شاید بتوان گفت تنها تعطیلی مدارس و مهدکودک‌ها و یا ادارات راهکار کاهش آلودگی هوای کلان‌شهر اصفهان نیست، بلکه اصفهان یک شهر صنعتی است و ابتدا باید برای وضعیت و جانمایی صنایع فکری شود تا مقدار زیادی از آلودگی هوا در این شهر کاهش یابد.

به روز رسانی طرح جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: متأسفانه در آبان‌ماه امسال به واسطه حضور و بروز جبهه هوای سردی که پیش‌رو داشتیم نسبت به آبان ماه سال گذشته تعداد روزهای ناسالم بیشتر بوده است.

سید رحمان دانیالی با اشاره به بارگذاری‌های نامناسب و اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان افزود: تقریباً برروی 8 درصد مساحت کل استان این طرح اجرایی شده است که در حال به روزرسانی آن هستیم از این رو باید گفت حدود 70 درصد صنعت و صنف ما در این 8 درصد بارگذاری شده است.

وی با بیان اینکه 70 درصد صنف و صنعتی که در 8 درصد مساحت کل استان هستند متأسفانه آلاینده‌های زیادی را تولید می‌کنند، گفت: حتی اگر استانداردها را هم رعایت کنند به دلیل تجمع یکباره با توجه به توپوگرافی خاص اصفهان می‌تواند اثر آلاینده ها را روی این بارگذاری‌ها بیشتر کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به راهکار برون رفت از آلودگی هوا تصریح کرد: طرح جامع کاهش آلودگی هوا 3 ساله بوده است و یک سال دیگر تمدید شده، همچنین به روزرسانی این طرح در دستور کار ما قرار گرفته است.

وی بیان کرد: آلودگی ها تنها مختص به کشور ما نبوده بلکه دیگر کشورها را هم در برمی‌گیرد، برطرف شدن آلودگی هوا در بسیاری از کشورها حداقل فرجه زمانی 15 ساله داشته در این 3 سالی که طرح جامع کاهش آلودگی هوا شکل گرفته روند کاهشی مشهود بوده است.

همچنین مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان علاوه بر اجرایی شدن طرح جامع کاهش آلودگی هوا، برنامه جامع سفر درون شهری را از الزامات اصفهان برای کاهش آلودگی هوا دانسته بود اما متاسفانه در راستای برنامه جامع سفر درون شهری عقب هستیم.

بارگذاری بیش از توان سرزمین در اصفهان آلودگی‌ هوا را ایجاد کرده است

محمد کوشافر فعال محیط زیست استان اصفهان گفت: مهم‌ترین دلیل پدیده آلودگی‌هوا در شهر اصفهان را می‌توان “بارگذاری بیش از توان سرزمین در اصفهان” دانست که به دلایل عمده از جمله خودروها و کارخانه‌های اطراف اصفهان و تشدید فرسایش خاک ناشی از بحران آب در اصفهان بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شاهد بهبود نسبی در کنترل آلودگی هوا بودیم ولی به هیچ‌وجه به معنای حل مشکل آلودگی هوای اصفهان نیست، افزود: در آبان‌ماه امسال 21 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشتیم که این گویای عدم موفقیت طرح‌های کنترل آلودگی هوای اصفهان است البته اقداماتی در این زمینه صورت گرفته اما آن چیزی که می‌بینیم متناسب با آمارهای گفته شده نیست.

 به طور قطع نمی‌توان آلودگی هوای اصفهان را به گردن نباریدن باران و یا ناموفق بودن طرح‌های کنترل آلودگی هوا انداخت اما باید تصمیمی در سطح ملی برای کاهش آلودگی هوای کلان شهرها و شهرهای صنعتی همچون اصفهان گرفته شود تا کمتر شاهد آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا در شهرها باشیم.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.