اصفهان شرق

افزایش قیمت حامل‎های انرژی در کمیسیون انرژی منتفی شد/ این نوع افزایش قیمت آثار تورمی شدیدی دارد

کدخبر: 155384
1396/10/06 در ساعت 16:09

عضو کمیسیون انرژی مجلس به گزارش اصفهان شرق، علی بختیار در خصوص حذف تبصره افزایش قیمت انرژی از سوی کمیسیون انرژی، اظهار کرد: یکی از مصوبات کمیسیون انرژی حذف کل تبصره 18 که مربوط به افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی است، بود.

وی افزود: افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی به دلیل شرایط رکود اقتصادی مناسب نیست و از طرفی مردم توان افزایش قیمت آن را ندارند.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هر چند آثار تورم و رکود از سوی دولت با اعلام ارقام 36 صدم درصد و 1.8 درصد اعلام شد اما معتقدیم این نوع افزایش قیمت، آثار تورمی شدیدی را به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه در حالی که مردم توان پرداخت قبوض فعلی را هم ندارند افزایش قیمت جدید آثار اجتماعی به دنبال دارد، گفت: وضعیت اقتصادی مردم به ما گزارش داده می‌شود و همین امر سبب شد که افزایش قیمت حامل‎های انرژی و بنزین مورد موافقت کمیسیون انرژی قرار نگیرد و به صورت کلی حذف شود.

بختیار با بیان اینکه به لحاظ علمی اقتصاد ایران نشان داده که افزایش قیمت حامل‌های انرژی، اقتصاد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بیان داشت: افزایش قیمت بنزین اثر بسیار معکوسی به لحاظ شاخص‌های اقتصادی، نرخ تورم و رشد اقتصادی در بر خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در کمیسیون انرژی تمام احکام مربوط به حامل‎‎های انرژی را مورد بررسی قرار دادیم و تعدادی احکام تغییر داده شد، افزود: یکی از موضوعات مهم که با پیشنهادم به تصویب کمیسیون رسید، ایجاد صندوق حمایتی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به طوری که حوزه نفت عوارض 5 درصدی بابت تولید گاز همراه، عوارض تولید کربن توسط نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایعی که کربن تولید می‌کنند اخذ و به این صندوق واریز می‌شود‌.

وی تأکید کرد: این موضوع می‌تواند منجر به کاهش سوزاندن گاز در میادین نفتی و گازی و افزایش راندمان نیروگاه‌ها شود.

بختیار در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم که بودجه‌ای متناسب با وضعیت مردم و جامعه و از طرفی با رویکرد عدالت و توسعه به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

انتهای پیام/فارس