سرویس: اجتماعی 10:45 - شنبه 09 دی 1396

مدیرکل زندان های استان اصفهان:

چهار برابر ظرفیت زندان‌ها مددجو داریم/زندان‌های اصفهان فرسوده‌اند

مدیرکل زندان های استان اصفهان گفت: تعداد مددجویان فعلی در زندان‌های استان اصفهان چهار برابر ظرفیت فیزیکی زندان‌ها است و این در حالی است که ساختمان اکثر زندان‌های استان نیز فرسوده‌اند.

 

به گزارش اصفهان شرق، اسدالله گرجی‌زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر در قالب بازدید از زندان‌ها و همچنین برگزاری جلساتی با مسئولان قضایی استان اصفهان سعی در کاهش جمعیت زندان‌ها داریم، اظهار داشت: باید توجه داشت که جمعیت فعلی موجود در زندان‌های استان اصفهان مازاد بر ظرفیت فیزیکی زندان‌هاست و باید برای آن چاره‌ای اساسی اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به اینکه در زندان‌های استان اصفهان چهار برابر ظرفیت تعریف شده زندانی وجود دارد کنترل آسیب‌های موجود در زندان را با سختی مواجه کرده است، ابراز داشت: شرایط نگهداری زندانیان، برنامه‌ریزی و نظارت بر مددجویان در زندان‌های استان بسیار سخت است.

مدیرکل زندان‌های استان اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر امکان اصلاح و تربیت در زندان‌های وجود ندارد، اضافه کرد: ضروری است که دستگاه قضایی نسبت به زندانی کردن افراد بی سابقه جلوگیری کند تا قبح زندن برای آنها شکسته نشود و برای دومین و یا چندمین بار دست به اقدام مجرمانه بزنند.

آمار ورودی روزانه به زندان‌های استان اصفهان بالاست

وی با تاکید بر اینکه آمار ورودی روزانه به زندان‌های استان اصفهان بالاست، تصریح کرد: قانون فعلی در خصوص زندانی کردن افراد مشکلی ندارد اما اجرای یکسری احکام قدیمی منجر به افزایش روز افزون آمار زندانیان می‌شود.

گرجی زاده در ادامه با اشاره به اینکه باتوجه به شرایط موجود اقدامات تربیتی و آموزشی در زندان‌های استان اصفهان انجام می‌شود، گفت: بر اساس آمار موجود در حال حاضر بیش از دو هزار و 400 نفر حافظ قرآن و پنج هزار و 700 نفر آموزش دیده فنی و حرفه‌ای در زندان‌های استان اصفهان تربیت کرده‌ایم که برای آنها فرصت‌های شغلی نیز ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 82 درصد از زندانیان استان اصفهان بومی هستند، افزود: از این میزان چهار درصد اتباع بیگانه و مابقی نیز شهروندان دیگر استان‌های کشور هستند.

مدیرکل زندان‌های استان اصفهان با بیان اینکه 49 درصد از زندانیان استان اصفهان به جرم مواد مخدر در زندان بسر می‌برند، تصریح کرد: 70 درصد از زندانیان بین 24 تا 45 سال سن دارند و 58 درصد از آنها نیز متاهل هستند.

وی در خصوص آمار فوتی‌های زندانیان در زندان‌های استان اصفهان نیز گفت: باید در این زمینه توجه داشت که روند فوت زندانیان به مرگ طبیعی در زندان‌های استان همانند روند فوت در جامعه است و در واقع می‌توان زندان اصفهان را مانند شهری بالای هشت هزار نفر جمعیت توصیف کرد.

گرجی‌زاده در خصوص آخرین وضعیت زندان جدید اصفهان نیز اضافه کرد: برای این پروژه زمینی به مساحت 80 هکتار پیش‌بینی شده است و قرار است 10 هزار زندانی را در خود جای دهد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون طرح‌های مطالعاتی و تاسیسات زیربنایی زندان جدید اصفهان اجرایی شده است، گفت: برای ادامه اجرای طرح نیاز به تامین اعتبار داریم که یکی از راهکارهای تامین اعتبار فروش محل فعلی زندان اصفهان است.

بهره‌برداری از زندان جدید اصفهان نیازمند همکاری شهرداری و بخش خصوصی است

مدیرکل زندان‌های استان اصفهان با اشاره به لزوم همکاری شهرداری برای فروش زندان فعلی اصفهان ادامه داد: شهرداری باید در خصوص تغییر کاربری محل فعلی زندان اصفهان همکاری لازم را داشته باشد و در این زمینه بخش خصوصی نیز می‌تواند همکاری خوبی را با سازمان زندان‌ها داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در قالب برنامه‌های کوتاه مدت با توسعه داخلی درون زندان‌ها سعی در ایجاد فضاهای مناسب برای نگهداری مددجویان داریم، تصریح کرد: از این رو تاکنون چندین سوله برای نگهداری زندانیان با جرایم مختلف راه‌اندازی شده است.

گرجی‌زاده همچنین از فرسوده بودن فضاهای فیزیکی زندان‌های استان اصفهان خبر داد و ابراز داشت: زندان های استان اصفهان اکثرا قدیمی و فرسوده و نیاز به بازسازی دارند و در این راستا تاکنون با کمک خیرین و اعتبارات استانی توانسته‌ایم زندان‌های نجف آباد و نطنز و گلپایگان را نوسازی کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر زندان‌های شهرضا، لنجان و سمیرم در اولویت برای بازسازی هستند، گفت: برای این امر نیازمند همکاری خیرین هستیم.

انتهای پیام/ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.