سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 11:55 - شنبه 09 دی 1396

برای رژیم غذایی به هرکسی اعتماد نکنید

تغییر سبک های غذایی برای لاغر شدن!

«رژیم غذایی» واژه‌ای است که این روزها بیش از گذشته در جامعه و بین تمامی سنین به گوش می‌خورد.

به گزارش اصفهان شرق، بسیاری از افراد برای کم کردن وزن به صورت خودسرانه اقدام به انتخاب رژیم غذایی می‌کنند، بسیاری از این رژیم‌های غذایی برای بدن ضرر هم دارند چراکه به‌طور درست نیاز‌های بدن در آنها قرار گرفته نشده است. امروزه تعداد افرادی که به دنبال رژیم‌های سریع و آنی برای لاغری می‌گردند، کم نیست. بسیاری از افراد نیز از این فرصت سوءاستفاده می‌کنند و رژیم‌های غیراصولی با هزینه‌های گزاف را به آنان تحمیل می‌کنند.

وزن افرادی که از این رژیم‌ها تبعیت می‌کنند، شاید در ظاهر کم شود اما در علم تغذیه به آن کاهش وزن نمی‌گویند چون فقط آب بدن کاهش یافته است. وقتی بدن تحت استرس رژیم غیراصولی قرار می‌گیرد، مکانیسم‌های متعددی به شکل زنجیره‌ای برای حفظ حیات کار خود را آغاز می‌کنند و در صورت پافشاری فرد بر رژیم ممکن است، عوارض بسیاری درپی داشته باشد. باکلاس جلوه دادن و رسیدن به سایز مانکن‌ها از عواملی هستند که این روزها بیشتر از کاهش وزن دلیل رژیم گرفتن شده است؛ اما این تغییر ذائقه رفتاری مردم باید بررسی و دلایل جامعه‌شناسی آن شناخته شود.

سلبریتی‌هایی که مردم را به بازی گرفته‌اند

اخیرا سلبریتی‌ها از طریق صفحه‌های اینستاگرامی خود قصد دارند تا ذائقه خودشان را به خورد هواداران دهند و بعضا مشاهده شده یک پست صرفا تبلیغ است و شخص بازیگر اعتقادی به فردی که تبلیغش را می‌کند، ندارد! بازیگران خانم و آقا به هر دلیلی که تصمیم به لاغری گرفته‌اند، کارشناسان تغذیه خود را در صفحه‌های اینستاگرام خود تبلیغ می‌کنند و به مخاطب تلقین می‌کنند که لاغری آنها بسته به معجزات آن کارشناس تغذیه است ولی با پیگیری خبرنگاران متوجه شدیم شاید این رفتار خلاف واقعیت باشد.

یکی از بازیگران خانم تبلیغ خانم کارشناسی را در پیج اینستاگرام خود قرار داده و مدعی شده است که با رژیم این خانم در مدت سه ماه، 40 کیلوگرم کاهش وزن داشته است، وقتی برای دریافت رژیم با این خانم کارشناس تغذیه ارتباط برقرار کردیم، متوجه شدیم که ایشان فقط تلگرامی کار می‌کند و برای همه یک نسخه تجویز می‌کند و همچنین آن پیگیری‌ای که در ابتدای کار عنوان کرده بود را در قبال مراجعه‌کنندگان خود ندارد.

در نهایت هرچند شاید تعدادی از بازیگران تبلیغ شخص خاصی را در اصل صداقت داشته باشند اما تعداد کسانی که برای دریافت هزینه از فردی تبلیغش را می‌کنند، بیشتر است.

برای رژیم غذایی به هرکسی اعتماد نکنید

پروانه مهردادی با اشاره به جنسیت مراجعه‌کنندگان به‌منظور دریافت رژیم غذایی اظهار کرد: «بیشتر مراجعه‌کنندگان بانوان هستند و البته این مهم هم علت دارد. بانوان بیشتر از آقایان خود را در معرض سوال قرار می‌دهند و از اندام خود ناراضی هستند و آقایان حتی با داشتن اندامی چاق شاید از ظاهر خود راضی باشند و دلیلی برای تغییر سبک غذایی خود نداشته باشند.»

وی افزود: «وسواس ظاهری در بین افراد بسیار زیاد شده است و شاید بتوان گفت تنها دلیل رژیم گرفتن دیگر رسیدن به وزن ایده‌آل نباشد.»

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه برای رژیم گرفتن باید به چه افرادی مراجعه کرد، گفت: «برای دریافت یک رژیم اصولی باید به افرادی که نظام پزشکی تغذیه دارند، مراجعه کرد و تنها این افراد هستند که صلاحیت ارائه رژیم غذایی را به مراجعه‌کنندگان دارند.»

مهردادی خاطرنشان کرد: «یک رژیم اصولی باید چند ویژگی داشته باشد، در وهله اول یک رژیم باید تناسب داشته باشد یعنی باید با نیاز بدن متناسب باشد. اگر این تناسب رعایت نشود و مراجعه‌کننده بیشتر از حدی که باید (نهایت نیم تا یک کیلو در هفته) وزن کم کند بدنش آسیب می‌بیند چراکه این کاهش وزن از چربی نبوده و به اصطلاح عضله‌سوزی کرده است.»

وی با اشاره به برخی افرادی که تلگرامی یا در فضای مجازی به ارائه رژیم می‌پردازند، گفت: «اگر فرد شرایط ارائه رژیم را داشته باشد و اگر در غربالگری اولیه سوالات کافی را از مراجعه‌کننده بپرسد تا به اطلاعات کافی از وی دست یابد، می‌تواند رژیم اینترنتی یا تلگرامی دهد، درغیر این صورت امکان دارد آن رژیم به بدن آسیب وارد کند.»

این کارشناس تغذیه در پایان خاطرنشان کرد: «بر خلاف گذشته کودکان هم این روزها به معضل چاقی دچار شده‌اند و این مهم از نداشتن فعالیت بدنی مناسب و سرگرم شدن با بازی‌های رایانه‌ای و همچنین استفاده از غذاهای فست‌فودی سرچشمه می‌گیرد که خانواده‌ها باید این مورد را هم به نگرانی‌های خود در برابر کودکان‌شان اضافه کنند.»

آیا تناسب اندام مهم است؟

با توجه به تحقیقات انجام شده اگر فرد بتواند از راه‌های دیگر به‌عنوان مثال علمی، ورزشی و… مقبولیت اجتماعی کسب کند، کمتر در برابر وزن خود وسواس دارد و بعضا برخی افراد مقبول جامعه وزن بالایی هم دارند.

براساس گفته‌های روانشناسان اجتماعی افرادی که بیش از حد لازم به اندام و ظاهر خود اهمیت می‌دهند خلأهای اجتماعی دارند و نمی‌توانند از طرق دیگر در جمعی که هستند مورد توجه قرار گیرند.

داشتن یک برنامه رژیم غذایی سالم به هیچ عنوان نفی نمی‌شود ولی داشتن رژیم‌های غذایی مختلف و عجیب که بعضا دور از ذهن هم هستند به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود چراکه دیده شده است این رژیم‌ها آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به بدن می‌زند.

اگر وزن بالایی دارید و به دنبال کاهش وزن خود هستید بهتر است به یک متخصص تغذیه که نظام پزشکی تغذیه هم دارد مراجعه کنید و از دنبال کردن خوراک‌های تبلیغاتی بازیگران و افراد سرشناس دوری کنید چراکه هر شخصی اول به فکر خودش است تا دیگران و امکان دارد شما طعمه یک بازی اقتصادی فرد مشهوری شوید.

همیشه به یاد داشته باشیم که اگر وزن بالایی داریم (تا جایی که به سلامتی ضرر نزند) دلیل بر عدم‌مقبولیت اجتماعی نمی‌شود چراکه می‌توان با داشتن وزن بالا به درجات مختلف رشد و موفقیت نیز رسید.

انتهای پیام/میزان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.